Megárthat a testedzés?

Van egy határ, amely felett már több a kára, mint a haszna az intenzív edzésnek. Vajon hol húzódik ez a határ?

A rendszeresen edzők jellemzően mintegy hét évvel tovább élnek a passzív életmódúaknál. Ezek szerint a legelszántabb fitneszfüggők mindenkit túlélnek? Nem feltétlenül, a legújabb kutatások legalábbis ezt mutatják. A maratoni futókról, triatlonozókról és kerékpáros távolsági versenyek résztvevőiről készített felmérések áttekintésével kiderült, hogy a túlhajtott edzés visszafelé sülhet el.

– Napi 30-60 percnél hosszabb kimerítő aerob edzés esetén a szervezet már ráfizet – mondja dr. James O’Keefe, az amerikai tanulmány társszerzője, a kansasi Szent Lukács Középnyugati Kardiológiai Intézet klinikus szívspecialistája. – Egy óra elteltével jobban jár az, aki inkább erőedzésre vagy jógázásra fordítja az idejét.

O’Keefe doktor úgy véli, a maratoni futás legfeljebb egyszer biztonságos. Vizsgálatok arról számolnak be, hogy a maratonisták vérében a verseny után megemelkedik a troponin fehérje szintje, ami csekély mértékű szívkárosodást jelezhet.

– Aki szeretné lefutni a maratoni távot, tréningezzen rá, teljesítse egyszer, de hosszú távú edzésmodellnek nem egészséges.

Csapás az immunrendszerre
A végletekig hajszolt testedzés a szervezet természetes védekező rendszerét is próbára teszi. Míg a mértéktartó edzés serkenti az immunitást, eltúlzása fogékonyabbakká tesz bennünket felső légúti fertőző megbetegedésekre: meghűlésre, náthára, mandula- és arcüreggyulladásra. Tanulmányok szerint a maratoni futást követő hetekben kettő-hatszor nagyobb az ilyen betegségek kockázata.

Vote it up
146
Tetszett?Szavazzon rá!