Miért egyen olajos magvakat?

Mert segítenek egészséges szinten tartani a vércukor szintjét, illetve sok betegséggel szemben is védhetnek

Nem véletlenül szokás diákcsemegét is dugni a hátizsákba, ha kirándulni megy az ember – a benne található magvak energiát biztosítanak, ráadásul zsír- és fehérjetartalmuknak köszönhetően még kifejezett vércukorszint-ingadozást sem idéznek elő. Sőt! Egy a Harvard Egyetemen végzett kutatás azt mutatta ki, hogy az olajos magvakat rendszeresen, azaz legalább hetente ötször egy marékkal fogyasztó nők körében 20 százalékkal kisebb eséllyel alakult ki 2-es típusú cukorbetegség, mint a magvakat rendszertelenül és ritkábban fogyasztók között.

Igaz, hogy az olajos magvak zsírtartalma igen magas, azonban jó zsírokról van szó. A jó zsírok – amelyek a magvak többségénél a zsírtartalom 85 százalékát teszik ki – csökkentik az inzulinrezisztenciát, vagyis fokozzák a sejtek inzulin iránti érzékenységét.

Ezek a zsírok jót tesznek a szívnek is, és emelik a jó HDL-koleszterinszintet is! Több vizsgálat is bizonyította, hogy ha valaki egy egyébként szívbarát étrend mellett még heti 150 gramm magvat is fogyaszt, akár további 35 százalékkal csökkentheti a szívbetegségek kockázatát ahhoz képest, mintha havi egyszer vagy annál ritkábban enne olajos magvakat (telítettzsír-tartalma miatt kivételt képez ez alól a makadámdió.) Egy kutatás kifejezetten a sok telítetlen zsírt tartalmazó mandula és a dió hatásait kimutatta, hogy azok koleszterinszint-csökkentő hatása legalább 10 százalékkal nagyobb lehet a hagyományos diétáénál.

Az olajos magvak rendszeres fogyasztásával enyhíthető az esetleges krónikus gyulladás is, amivel csökken a diabétesz és a szívbetegségek kialakulásának az esélye is.

Egyes magvak, mint például a földimogyoró, a dió és a mandula koleszterinszint-csökkentő növényi szterolokat tartalmaznak, illetve rezveratrolt, egy a vörösborban is megtalálható vegyületet, amely közismert a szívbetegségekkel szembeni védő hatásáról. Ráadásul a dió a halakhoz hasonlóan remek omega–3 forrás, aminek köszönhetően még hatékonyabban megelőzi a különböző szívbetegségeket.

A földimogyoró voltaképpen nem is „igazi” olajos mag, hiszen hüvelyes növény – ezért a magvakkal ellentétben nem fás szárú növényen, hanem a föld alatt terem. De ha egészségről van szó, a fán termő magvakkal egyetemben az egekig szokás magasztalni!

Az olajos magvakban ezen túl megtalálható egy egyébként igen ritka tápanyag: az E-vitamin. Az E-vitamin fontos antioxidáns, amely segít a prosztata- és a tüdőrák elleni védelemben is.

Hogy melyik mag mindezeken túl miben különleges még?

A brazil dió (paradió) szeléntartalma kétszázszorosa bármelyik más magénak; a szelén pedig segíthet a különböző daganatok és a szívbetegségek megelőzésében. A mandula kalciumtartalmának köszönhetően erősíti a csontokat (a mandulás finomságokért kattintson!). A mogyoró és a kesudió pedig réztartalma miatt fontos lehet a cukorbetegségben szenvedőknek.

Ugyanakkor nemcsak egészségi okokból érdemes rendszeresen magvakat enni! A pisztáciának már a feltörése is jó mulatság, ráadásul a magvak közül ez a leggazdaságosabb: egy 30 grammos csomagolásba körülbelül 49 szem pisztácia jut, míg mandulából 23, kesudióból 18 és dióból 14. A fenyőmag nagyon jó étvágycsökkentő, mindig tegyen belőle salátájába! A mandulának pedig helye van a testsúlycsökkentő étrendben: vizsgálatok azt mutatták ki, hogy az azonos energiatartalmú diéták közül a mandulát tartalmazó volt a hatásosabb.

Vote it up
298
Tetszett?Szavazzon rá!