Kellemetlen mellékhatások edzés közben

Csupa jót tesz az ember szervezetével, ám olykor bosszantó tüneteket kelt. Így előzze meg ezeket!

Mintha kést döfnének a bordái közé
A szakértők sem tudják, pontosan miért szúr gyakran az ember oldala edzés közben – Tom Holland szakíró szerint a legelterjedtebb magyarázat, hogy a sűrűbb légvétel okozta rekeszizomgörcs állhat a háttérben. Szerepet játszhat továbbá az is, ha nem sokkal edzés előtt eszik. Az sem mindegy, hogy mióta edz rendszeresen: kezdőknél gyakoribb a szúró fájdalom jelentkezése.

Mit tegyen ellene? Hogy elmulassza az éles fájdalmat, lassítson a tempóján, lélegezzen jó mélyeket és nyújtsa meg a hasizmait: kezét nyújtsa ki a feje fölé és oldalra. A kellemetlen érzés megelőzése érdekében testmozgás előtt csak könnyű ételeket egyen, és legalább fél órát várjon, mielőtt belevágna az edzésbe. Mindig legalább 5-10 perces melegítéssel kezdjen, és fokozatosan térjen át a megerőltetőbb gyakorlatokra.

Folyik az orra
A hideg, száraz időben végzett edzés beindíthatja az orrfolyást – ez a testmozgás által kiváltott orrnyálkahártya-gyulladás. – Edzés közben emelkedik az orron át végzett légzés, ami szárítja az orr nyálkahártyáit; ilyenkor a szervezet még több nyálka kiválasztásával igyekszik megvédeni az orrjáratokat – magyarázza William Silver, az Allergy Asthma Colorado orvosa.

Mit tegyen ellene? Ha az orrfolyás valóban akadályozza a mozgásban, forduljon orvosához, hogy írjon fel orrspray-t, amelyet legalább fél órával edzés előtt alkalmazzon. És leginkább: mindig legyen önnel elegendő zsebkendő.

Vécére kell mennie
Nagyon sürgősen. Futás, hosszabb távú gyaloglás közben egyaránt jelentkezhet vécézési kényszer. Testmozgáskor a szervezet a dolgozó izmokhoz irányítja a vérkeringést, el a gyomortól – ez pedig hasmenést okozhat, állítja Holland. A folyamatot erősítheti a kiszáradás, illetve ha például egy versenyen vesz részt, és amiatt idegeskedik.

Mit tegyen ellene? Az edzést megelőző két órában ne egyen semmit! A rostokban és a zsírokban gazdag ételeket főképp kerülje, ahogy a koffeint és a mesterséges ízesítőket is – ezek mind serkenthetik az elkerülni szándékozott reakciót. Igyon sok folyadékot edzés előtt, közben és után is! Kezdés előtt menjen el vécére, és úgy tervezzen, hogy mindig legyen hova menekülnie, ha kell.

Rákvörös lesz az arca
A hajszálerek, a bőrfelszín közelében lévő kis erek a ludasak: hogy segítsék a test hűtését, edzés közben kitágulnak. Minél érzékenyebb a bőre, annál inkább kipirul, és annál tovább is marad vörös!

Mit tegyen ellene? Rendszeresen hűtse az arcát hideg vízzel, esetleg váltson légkondicionált helyiségben végezhető gyakorlatokra. Edzés után körülbelül fél órával meg kell szűnnie a pirosságnak; ha nem akar elmúlni, elképzelhető, hogy a rosacea nevű bőrbetegség okozza, amelynek kezdeti tünete a bőrpír, de később pattanásszerű kiütéseket is okozhat. Szájon át szedhető gyógyszerekkel és helyi alkalmazású szerekkel kezelhető.

Kiütések jelentkeznek
Lehet, hogy túlérzékeny a testmozgásra – szó szerint! Az izzadás és a megemelkedett testhőmérséklet hatására egyeseknél csalánkiütés jelentkezhet.

Mit tegyen ellene? Először is ki kell zárni minden más lehetőséget, ezért forduljon orvoshoz. Orvosa valószínűleg az edzés előtt antihisztaminok szedését fogja ajánlani. Segíthet továbbá, ha ezentúl hűvösebb környezetben végzi a testmozgást.

Vote it up
140
Tetszett?Szavazzon rá!