Mézes tények

Messze több, mint a cukor helyettesítője, hiszen nemcsak az ízlelőbimbókat kényezteti, de bővelkedik a kedvező hatásokban is

Mi az, amit nem lehet szeretni a mézben? Péksüteményekre csorgatva vigasztaló finomság; pácba keverve istenivé teszi a csirkeszárnyat. Nem csoda, hogy ugyanolyan csábítónak tartjuk, mint az ókori egyiptomiak. Mézes receptek!

Sokan mégis pusztán a cukor helyettesítőjének tartják, ám míg mindkettőnek körülbelül ugyanannyi az energiatartalma, a méznek több olyan egészséges hatása van, ami a cukornak nincs.

A mézben például nagy mennyiségű fruktóz (gyömölcscukor) található, ami mellett kevésbé ingadozik a vércukorszint. A finomított cukor glikémiás indexe (GI) 65, míg a fajtamézeké – melyek legnagyobbrészt egyetlen növényfaj nektárjából készülnek – 55 vagy kevesebb.

A mézben levő cukrok típusa az emésztés szempontjából is fontos: egy új kutatás kimutatta, hogy ezek a cukrok segítik a bélben található hasznos baktériumok működését. A szacharóznak, más néven répacukornak nincs ilyen hatása, mert már a vékonybélből felszívódik és nem éri el a vastagbelet, ahol a hasznos baktériumok élnek.

A mézben található cukrok viszont eljutnak oda is. Mikrobiológusok úgy találták, hogy a méz különösen alkalmas tápanyag a bifidobaktériumok és a tejsavbacilusok szaporodásához – ezek azok a baktériumok, melyek annyit adnak a joghurt tápértékéhez is.

Általában a sötétebb mézváltozatok gazdagabbak antioxidánsokban, némelyek adagonként akár ugyanakkora mennyiséget tartalmaznak, mint sok gyümölcs és zöldség. Ám a méz távolról sem csak „üres kalóriákat” tartalmaz, hanem teli van valóban hasznos antioxidánsokkal. A sötét méz például lelassítja az LDL (rossz) koleszterin oxidációját, ami kulcsszerepet játszik az érelmeszesedésben.

Az ausztrál Egészségtudományi és Orvosi Kutatások Nemzeti Tanácsa azonban óva int attól, hogy egyévesnél fiatalabb gyermekeknek mézet adjunk, mivel előfordulhat, hogy a méz Clostridium botulinum-spórákkal szennyezett: az ezekből fejlődő baktériumok olyan toxint termelnek, mely egy ritka, de veszélyes ételmérgezést, botulizmust okozhat.

Állatkísérletekben pedig kimutatták, hogy a méz antioxidánsai lelassíthatják az emlékezet korral járó hanyatlását. Az azonban még nem ismert, hogy képesek-e ugyanerre a csodára az ember esetében is.