Miért ügyeljen a vércukorszintjére?

Nemcsak annak kell aggódnia a vércukra miatt, aki diabéteszes. Tudja meg, miért fontos ez önnek is

A kutatók egy sor betegséggel összefüggésbe hozták a magas, de cukorbetegségre még nem jellemző vércukorszintet. Jó hír viszont, hogy vércukorszint csökkentése nem is annyira bonyolult.

Az ételekben levő szénhidrát glükózzá alakul, amelyet a vérből a sejtek felvesznek és energiaforrásként hasznosítanak. A vércukorszint elsősorban két dologtól függ: egyrészt az elfogyasztott ételek fajtájától és mennyiségétől, másrészt a szervezet inzulintermelésétől és a sejtek inzulin iránti érzékenységétől. Az inzulin az a hormon, melynek a hatására a vérben lévő cukrot a sejtek felveszik.

Íme, hat fontos ok, ami miatt oda kell figyelnie a vércukorszintjére:

Súlygyarapodáshoz vezet
Tegyük fel, hogy megevett egy hatalmas rakás sült krumplit vagy egy nagy darab kenyeret. A szervezete szembesül a hirtelen vércukorszint-emelkedéssel, ezért túlreagálja a dolgot, és túlságosan sok inzulint bocsát ki – sőt ha valaki túlsúlyos, akkor még többet. A rengeteg inzulin hatására aztán nagyon alacsonyra csökken a vércukorszint, és órákon át alacsonyan is marad. A következmény az lesz, hogy az agya pedig éhséget jelez. Így, bár több kalóriát megevett ebédre, mint amennyit valójában kellett volna, a szervezete azt hiszi, hogy még több ételre van szüksége – ezért még többet eszik, és már jönnek is a kilók.

Károsítja a verőereket
A magas vércukorszint miatt az oxigén instabil formái, úgynevezett szabad gyökök alakulnak ki. Ezek a „rossz” molekulák kárt tesznek a verőerek falában: elősegítik, hogy a koleszterin lerakódjon az artériák falára.

Emeli a vérnyomást
A magas inzulinszint szintén nem veszélytelen. Emeli a vérnyomást, a szívet veszélyeztető vérrögök képződhetnek, és testszerte gyulladásos reakció lép fel – ezek mindegyike növeli a szívbetegségek esélyét. A vércukorszint megugrását okozó ételek hosszú távon csökkentik a „jó” HDL-koleszterin szintjét, és növelik a sejtek számára káros zsírfajta, a trigliceridek vérszintjét, ami szintén hajlamosít a szívbetegségekre.

Növeli a szívbetegségek kockázatát
Jelentős kutatások kimutatták, mennyire ártalmasak lehetnek a fenti hatások a szívre. Az egyik vizsgálatban több, mint 43 ezer 40 év feletti férfi vett részt. Azok, akiknél a táplálkozás során a vércukorszint-emelkedés a legnagyobb mértékű volt, 37 százalékkal nagyobb valószínűséggel lettek szívbetegek az elkövetkező hat évben. Egy másik, 75 ezernél is több középkorú nő részvételével zajló kutatás során az derült ki, hogy akik nagy vércukoringadozást okozó étrendet követtek, azoknál 10 éven belül kétszer akkora eséllyel alakult ki szívbetegség. A túlsúlyos nők számára az ilyen étrend még veszélyesebb volt: trigliceridértékeik például 144%-kal magasabbak voltak, mint az egészségesebben étkező nőknek.

Hangulatingadozást vált ki
Ha olyasmit eszik, ami villámgyorsan emeli a vércukorszintet, utána csak vonszolja majd magát, és ez nem meglepő módon a hangulatának sem tesz jót. Érzelmi állapotunkat ugyanis közvetlenül meghatározzák a hormonszintjeink, többek között az inzulin mennyisége. A hormonok szabályozzák az agy üzenetvivő anyagait, a neurotranszmittereket. A különféle tápanyagok, például a szénhidrátok és a fehérjék más-más módon hatnak ezekre a közvetítőkre, vagy álmosságot, vagy éberséget váltva ki. Maga az agyműködés viszont egyetlen egyszerű vegyületre a legérzékenyebb, ez pedig a vércukor. Ha a hangulatról és a memóriáról van szó, mind a túl magas, mind a túl alacsony vércukorszint problémákat okozhat. Az emberek általában fáradtabbak és levertebbek akkor, amikor alacsony a vércukorszintjük.

Rossz hatással van a memóriára
Jóval azelőtt, hogy a magas vércukorszint cukorbetegséghez vezetne, már kárt tehet az agyban, például növeli az Alzheimer-kór kialakulásának veszélyét. A New York-i Egyetem kutatói kimutatták, hogy akiknek általában magas az étkezés utáni vércukorszintjük, azoknak kisebb a hippokampusza, mint azoknak, akiknél az étkezés utáni vércukorszint alacsonyabb. A hippokampusz az agynak az a része, mely leginkább összefügg a hosszú távú memóriával.

Vote it up
214
Tetszett?Szavazzon rá!