Kilenc elalvást könnyítő gyógynövény

A bevált kamilla mellett segíthet a furcsa nevű gólyaorr, macskagyökér és keszegsaláta is

Sokaknak az a tapasztalata, hogy a gyógynövények és a különféle táplálékkiegészítők hatékonyan kezelik alvászavaraikat. Ha ön gyógyszereket szed, a gyógynövénykészítmények alkalmazása előtt kérje orvosa tanácsát, mivel azok kölcsönhatásba léphetnek a vényköteles szerekkel!

Űzze el a szorongást macskagyökérrel
A macskagyökér segítségével könnyebben alhat el, és másnap sem lesz tőle kába. Az agyat és a testet is megnyugtatja, így természetes módon segíti az elalvást. Maga a növény elég büdös, ezért ne főzzön belőle teát! Szedjen inkább porított kivonatot kapszula vagy tabletta formájában, vagy 1 teáskanál valeriánatinktúrát, lefekvés előtt egy órával!

Álmosodjon el kamillával
A kamillának enyhe nyugtató hatása van, így aki szedi, az könnyebben fog természetes módon elaludni. Öntsön 1 csészényi nagyon forró (de nem forrásban lévő) vizet 2 teáskanálnyi szárított kamillavirágra! Hagyja állni 5 percig, majd szűrje le! Az is jó, ha száraz vagy friss kamillavirágokat tesz a párnája alá, vagy egy kevés kamillaolajat cseppent a párnájára, illetve a fürdővizébe.

Illatosítson levendulával
A levendula enyhén nyugtató hatású. Hígítson fel levendulaolajat semleges vivőolajban (5 cseppet 10 milliliterben), s lefekvés előtt a keverékből kenjen egy keveset a homlokára és a halántékára! Az illat megkönnyíti az elalvást. Ugyanezt a hatást érheti el azzal is, ha levendulaolajat párologtat a hálószobában, illetve ha egy kis levendulával teli szövetzacskót tesz párnája közelébe. Érdemes megpróbálkozni a lefekvés előtti illatos fürdővel is: tegyen 5 csepp levendulaolajat és 3 csepp ilang-ilang olajat a meleg fürdővízbe!

Próbálja ki a jázminolajat
Közvetlenül lefekvés előtt tegyen 1-1 csepp jázminolajat a két csuklójára! Egy amerikai kutatás szerint nyugodtabban aludtak azok, akik az éjszakát jázminnal illatosított szobában töltötték, mint azok, akik illatosítatlan vagy levendulaillatú szobában voltak.

Enyhítse az orrdugulást borsmentával
Bizonyítékok vannak arra, hogy a borsmenta segít az álmatlanságban szenvedőkön, főként azokon, akik nátha vagy más meghűléses betegség miatt nem tudnak aludni, ugyanis e növénynek orrdugulást csökkentő hatása van. Tea készítéséhez áztasson 1-2 teáskanál szárított borsmentalevelet 250 milliliter nagyon forró vízbe, és hagyja állni 5–10 percig! A csészét feltétlenül takarja le, hogy az illékony anyagok ne szállhassanak el! Naponta akár 4 csésze borsmentateát is megihat.

Szokjon rá a golgotavirágra
E növényt széles körben használják enyhe nyugtatóként. Szedhető táplálékkiegészítő formájában is, például macskagyökérrel vagy kamillával kombinálva.

Űzze el a feszültséget egy kellemes fürdővel
Ha a meleg fürdővízbe 3 csepp ilang-ilang olajat, 5 csepp levendulaolajat, 2 csepp bergamottolajat és 1 maréknyi keserűsót kever, csodálatosan hatásos szorongáscsökkentő fürdőt kap. Olajak helyett használhat szárított gyógynövényeket is. A legjobb megoldás talán az, ha egy köteg gyógynövényt egy darabka gézbe csomagol, és azt a csap alá teszi arra az időre, amíg megtelik a kád.

Használjon komlópárnát
A komló virága – amit a sörkészítéshez is felhasználnak – enyhe nyugtató hatású anyagokat bocsát a levegőbe, és egyeseknél hatékonyabban segíti az elalvást, mint a macskagyökér. Ha azonban depresszióban szenved, inkább kerülje a komlót, mivel az akár fokozhatja is a tüneteket!

A komlópárna készítéséhez varrja össze a két 30 centiméteres oldalhosszúságú szövetből kivágott négyzet három szélét, hogy egyfajta zsebet kapjon! Tömje meg szárított komlóval, majd varrja be a negyedik oldalt is! Tegye a párnát a feje közelébe, hogy éjszaka is érezhesse az illatát!

Lefekvés előtt igyon gyógynövényfőzetet
Az alvás elősegítésére használt egyéb növények közé tartozik például a kaliforniai mák, a citromfű, a limevirág, a vasfű és a keszegsaláta. Forrázzon le a választott szárított gyógynövényből vagy növénykeverékből nagyjából 10 grammot 200 milliliter vízzel, hagyja állni 10 percig, majd szűrje le! Lefekvés előtt igya meg!

Segít az aromaterápia
Sokan esküsznek az aromaterápiás módszerek alvást segítő hatására. E hitüket azon kutatások is alátámasztják, amelyek szerint bizonyos illóolajok segíthetnek a depresszió és a szorongás csökkentésében, enyhíthetik a stresszre adott reakcióinkat, s fokozhatják energiaszintünket. Az olyan növények illata, mint a levendula, a bergamottnarancs, a geránium (gólyaorr), a majoranna vagy a szantálfa, bizonyítottan úgy változtatja meg az agyhullámokat, hogy az elősegítse a relaxációt és az alvást.

Az illóolajok kínálta előnyöket úgy élvezhetjük, ha beszívjuk az illatukat, illatosított fürdőt veszünk, vagy bemasszírozzuk őket a bőrünkbe – de a fürdéshez és a masszírozáshoz erősen fel kell hígítani őket valamilyen vivőolajjal, például mandula-, szőlőmag- vagy napraforgóolajjal.

Az illóolajok az alvásasszociációk elősegítésére is alkalmasak. Ezek úgy működnek, hogy az agyban összefüggést alakítanak ki bizonyos ingerek vagy tevékenységek és a szervezet alvásigénye között. Ha például otthonától távol nehezen tud elaludni, próbáljon otthon, az utazás előtti egy hétben némi gerániumolajat csepegtetni a párnájára! Aztán vigye magával az olajat, és az idegen hálószobában is tegyen belőle a párnára! Könnyebben jön álom a szemére, mivel agya az illatot az alvással hozza kapcsolatba.

Vote it up
89
Tetszett?Szavazzon rá!