Magas rosttartalmú étrend a diabétesz ellen

Az élelmi rost hat meglepő módon segíti elő, hogy a vércukorszint ne emelkedjen túlzottan

A rost közvetlenül javítja az inzulinérzékenységet
Számos tanulmány mutat rá arra, hogy az élelmi rost heteken vagy hónapokon át tartó nagyobb arányú fogyasztása az inzulinrezisztencia csökkenését okozza. Ez valószínűleg az élelmi rost gyulladáscsökkentő hatásának köszönhető – a magas rosttartalmú étrendeket már több esetben összefüggésbe hozták a vérben található C-reaktív fehérje szintjének csökkenésével, amely az egész szervezetet érintő gyulladás biológiai markere (indikátora).

A rostok lassítják a glükóz véráramba jutását a bélből
A vízben oldódó rostok általános hatása az, hogy lassítják az emésztési folyamatot. Ez azt jelenti, hogy az elfogyasztott szénhidrát hosszabb idő alatt bomlik le glükózzá a bélben. Ennek következtében evés után a glükóz véráramba kerülése többnyire lassabban történik, és hosszabb ideig tart a magas rosttartalmú étel esetében. Más szóval: a glükózszint kevésbé ugrik meg közvetlenül az étkezést követően, és ezáltal kevésbé veszi igénybe a szervezet vércukorszabályozó képességeit.

A máj utasítást kap kevesebb glükóz termelésére
Mivel a sejtek jobban hasznosítják rost hatására a vérben lévő cukrot, a májból kevesebb cukor szabadul fel.

A rost teltségérzetet okoz, így könnyebb kevesebbet enni
Kutatások bizonyítják, hogy azok az emberek, akik magas rosttartalmú étrenden élnek, jóllakottabbak étkezés után, illetve kevésbé éhesek az étkezések között. Az előételekben az élelmi rost egész egyszerűen testesebb vagy terjedelmesebb, mint más tápanyagok. Ez azt okozza, hogy a gyomor fala jobban fog feszülni, telítettebb lesz, amikor ön rostot eszik, ami étvágycsökkentő jelzéseket küld az agynak. A vízben oldódó rost ráadásul lassítja az étel áthaladását az emésztőrendszeren, melynek folytán a tápanyagok lassabban és egyenletesebben szívódnak fel. Ezt a jelenséget az emésztéssel összefüggő teltségérzettel hozták összefüggésbe a kutatók. Tudományosan igazolt az is, hogy a magas rosttartalmú ételek azáltal is hozzájárulnak a jóllakottság érzéséhez, hogy alaposabban meg kell őket rágni, mint más típusú ételeket, tovább tart elfogyasztásuk. Végezetül, a rostok közvetlenül is hatnak a bélfal sejtjeire, és az erre adott hormonális válaszreakció szintén a telítettség és a jóllakottság érzését erősítik. Továbbá a rostokban gazdag ételek általában alacsonyabb kalóriatartalmúak. Mivel egyes kutatások szerint az elfogyasztott étel mennyiségére az étel térfogata alapján következtetünk, ezen a összefüggés alapján tehát tovább csökkentheti a bevitt kalóriák számát ezekkel a nagyobb térfogatú ételekkel.

A rost előnyösen megváltoztatja a bélflórát
A magas rosttartalmú étrend megváltoztatja a szervezet mikrobiológiai életközösségének, a bélflórának (a bélrendszert benépesítő sok milliárd baktériumnak és más mikrobának) összetételét. Egyes feltételezések szerint ennek köszönhetően a egészséges anyagokat termelő baktériumok kerülnek túlsúlyba.

A magas rosttartalmú étrend segít fenntartani az egészséges testsúlyt
Mivel magas rosttartalmú étrend erősíti a teltségérzetet és megváltoztatja a bélflórát, segíthet megelőzni az elhízást. Több kutatás is megerősíti, hogy minél több rostot esznek az emberek, annál alacsonyabb a testükben a zsírszövet mennyisége. Számos vizsgálat igazolta, hogy a magas rosttartalmú ételek fogyasztására áttérő túlsúlyos emberek már rövid távon is leadnak súlyt. Még a kismértékű fogyás is kimutathatóan növeli a sejtek inzulin iránti érzékenyégét, és csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Vote it up
159
Tetszett?Szavazzon rá!