Mennyit bír a szíve?

Ha válaszol négy kérdésünkre (de semmiképp ne csaljon!), akkor egykettőre megtudhatja

Mint minden évben, Magyarországon idén is több tízezren kapnak szívinfarktust. Több mint százezren kénytelenek együtt élni a gyengélkedő szív okozta, az életet megnyomorító kimerültséggel.

Miért van ez még mindig így 2010-ben? Nos, az igazság az, hogy nem adunk kellő tiszteletet a szívünknek. A legtöbben még mindig túl keveset mozgunk, és túl sokat eszünk a verőerek szűkületét elősegítő ételekből, a stressz folytán pedig a szervezetünk állandóan ki van téve a stresszhormonok ártalmasan magas szintjének.

Pedig ha naponta csak harminc percet szán testmozgásra és egészségesebb ételek készítésére, azzal fontos lépéseket tehet a veszélyek csökkentésére. Az összes rizikótényezőre oda kell figyelnie, mert egyszerre többnek a fennállása esetén többszörösére nő a veszély. Ráadásul a kutatások alapján úgy tűnik, ha mindegyikkel foglalkozik valamennyire, az hatásosabb, mintha teljes erőből az egyikre összpontosít.

Bizonyítékot szeretne kapni arról, mi mindenre lenne képes a szíve? Nos, a Japánhoz tartozó Okinava-szigeten például százezer főből 67 idősebb százévesnél, míg nálunk ez alig több, mint 11. (2010 elején 1107 ember volt százéves vagy annál idősebb.) Az okinavaiak körében sokkal kisebb a szívbetegség miatti halálozások gyakorisága, de a kutatások szerint hosszú élettartamuk nagyrészt az egészségesebb életmódjuknak tulajdonítható. Étrendjük egyszerű, főként zöldségből, gyümölcsből, szójafehérjéből és halból áll, és nagyon kevés benne a telített zsír. Mindennap végeznek testmozgást, és a taygaynek nevezett nyugodt életszemlélet hívei. Ha az életünk jobban hasonlítana az övékhez, akkor sok kórházban be lehetne zárni a keringési betegségekkel foglalkozó osztályokat.

Ideje tehát cselekedni! A következő hónapban rengeteg ötletet adunk szíve egészségének megőrzéséhez. Előtte ezek a kérdéssorok segítenek megállapítani, hol van a legnagyobb szüksége a segítségre. Esetleg minden téren? Egy dolog biztos: ezzel a problémával nincs egyedül. Mielőtt azonban kétségbe esne, jusson eszébe, hogy a változtatásokra csak egészen kevés időt kell rászánnia – és már ezzel is nagyon sokat segíthet önmagán.

Ha a válaszok többsége „a”: A szíve csak úgy ugrál örömében, valahányszor leül enni, hiszen tudja, hogy ön mindig szem előtt tartja az érdekeit, ezért sok friss terményt fogyaszt, mértéktartó adagokat eszik, és csak keveset visz be a veszélyes zsírokból. Annyi bizonyos, hogy a táplálkozási szokások megváltoztatása nem tartozik a legfontosabb teendői közé. Csak így tovább, és ne inogjon meg!

Ha a válaszok többsége „b”: Noha általában igyekszik figyelni a szívére, sok esetben nem a legjobb táplálkozási döntéseket hozza. Mivel többnyire szeretne egészségesen táplálkozni, már csak némi felvilágosításra van szüksége ahhoz, hogy „szívbarát” módon táplálkozzon. Legyen ez közepes fontosságú a teendők listáján!

Ha a válaszok többsége „c”: A „szívbarát táplálkozásra” való áttérés a legfontosabb teendői közé tartozzon: jelenlegi étkezési szokásai ártanak a szívének. Ha megtanulja, hogyan végezzen apró változtatásokat – például multivitamin szedésével, az adagok csökkentésével, egészségesebb főételek választásával vagy azzal, hogy egy kis fahéjat szór a pirítósra –, akkor ön és a szíve is hosszabb, egészségesebb életet élhetnek.

MILYEN AZ ÉTRENDJE?
1. A kedvenc reggelim:
a. Egy tál zabkása vagy mazsolás korpa.
b. Két tojásos-baconos zsömle a büféből.
c. Egy csirkés zöldségszendvics, aztán ebédig semmit sem eszem.

2. Tegnap ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket ettem:
a. Sokféle színűt: zöldet (brokkoli, zöldsaláta), narancssárgát (sárgadinnye, sárgarépa), vöröset (paprika, paradicsom), lilát (fekete ribiszke, szőlő).
b. Néhányfélét: borsót, almát, banánt
c. Szinte semennyit: csak a salátalevelet a hamburgeremben, meg egy zacskó sült krumplit.

3. Hogy ne egyek túl sokat:
a. Otthon kis adagokat szedek, étteremben pedig a kapott adagnak csak nagyjából a felét eszem meg.
b. Nem szedek másodszor, de valószínűleg így is többet eszem a kelleténél.
c. Nehezen állok ellen a repetának, és többnyire mindent megeszem, amit elém tesznek.

