Maradjon a szíve fiatal!

Ez az egészségóvó módszer visszaforgathatja az órát

A statisztikák arról árulkodnak, hogy az 54 évesnél idősebb amerikaiak túlnyomó többsége valamiféle szív- és érrendszeri betegségben szenved. 1919 óta ez az első számú halálozási ok az Egyesült Államokban. (Magyarországon évente mintegy 100 ezren kapnak infarktust, stroke-ot, és közülük 50 ezren meghalnak.) Ez azonban nem azt jelenti, hogy áldozattá kell válnia – ön is tehet ellene.

A szervezet egészét vérrel és oxigénnel ellátó szív- és érrendszer egészsége döntő fontosságú a hosszú és aktív élethez. Ennek elérése pedig nem is olyan nehéz: csak mozogni kell! A mozgásszegény életmód a szívbetegség egyik legfőbb kockázati tényezője – közel annyit számít, mint a magas koleszterinszint vagy a dohányzás. Az erőteljes testedzéssel azonban jelentősen csökkenthető a szívroham okozta halálozás kockázata.

És ez még nem minden! A szívroham és a stroke megakadályozása mellett a testmozgás számos egyéb betegség megelőzésében is segíthet – ilyen például a cukorbetegség, egyes rosszindulatú daganatok, és talán még a szellemi hanyatlás is. Ha csaknem mindennap végez annyi testedzést, hogy megizzadjon, szembeszállhat az öregedéssel. Kezdje el ma!

Romlás vagy megújulás
Az emberi szervezet mai működése hosszú évmilliók alatt alakult ki, melyeknek során gyakori volt az éhezés, a fizikai erő pedig nélkülözhetetlennek bizonyult az életben maradáshoz. A természet szabályait azonban nem a mai gyorséttermi ételekhez, ülő életmódhoz, irodában töltött hosszú órákhoz és késő esti tévézésekhez írták. Az ősi, mozgékony időkben a túlélésünket segítő kémiai folyamatok egészen más hatással vannak mai, elkényelmesedett világunkban: lassú, megállíthatatlan leromlásra programoznak bennünket. A szervezet azonban lenyűgöző megújulási képességekkel bír – már ha tudjuk, hogyan kell ezeket használni.

Ugyanígy csökkentheti a testmozgás a szívroham veszélyét is. A szívizomzat az élet során nagyjából négymilliárdszor húzódik össze szünet nélkül, és általában jó formában marad – a bűneink ellenére is! A szívrohamok oka nem a szív, hanem a vérkeringés rossz működése, pontosabban a szívizomzat rossz vérellátása.

A szív alig nagyobb az ökölnél, s vérellátásáról külön érhálózat gondoskodik. Ennek részei az úgynevezett koszorúerek, amelyek nagyjából spagetti vastagságúak. Ha egy ilyen ér elzáródik, akkor az általa ellátott szívizom is elhal.

Ha valaki mozgásszegény életmódot folytat, étrendjében pedig sok a telített zsír és a finomított élelmiszer, artériái falán zsírdús lerakódások, úgynevezett plakkok keletkeznek. Még egy látszólag egészséges 50 éves személy verőerei is tele vannak ezekkel a képződményekkel, amelyek a pizza tetején levő olvadt sajtdarabkákhoz hasonlítanak. A plakk úgy rakódik le az évtizedek során, mint a vízkő a vízvezetékekben, aztán egy nap – gyakran minden előjel nélkül – felületük felszakad. Azon vérrög képződik, amely gátolja az érben a véráramlást. Az illetőnek pillanatokon belül szívrohama lesz a hosszú évtizedeken át folytatott modern, egészségtelen életmód következményeként.

A legedzettebb férfiak halálozási aránya nagyjából harmada az azonos korú, legkevésbé edzett férfiakénak

Támadás a plakk ellen
Pedig nem feltétlenül kell így lennie. Azt szinte mindenki tudja, milyen nagy az étrend szerepe a szívrohamok megelőzésében, de csak kevesen vannak tisztában azzal, mennyire fontos a testmozgás.

Valahányszor testmozgást végez és megizzasztja magát, azzal megterheli az izmait, s kimeríti energiatartalékaikat; lényegében egy kicsit kárt is tesz bennük. Ez persze nem maradandó, de ahhoz elég, hogy növekedésre és fejlődésre serkentsen, s kicsit erősebbé tegye az izmokat. A növekedés és fejlődés szabályozásában speciális fehérjék vesznek részt. Fokozott izommunka esetén olyan citokinek szabadulnak fel igen nagy mennyiségben, amelyek az izomzat regenerálódása mellett az egyéb szövetek regenerálódását is segítik.

Az aerob testmozgás különböző formái során a regenerálódást elősegítő citokinek a mozgás időtartamával és intenzitásával arányos mennyiségben szabadulnak fel. A maratoni futóknál például egyes citokinek szintje a verseny végére akár százszorosra is nőhet.

A regenerálódást elősegítő citokinek sikeresen ellensúlyozhatják az érelmeszesedést fokozó gyulladáskeltő vegyületek hatását. Ezek folyamatosan jelen vannak a vérben – szintjük az elhízott emberekben nagyobb –, hatásukat észrevétlenül, éjjel-nappal fejtik ki: megtámadják az érfalakat.

Az egész szervezetben a verőerek vannak a leginkább kitéve a gyulladást kiváltó vegyületek hatásának. Ezek az anyagok az érfalban elősegítik a plakkok képződését, a már meglevő plakkok kifekélyesedését, illetve rajtuk a vérrögképződést. A koszorúerekben ez a folyamat szívrohamot okozhat. Az agy verőereiben szélütéshez vezethet. Ha a veseverőerek záródnak el, magas vérnyomás léphet fel… – és sorolhatnánk tovább.

Az étrenden kívül a testmozgás is segíthet a sérült erek gyógyításában. Valahányszor testedzést végez, vér áramlik át az izmain, magával ragadja a regenerálódást elősegítő vegyületeket, s a szervezet minden zugába elviszi azokat. Valahányszor megizzasztja magát, minden ízület, csont és szerv, sőt az agy legtávolabbi részei is jókora adagot kapnak az egészséges, fiatalító vegyületekből.

Az igazi haszon
A kutatások szerint a legedzettebb férfiak halálozási aránya nagyjából harmada az azonos korú, legkevésbé edzett férfiakénak. Ennél is biztatóbb az a tény, hogy ahogy valaki egyre jobb formába lendül, úgy csökken egyre a halálozás kockázata. Ezért jelent jótékony terhelést a testmozgás: az általa keltett gyulladás elkerülhetetlen velejárója a növekedés is.

Mozogjon mindennap, legalább annyit, hogy megizzadjon, s az élete gyökeresen meg fog változni. Sokkal egészségesebb lesz, és ezt az előnyt egész hátralevő életében meg fogja őrizni. 80 évesen is túrázhat, 70 évesen is síelhet a hegyek között, s 50 évesen is együtt futhat a gyermekeivel. Fiatalabbnak és élettel telibbnek fogja érezni magát, mint azt valaha is lehetségesnek hitte volna.

Könnyen lehet, hogy ez lesz élete egyik legjobb döntése.

Vote it up
4
Tetszett?Szavazzon rá!