Megbocsátás öt lépésben

Közhelynek tűnik, azonban a kutatások is igazolták: jobban jár, ha nem tart haragot. Ez persze nem könnyű, de szakértőnk segít

Lehet, hogy a párja hazudott, netán félrelépett. Egy barátja cserbenhagyta. Esetleg még mindig neheztel valamelyik szülőjére azért, ahogy évtizedekkel ezelőtt bánt önnel. A kutatások szerint mégis jobban jár, ha nem tart haragot. Ettől boldogabb lesz, jobban uralkodik az indulatain, nagyobb bizalommal fordul mások felé, sőt az egészségének is használ vele. Nem véletlenül állítja a kínai mondás: „Aki a bosszú mellett dönt, két sírt ásson!”

Everett Worthington pszichológusprofesszor szerkesztette az alábbi útmutatót.

Idézze fel a sérelmet
Egyesek tagadni próbálják, hogy bántották őket, azt hiszik, amire nem gondol az ember, az nem is nyugtalanítja. Pedig ha kénytelen rendszeresen találkozni a sértő féllel, tovább emészti magát az eset miatt. Először is tárgyilagosan elevenítse fel az ügyet, de vigyázzon, ne torzítsa el az emlékképet düh, önsajnálat vagy az a feltételezés, hogy végül úgyis elkövetkezik a bocsánatkérés.

Vegye szemügyre az incidenst a másik fél nézőpontjából
Derítse fel, miféle nyomás késztethette arra, hogy megbántsa önt. Próbáljon a vétkes nevében levelet írni saját magának. Vajon miként magyarázná tetteit az illető?

Tartson önvizsgálatot
Megsértette valaha egy barátját vagy családtagját, ártott neki? Milyen érzéssel fogadta a megbocsátást? A bűntudat és a hála érzésének felidézése segíthet, hogy nagylelkűen feloldozza a teher alól azt a személyt, aki megbántotta önt.

Mondja el valakinek, hogy megbocsát az elkövetőnek
Vagy akár tűzzön ki a falra „megbocsátó tanúsítvány”-t! Ha nem felejtette el a sérelmet, az arra vall, hogy voltaképpen nem bocsátott meg. Egyértelműbbé teszi a dolgot, ha kézzelfoghatóan jelzi a megbocsátást.

Tartson ki a megbocsátás mellett
A fájdalmas emlék nem semlegesíti a megbocsátás érdekében kifejtett erőfeszítéseket. Na akarja kirekeszteni a keserű gondolatokat, inkább olvassa át a tanúsítványt, és tűnődjön el a megbocsátás érzésén, amelyet átélt.

Vote it up
265
Tetszett?Szavazzon rá!