4. Ha étteremben eszem:
a. Általában vannak különleges kéréseim, például a zsírban sütés helyett kemencében sütve kérem az ételt, vagy nem kérem a tejszínes mártást.
b. Kihagyom a nyilvánvaló „bűnösöket,” például a carbonara spagettit vagy a kéksajtos mártást, de nem tudom felmérni a lehetőségek közötti különbséget.
c. A kényeztetésért megyek oda. A konyhafőnök ajánlatát választom.

5. Az egészségesebb táplálkozás érdekében:
a. Beveszek egy multivitamint, ha gyorsan kell ennem vagy étkezéseket kell kihagynom.
b. Néha beveszek egy multivitamint.
c. A gyerekkori vitaminos rágótabletták óta nem szedtem vitamint.

Ha a válaszok többsége „a”: Porolja le a gyaloglócipőt, és szabaduljon meg a testmozgásról alkotott elavult véleményétől! A mozgásszegény életmód ugyanolyan ártalmas lehet a szívének, mint a dohányzás. A jó hír az, hogy a mozgásnak nem kell sem unalmasnak, sem időigényesnek lennie. Már napi néhány perc könnyű fizikai tevékenység is látványosan csökkentheti a szívbetegség kockázatát. Legyen ez az egyik legfontosabb teendője!

Ha a válaszok többsége „b”: „Gyerünk, mozogjunk” hozzáállása jót tesz a szívének. Azzal, hogy mindennap mozog – például gyalogol, kerékpározik vagy súlyzózik – tesz azért, hogy verőerei rugalmasak maradjanak. Noha hozzáállásával már úgy tűnik, legyőzte az „ülőkórt,” őrizze meg motivációját azzal, hogy új típusú tevékenységekkel bővíti a repertoárját, miközben tovább gyakorolja azokat is, amelyekben örömét leli.

Ha a válaszok többsége „c”: Akármennyire igyekszik is, elkényelmesedett társadalmunk szokásai túl erősek önben, és a legjobban kidolgozott testmozgási terveit is meghiúsítják. Ám már egy kis mozgás is sokat tehet szíve védelméért, főleg akkor, ha napról napra csekély mértékben növeli is annak mennyiségét. Legyen ez a közepesnél nagyobb fontosságú a teendői között!

MENNYIRE AKTÍV?
1. Naponta ennyit gyalogolok:
a. gyalog megyek a fürdőszobába, a kocsimhoz és a munkahelyem melletti kávézóba ebédelni. Másra nemigen van időm.
b. Igyekszem naponta kétszer-háromszor felállni az asztaltól és mozogni egy kicsit, és majdnem mindennap jut időm egy kellemes sétára.
c. Ebédidőben többnyire igyekszem sétálni néhány percet.

2. A kedvenc szabadidős tevékenységem:
a. Tévé- és DVD-nézés, olvasás, étterembe járás.
b. Séta, kerékpározás és teniszezés: szeretek a szabadban lenni.
c. Egy jó kis golfjátszma, bár általában a golfkocsit használom.

3. Ha valaki azt javasolná, hogy súlyzózzam:
a. Jót nevetnék – ez nem nekem való.
b. Azt felelném, hogy máris súlyzózom, heti két-három alkalommal.
c. Érdekelne a dolog: tudom, hogy a súlyzózás fontos, csak azt nem, hogyan kell végezni.

4. Ha lehajolok, hogy megérintsem a lábujjaimat:
a. Alig látom a lábujjaimat, nemhogy meg tudnám érinteni őket.
b. Legalább a cipőfűzőig jutok, de jobb napokon a padlót is elérem.
c. A bokámat még elérem, de már nem vagyok olyan hajlékony, mint régen.

5. A testmozgásról ezt gondolom:
a. Jaj, a tornaórák jutnak róla az eszembe.
b. Az a napom legjobb része.
c. Tudom, hogy csinálnom kellene, de egy rumlis napon elsőként mindig erről mondok le.

Ha a válaszok többsége „a”: Az élet nem rossz, de azért jobb is lehetne. Ön is az agyonhajszoltaknak azon a senkiföldjén jár, ahol a hiteltörlesztések, a munkahelyi követelmények, valamint a család körüli teendők valójában minden örömet kiszívhatnak az életből, ha nem elég óvatos. Ajánlatos elsajátítania tehát néhány egyszerű trükköt, amelyek enyhíthetik az önre nehezedő stresszt, és nyugalommal helyettesíthetik azt – vagy akár örömmel!

Ha a válaszok többsége „b”: Többnyire meg tudja a mosolyt őrizni a szívében. Megtanulta ugyanis, hogyan lelhet nyugalmat a zűrzavarban, és miként élvezheti az életet, bármilyen zaklatott is az olykor. Ezzel hosszabb távon jelentősen csökkentette a szívbetegség kialakulásának a kockázatát. Így folytassa, és továbbra is találjon minél több örömöt az életében!

