Legyen 2011 az ön éve!

Segítünk megvalósítani újévi fogadalmait, és megismerhet három embert, akinek ez sikerült

Megjelent: 2011. január

Kapcsolódó cikkek

Tegye emlékezetessé ezt az évet azzal, hogy kipipál legalább egyet a: „Tíz cél, amelyet el akarok érni az életben” című listán. Hogy velem mi a helyzet? Mindig könyvet akartam írni, megmászni a Himaláját és megtanulni salsázni. Pipa, pipa és pipa. Kiugrottam egy repülőből 3 ezer méteren (félelmetes), és vendégül láttam 12 embert egy ínyenc vacsorára (önbizalom-erősítő). Tehát mi maradt? Épp csak az, amivel hadilábon állok, például a szénhidrátfogyasztásom csökkentése, nemet mondani egy pohár pezsgőre, illetve ellenállni a kísértésnek, hogy repülőjegyet foglaljak Balira, meg egy fantasztikus villa – persze mindezt a hitelkártyám terhére.

Amióta az eszemet tudom, mindig is arról ábrándoztam, hogy kettővel kisebb méretű ruhát hordhatok, és pluszba tornázom a számlaegyenlegemet – aztán itt vagyok életem derekán, és képtelen vagyok elérni azt, ami mások számára viszonylag egyszerű.

A kutatók sok mindent el tudnak mondani az olyan impulzív emberekről, amilyen én is vagyok, és nem okvetlenül szépeket. Kezdjük ott, hogy ön szerint mit választanék, ha az a kérdés, most kérek-e egy mályvacukrot vagy később kettőt? Fontolja meg, ön mit tenne. Ha hiszi, ha nem, ez rengeteget elárul az illető önfegyelmének mértékéről, illetve annak hiányáról.

A Stanford Egyetemen elkezdett híres kutatása során Walter Mischel pszichológus azt vizsgálta, hogy négyévesek meg tudják-e állni, hogy rövid távolléte alatt megegyék a kapott egy szem mályvacukrot, vagy kitartanak, hogy visszatérte után ígéretéhez híven kettőt kapjanak. A szakember azt állapította meg, hogy aki kitartott, az a későbbiekben nagyobb valószínűséggel ért el jobb tanulmányi eredményeket, és érzelmi intelligenciáját illetően is jobban teljesített. A felmérés megerősítette, amit sokan régóta gyanítottunk: azt, hogy egyes embereknek az átlagnál nagyobb az akaraterejük, és tovább tudnak várni a jutalomra.

A rossz szokások elleni hadakozás egyáltalán nem újdonság: több ezer éve a babiloniak túlzásba vitték az evés-ivást, dohányoztak, elhíztak és elszórták a pénzüket. Egyben az övék volt az első olyan civilizáció, amelyről feljegyezték, hogy tagjai újévi fogadalmakat tettek. Szokás volt náluk visszaadni, amit az előző év folyamán valakitől kölcsönkértek. A rómaiak egyik jellemző fogadalma pedig az volt, hogy kivívják olyan emberek megbocsátását, akiknek az előző évben ártottak. Más kultúrák viszont inkább a tűzijátékot, a felvonulásokat és az álarcokat választották. Náluk ez jelképezte a múlt szennyétől való megtisztulást és a tiszta lappal indulást.

Mostanában ugyanezt tesszük, csak kevésbé látványosan. De van-e foganatjuk ezeknek az elhatározásoknak? A válasz alapvetően az, hogy nincs, a leggyakoribb akadály pedig az akaraterő és a motiváció részleges hiánya.

 

 

 

 

 

 

 

 

Akaraterő, de hogyan?
A Konstanzi Egyetem pszichológiaprofesszora, Peter Gollwitzer szerint nagyobb az esélyük elhatározásaik megvalósítására azoknak, akik veszik a fáradságot a „mikor-hol-hogyan”- tervek kidolgozására. Az ő céljaik ritkábban hiúsulnak meg olyan kedvezőtlen tudatállapotok miatt, mint a fáradtság. Sikeresebb stratégia például az, ha valaki megbeszéli egy barátjával, hogy rendszeresen eljárnak egy bizonyos jógaórára, mint ha csak megfogadja, hogy többet fog mozogni.

Emellett kétféle motiváció van: a pozitív és a negatív. Ideális esetben mindkettő nekünk dolgozik. A pozitív motiváció az, ha előrevetítjük, milyen nagyszerű lesz, ha már elértük a célunkat. (Nekem ez beválik: elképzelem magam olyan ruhákban, amelyek csak filigrán alkatúaknak állnak jól.)

Segíthet az is, ha belegondolunk, milyen nagyon rossz lesz, ha nem valósul meg a célunk. Az én esetemben a dagi önmagamról különböző alkalmakkor készült fényképek látványa már elegendő ahhoz, hogy megembereljem magam, és azonnal elővegyem a futócipőmet.

BÖLCS mód a célok kitűzésére
Amikor legközelebb azon kapja magát, hogy valamit javítani szeretne az életén, jusson eszébe a „BÖLCS” szó. Ha már elszánta magát a cselekvésre, vegye figyelembe az alábbiakat.

