Menstruációs panaszok? Menopauza?

Segíthetnek az alábbi étrend-kiegészítők, habár a kutatási eredmények időnként nem egybehangzók

Kalcium
A kutatások kimutatták, hogy a ciklus közepén megemelkedő ösztrogénszinttel párhuzamosan jelentősen csökken a szervezetben a kalcium mennyisége, továbbá azt is, hogy a PMS-től szenvedő nőknek messze alacsonyabb a kalciumszintjük (illetve magasabb az ösztrogénszintjük), mint azoknak, akik mentesek a szindrómától. Ráadásul az olyan panaszok, mint a depresszió, koncentrációs nehézségek, izomfájdalom és -görcsök, kimerültség és szorongás mind erősen emlékeztetnek a kalciumhiány tüneteire. Nem szereti a tejet? Így pótolja a kalciumot!

Szója
Ötből három kutatás állítja azt, hogy a szójakészítmények mérsékelten csökkentik a hőhullámok gyakoriságát – de tényleg csak kis mértékben. Egy hat kísérletet összegző elemzés, mely napi 50-150 mg szója-izoflavon hatását mérte, azt mutatta ki, hogy a placebót szedő nőkhöz képest a kiegészítőt szedőknél pusztán napi egy hőhullámmal jelentkezett kevesebb a 4 héttől 6 hónapig tartó kezelések során.

Magnézium
Adjon neki két hónapot, és a magnézium könnyíthet a menstruációt megelőző tüneteken. Harminc nő vizsgálata során arra jutottak, hogy akik két cikluson át 200 mg magnéziumot szedtek, sokkal kevesebb haspuffadásról és hízásról számoltak be, mint azok, akik placebót kaptak. Más vizsgálatok a ciklus második felében szedett napi kb. 360 mg magnézium hatására a hangulat javulását, valamint a migrénes panaszok és a menstruációs görcsök enyhülését mutatták ki.

Ligetszépeolaj
Ha a premenstruációs szindrómáról (PMS) van szó, bizonyos tanulmányok azt mutatják, hogy ez a szer segít, mások viszont azt, hogy nem. Az olaj olyan esszenciális zsírsavakat tartalmaz, melyeket a szervezet a prosztaglandinoknak nevezett, hormonszerű anyagok előállítására használ. Néhány kutató úgy gondolja, a prosztaglandinok alacsony szintje okozza a PMS-t alkotó tüneteket, így a fáradtságot, a haspuffadást és a mellek érzékenységét. A legjobb ötlet, ha kipróbálja az olajat, hogy kiderüljön, beválik-e önnél.

A menopauza tüneteivel kapcsolatban a kutatás egységesebb állásponton van. Egy placebóval ellenőrzött kísérletben napi 2000 mg ligetszépeolaj és 10 mg E-vitamin kombinációját tesztelték. Az eredmények azt mutatták, hogy a kezelésben részesülő nők még több hőhullámtól szenvedtek, mint azok, akik placebót kaptak; igaz, ez az eredmény is gyanús, mivel nagyon sok nő a tünetek enyhülésének elmaradása miatt kiszállt a vizsgálatból.

Vörös lóhere
Két típusú, lóheréből származó izoflavont értékeltek összesen hat kísérletben. Az eredmények azt mutatták, hogy a hatóanyagok a placebóval összehasonlítva napi mintegy másféllel csökkentették hőhullámok számát.

Fürtös poloskavész
Ez az egyik legtöbbet tanulmányozott hőhullámok elleni gyógynövény, bár még mindig nem született egyértelmű válasz, vajon hatásos-e. A rövid távú, általában 3-6 hónapig tartó vizsgálatok azt mutatták ki, hogy az enyhe vagy közepes hőhullámoktól szenvedő nőknél valamivel hatékonyabb volt, mint a placebo. Egy hosszú távú teszt azonban semmiféle előnyét nem mutatta ki egy év után.

Barátcserje
A PMS elleni szerepét vizsgáló pár kutatásban ígéretes eredmények születtek. Az egyik vizsgálat során a barátcserje-kivonatot szedő nők 52%-a állította, hogy legalább felére csökkent a tüneteik erőssége, míg a placebót szedőknek csak 24%-ánál figyeltek meg hasonlót. A szakértők ennek ellenére még úgy vélik, nem vonhatjuk le a következtetést, hogy ez a gyógynövény segít a PMS leküzdésében.

Vote it up
174
Tetszett?Szavazzon rá!