Ha a válaszok többsége „c”: Atlaszként hordozza vállán a világ terheit – és ez megterheli a szívét. Az általános boldogtalanság tünetei – a nagy stressz, a harag, a rossz alvás és a túlzott alkoholfogyasztás – növelik a magas vérnyomás és az egyéb, a szívre veszélyes betegségek kockázatát. Haladéktalanul sorolja „szíve boldogságát” a legfontosabb teendői közé!

MENNYIRE BOLDOG?
1. Amikor este lefekszem:
a. Általában túlságosan feszült vagyok ahhoz, hogy gyorsan elaludjam. Reggel aztán egy kicsit kába vagyok.
b. Úgy alszom, mint a bunda, és általában már ébren vagyok, amikor csörög a vekker.
c. Éjszakai bagoly vagyok. Amikor megszólal az ébresztő, általában szükségem van még pár percre, a hétvégén viszont szeretek sokáig lustálkodni.

2. Az átlagos napom:
a. Kissé stresszes. A munkahelyemen nagy a nyomás, és nehezen tudok lazítani.
b. Mozgalmas, de kezelhető. A legtöbb napon sikerül némi időt szánnom önmagamra.
c. Rémes. A hétfőktől egyenesen rettegek.

3. Ha valaki bevág elém a forgalomban:
a. Elmormolok egy szitkot magamban, és fortyogok egy-két percig.
b. Nem izgatom magam miatta.
c. Dühbe gurulok: talán az öklömet rázom, sőt...

4. Spirituális, illetve közösségi életem:
a. Viszonylag aktív. Ritkán járok vallásos szertartásokra, de szánok némi időt a meditálásra.
b. Nagyon aktív. Részt veszek közösségünk életében, és/vagy templomba is járok.
c. Az meg mi? Még rágondolni sincs időm.

5. A heti átlagos alkoholfogyasztásom:
a. Néhány ital hétköznap, általában a vacsorához, de a hétvégéken néha egy kicsit több is lecsúszik.
b. Általában csak egy pohár bor vacsorára, nagy ritkán kettő.
c. Nem iszom mindennap, de ha iszom, akkor nem fogom vissza magam.

Ha a válaszok többsége „a”: Ideje megtisztulni. Lehet, hogy elkerülhetetlennek érzi a piszkot, a környezetszennyezést és a kórokozókat, ám néhány okos húzással könnyen megszabadulhat a legártalmasabbaktól. A dohányfüst, a levegőben és a vízben levő egyes szennyező anyagok egyaránt növelik a szívroham kockázatát. Szívbetegeknél influenza esetén is nő a veszély. Sorolja hát a mérgektől való megszabadulást a legsürgetőbb tennivalói közé!

Ha a válaszok többsége „b”: Ha a szíve linóleumpadló lenne, csak úgy ragyogna. Azzal, hogy nem dohányzik, védi magát a nátha- és influenzaszezonban, és elkerüli a legártalmasabb környezetszennyező anyagokat, sokat tesz azért, hogy verőerei ne betegedjek meg. Kísérje figyelemmel továbbra is a tiszta életmódra vonatkozó tanácsokat!

Ha a válaszok többsége „c”: A mérgek elleni tevékenysége olyan, mint egy felületes takarítás. Ami azért jobb, mintha nem takarítana, ám a zugok rejtett tartalma idővel kibuggyan, és gondokat okoz. Néhány megelőző lépéssel jelentősen csökkenthetik a veszélyeztetettek a szívroham kockázatát, s egyben egy kellemetlen betegséget is megelőzhetnek.

MENNYIRE TISZTA AZ ÉLETE?
1. Ilyen gyakran dohányzom:
a. Naponta: rendszeres dohányos vagyok.
b. Soha: életemben nem dohányoztam.
c. Most már soha: régebben dohányoztam, de már leszoktam.

2. A fogorvosom azt mondaná a fogaim állapotára, hogy:
a. Szörnyű. Olyan rég jártam nála, hogy valószínűleg a nevemre sem emlékszik.
b. Jó – még fogselymet is rendszeresen használok.
c. Viszonylag jó. Rendszeresen mosok fogat, de nem használok olyan gyakran fogselymet, mint kellene.

3. A nátha- és influenzaszezonban:
a. Igaz, ami igaz, legalább egyszer elkapok valami pocsék fertőzést.
b. Beoltatom magam influenza ellen, és ügyelek rá, hogy gyakran mossak kezet.
c. Igyekszem elkerülni a betegeket, de azt hiszem, ennél többet is tehetnék.

4. A lakóhelyem környéke:
a. Forgalmas, sűrű autó- és teherautóforgalommal.
b. Vidéki: a legközelebbi szomszédjaim bégetnek és gyapjú nő rajtuk.
c. Nem a legforgalmasabb, de azért nincs messze egy nagy városközponttól.

5. Ami a környezetszennyező anyagok elkerülését illeti:
a. Nem foglalkozom vele; a környezetszennyezést nem lehet elkerülni.
b. Figyelemmel kísérem a kockázatos ételekről szóló beszámolókat, és vízszűrőt használok.
 c. Tisztán tartom a házamat és a konyhámat, de ezenfelül nem teszek óvintézkedéseket.

Vote it up
267
Tetszett?Szavazzon rá!