B • Behatárolás: Ne úgy határozza meg a célját, hogy például „Le akarok fogyni”, hanem olyan behatárolt célt tűzzön ki maga elé, hogy „Le akarok adni öt kilót”. Ha például a fejébe vette, hogy megmássza a Tátra egyik csúcsát, tudjon meg róla minél többet, jelölje ki a napot, és járjon hegymászóedzésekre.

Ö • Összeegyeztetés: Ne azt határozza el, hogy „egészségesebb leszek” vagy „kevesebbet idegeskedem”, hanem inkább úgy fogalmazza meg a célját, hogy az összeegyeztethető legyen tényleges étkezési szokásaival és életmódjával. Például határozza el, hogy hetenként háromszor eljár az edzőterembe, hetenként egyszer a nagymamájánál vacsorázik, vagy heti 20 deka csokinál nem nassol többet.

L • Lehetőség: Ha soha életében nem sportolt, ne akarjon indulni a jövő évi olimpián! Inkább szerezzen be egy lépésszámlálót, kezdjen el gyalogolni, és határozza meg, pontosan hány lépést akar megtenni naponta. Így többet ér el.

C • Célmódosítás: Sokan tűzünk ki olyan célokat, amelyek jónak tűnnek, de valójában nem azok. Néhány hét alatt kiderülhet, hogy az adott cél nem inspirálja. Igyekezzen elkerülni, hogy elkövesse ugyanazt a hibát, válasszon inkább az egyéniségéhez illő célokat.

S • Saccolás: Végül becsülje meg a lehető legpontosabban, mennyi időt ad önmagának a cél elérésére. Ily módon tisztában lesz vele, hogy sikerrel járt-e, vagy kudarcot vallott, illetve keményebben kell-e dolgoznia azért, hogy betartsa a határidőt.

Töltse fel a motivációs tankját
Más szakértők úgy tartják, hogy az akaraterő és az önfegyelem rovására mehet, ha valaki túl sok életmódbeli változtatással próbálkozik egyszerre. Mindnyájan ismerünk olyanokat, akik egyidejűleg próbáltak leszokni a dohányzásról, lefogyni és a sportolás megszállottjává válni, aztán persze nem sikerült nekik. Roy Baumeister szociálpszichológus úgy véli, az akaraterő nem csupán metafora: gyengítjük, ha túlságosan megterheljük. Ajánlatosabb az önfegyelmet kisebb lépésenként gyakorolni, mert így a belső erő fokozatosan fejlődik egészen addig, míg megvalósul az „új önmagunk”.

Baumeister professzor azt is felvetette, hogy a vércukorszint elősegíti az akarat megerősítését. Arlene Normand ausztrál dietetikus ezzel messzemenően egyetért. – Ne próbáljon fogyókúrázni, amikor fáradt – erősíti meg azt, amit Baumeisternek a Florida Állami Egyetemen végzett vizsgálatai is alátámasztanak.

A modern élet mindennapos stresszhatásai, amelyek sokszor érzelmileg és fizikailag egyaránt megterhelők, magyarázatot adhatnak rá, hogy miért fulladnak oly gyakran kudarcba nagyszabású életmód-változtatási terveink. Ahogy mondani szoktuk: „az élet tesz keresztbe”.

Ismerje meg önmagát
Tehát mit tegyünk? Az akaraterőt vizsgáló kutatások rávilágítanak annak fontosságára, hogy olyan célokat tűzzünk ki, amelyek a személyiségünkre és az élethelyzetünkre vannak szabva. Ha például valaki az erőnlétét akarja javítani, de utál edzőterembe járni, a legnagyobb butaság volna befizetni egy drága edzésprogramra. Okosabb, ha a testmozgás más formáit választja. Járhat például kerékpárral munkába, gyalogosan boltba, megtanulhat táncolni, járhat kirándulni, vagy végezhet más, fizikai teljesítményt igénylő tevékenységet.

Az én kedvenc kalóriaégető tevékenységem a kocsimosás, a sövénynyírás (mellesleg a karizmoknak is jót tesz), és vasalás közben Madonna-számokra táncolás.

A legfontosabb, amit én már megtanultam a legkülönfélébb célok eléréséhez vezető úton: igénybe kell venni barátok, kollégák vagy szakemberek segítségét, miközben meg akarunk szabadulni makacs rossz szokásainktól, mert akkor nagyobb az esélyünk a sikerre. Nem kell az ember környezetében mindenkinek tudnia, hogy épp le akar szokni az édességfogyasztásról, de segít, ha van valaki, akinek panaszkodhat, és aki figyelmezteti, hogy lépjen vissza az ösvényre, ha átmenetileg letért róla.

Mint tudjuk, bármi lehetséges. Csak épp elég erősen kell akarnunk. Szolgáljon biztatásul az is, hogy minél eredményesebben leszünk úrrá késztetéseinken, annál jobban tudjuk érvényesíteni akaraterőnket az élet más területein. Tehát készítsen tervet, fogjon hozzá, és bizonyítsa be önmagának, hogy meg tudja valósítani!

Vote it up
298
Tetszett?Szavazzon rá!