Miért jó az articsóka?

Számos egészségvédő anyagot tartalmaz: elősegíti az emésztést, javítja a májműködést, sőt a koleszterinszintet

Mi van benne?
Cinarin Szerves sav, amely ingerli az ízlelőbimbókban az édes ízre érzékeny receptorokat, ezért egyesek az articsóka után fogyasztott ételeket édesebbnek érzik. Antioxidánsként védelmet nyújt a környezeti méreganyagok, például a füst és más légszennyező anyagok ellen. Lehetséges, hogy a májra is kedvező hatással van, mivel elősegíti a (salaktalanító) epe áramlását, és megakadályozza a zsírok lerakódását a májban.

Folsav Ez a B-vitamin nemcsak a fejlődési rendellenességek kialakulását akadályozza meg, hanem – mivel csökkenti az érelmeszesedés kialakulásában szerepet játszó aminosav, a homocisztein szintjét – véd a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben is. Feltehetően rákmegelőző hatású, mivel az alacsony folsavszint mellett károsodik a DNS. (Egy articsókában 110 μg folsav van, ami a napi szükséglet 28%-a.)

Luteolin Ez a flavonoid csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, mivel képes megakadályozni a „rossz” LDL koleszterin oxidációját. Bizonyos kutatási adatok arra utalnak, hogy a luteolin gátolja a gyulladáskeltő hisztamin termelését is.

Hogyan lehet a legjobban kihasználni az előnyeit?
Bár az élelmiszer-áruházakban a legkönnyebben a konzerv articsókaszívhez juthatunk hozzá, a fent vázolt előnyöket leginkább a friss zöldség nyújtja, ezért törekedjen minél gyakoribb fogyasztására. Az articsóka zsenge „szíve” és szaftos levelei egyaránt ehetők. A fitovegyületek többségét azonban csak a levelek tartalmazzák. Főzés helyett inkább gőz fölött párolja az articsókát, mert így többet megőrizhet a folsavtartalmából.

Még több articsóka
• Amikor párolóedényben, gőz fölött párolja az articsókát, adjon a vízhez zöldfűszereket (rozmaringot, tárkonyt és kakukkfüvet), amitől az articsóka még finomabb ízt kap.

• Ahelyett, hogy az articsókaleveleket vajba mártogatná, próbálja ki a következő receptet: keverjen mártogatós szószt pirított, összezúzott fokhagymából és lágy tofuból fekete borssal és citromlével ízesítve.

• Gyors előételt készíthet konzerv articsókából, ha öblítés és lecsöpögtetés után fokhagymával, zsírszegény majonézzel és joghurttal pürésíti. Mártogatós szószként kínálhatja ropogós nyers zöldségekhez.

• A friss olasz bébiarticsókát, amely csak az év bizonyos szakában kapható, megpárolva, citromlével és extra szűz olívaolajjal kissé meglocsolva egészben is fogyaszthatja.

• Szendvicskrémet is készíthet articsókából. A zöldséget egészben párolja meg, a levelek lágy részét és a szívet durvára vágja össze, majd adjon hozzá olívaolajat és ecetet. Ezt a keveréket hal mellé is kínálhatja.

Vote it up
50
Tetszett?Szavazzon rá!