Miért jó a bab, és miért rossz?

Tele van fehérjékkel, rostokkal, vitaminokkal, vassal és káliummal, kicsi a zsírtartalma, de akad hátulütője is

Kedvező hatás: megelőzheti a szív- és érrendszeri betegségeket
Kutatások szerint aki több hüvelyes növényt fogyaszt, az kevésbé hajlamos a szívbetegségekre – ez többek között a babokban található fitokemikáliákkal lehet összefüggésben.

Kedvező hatás: véd a rákkal szemben
A rákos betegségek ellen védő természetes anyagok igen széles választékát tartalmazzák a babfélék, így például izoflavonokat és fitoszterolokat. Ezekről mind ismert, hogy a rák veszélyét csökkentik.

Kedvező hatás: csökkenti a koleszterinszintet
A babok vízben oldódó rostokat biztosítanak, amelyek segítenek a vér koleszterinszintjét csökkenteni. Kutatások azt állapították meg, hogy napi 10 gramm vízben oldódó rost (ennyit körülbelül 200-250 gramm bab tartalmaz) fogyasztása a kiindulási értékhez képest akár 10 százalékkal is csökkentheti az LDL koleszterin szintjét. Tartalmaznak a babok továbbá szaponinokat és fitoszterolokat, amelyek ugyancsak koleszterinszint csökkentő hatásúak.

Kedvező hatás: segít fogyni
Egy adag bab elfogyasztásával már kellőképp jóllakottnak fogja érezni magát. Ez a babfélék rosttartalmának köszönhető; fogyasztásuk teltségérzetet okoz, közben gátolja a vércukorszint-ingadozást. Így megnő az az idő, míg újra éhes lesz.

Kedvező hatás: segít a diabétesz kontrollálásában
A babfélék a cukorbetegek csodaétele! Kiegyensúlyozott szénhidrát- és fehérjetartalmuk lassú, tartós glükózforrást biztosít, így a vércukorszint nem ingadozik olyan mértékben, mint az egyszerű finomított cukrok fogyasztása után.

Kockázat: migrénhez vezethet
Egyes emberekben a hüvelyesek migrénes, illetve allergiás rohamot váltanak ki. Ilyen tünetek észlelése esetén forduljon orvosához, de addig is mellőzze az étrendjéből a gyanúba keveredett ételt.

Kockázat: megemelheti a vérnyomást
Ha esetleg monoamin-oxidáz gátlókat (MAO-gátlók) szed depresszió ellen, kerülje a lóbabot, mert a MAO-gátlók mellékhatásaként ilyenkor a vérnyomás megemelkedhet.

Kockázat: megzavarhatja egyes vitaminok felszívódását
Egyes babfélék, így például a szójabab, olyan összetevőket tartalmaznak, amelyek gátolhatják a B12- és a D-vitamin felszívódását a szervezetben. Ugyanakkor a sütés során ezek az összetevők tönkremennek, így nem rontják a vitaminok felszívódását. Ettől függetlenül: abból baj nem lehet, ha a lehetséges vitaminveszteség pótlása érdekébt friss gyümölcsökkel és zöldségekkel, illetve sovány hússal gazdagítja étrendjét.

Kockázat: köszvényt okozhat
Ha köszvényes, egyeztessen orvosával, mielőtt a babfélék fogyasztására térne át! Ilyenkor gyakran tanácsolják, hogy inkább mondjon le a szárított zöldborsóról, a babokról, a lencséről és az egyéb hüvelyesekről, mert ezek magas purintartalma növelheti a húgysav szintjét az arra fogékony szervezetben. A magas húgysavszint köszvényes rohamot okozhat.

Kockázat: haspuffadást idézhet elő
Ha nem is kifejezetten egészségi állapotot érintő, de kínos szituációkhoz vezető kockázatnak nevezhető a szélszorulás, amit a babfogyasztás okozhat. Ezt megelőzheti, ha a bab áztatása és főzése közben többször is cseréli a vizet, vagy ha átmossa a babot, amennyiben konzervből eszi. További segítség lehet, ha citromfűvel, édesköménnyel vagy rétiköménnyel fűszerezi, esetleg sült hüvelyesekkel és savas ételekkel párosítja ételét.

Vote it up
242
Tetszett?Szavazzon rá!