Miért jók a diófélék?

A tudomány igazolta, hogy hasznosak ezek a finomságok, mert megvédenek a betegségektől

Gyermekkoromban az egyik kedvenc csemegém volt a mogyoróvaj. Amikor nagyobb lettem, és felmértem, milyen sok zsír van egy kanálnyi mogyoróvajban, áttértem a puffasztott rizsre. Most, évekkel később nemcsak a mogyoróvajhoz tértem vissza, hanem rendszeresen elmajszolok egy maroknyi diófélét, mégpedig lelkifurdalás nélkül. A kutatási eredmények ugyanis azt támasztják alá, hogy ezek segítenek távol tartani a betegségeket. Tonnaszám változatlanul nem ajánlatos fogyasztani őket. – De a diófélékkel kiválthatók olyan, kisebb tápértékű ételek, mint a délutáni csokiszelet vagy sajt és sós keksz – mondja Nina Hirvi vancouveri dietetikus. Iktassa be étrendjébe a dióféléket hetenként négy-öt alkalommal, de 30 grammnál ne többet! Íme, ezért:

Csökkenti a koleszterinszintet: pekándió és mandula
Minél több mandulát ettek az emberek, annál alacsonyabb lett az LDL-koleszterin-szintjük, és annál magasabb a HDL-szintjük.

Vizsgálati eredmények
• Napi 37 gramm mandula elfogyasztása 4,4 százalékkal csökkentette az LDL-koleszterin, a „rossz” koleszterin szintjét; napi 73 gramm elfogyasztása pedig 9,4 százalékkal vitte le.

• Azoknak, akik napi étrendjüket egy maroknyi pekándióval egészítették ki, 11,3 százalékkal csökkent a koleszterinszintjük.

Szívbarát: amerikaimogyoró és dió
Mivel csökkenti az LDL-koleszterin szintjét, amely károsítja az érfalakat és elősegítheti az érelmeszesedés kialakulását, mérsékli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Vizsgálati eredmények
• A hetente legalább kétszer diófélét evő férfiaknál 47 százalékkal csökkent a hirtelen szívhalál kockázata, s 30 százalékkal kevesebben haltak meg valamely koszorúér-betegségben, mint azok, akik nem ettek diót.

• A hetente legalább 140 gramm diófélét fogyasztó nőknél 35 százalékkal csökkent a szívroham veszélye, szemben a havonta 28 grammnál kevesebbet evőkkel.

• A hetenként ötször diófélét fogyasztó egészséges felnőtteknél felére csökkent annak kockázata, hogy szívrohamban halnak meg, szemben az ilyet ritkán fogyasztókkal.

Véd a cukorbetegségtől: amerikaimogyoró és dió
A diófélékben levő zsírok és tápanyagok megakadályozzák a vércukor-ingadozást 2-es típusú cukorbetegeknél.

Vizsgálati eredmények
• A diófélék fogyasztását nőknél összefüggésbe hozzák a 2-es típusú cukorbetegség csökkent kockázatával. Azoknál, akik hetente legalább ötször fogyasztottak dióféléket, közel 30 százalékkal csökkent a 2-es típusú cukorbetegség kockázata. A mogyoróvajat rendszeresen fogyasztó nőknél közel 20 százalékkal csökkent a kockázat.

Segít a ráksejtek ellen: dió, pekándió és paradió
Lelassíthatják egyes ráksejtek szaporodását, hatékonyak a szabad gyökök semlegesítésében, melyek sejtkárosodást okozhatnak.

Vizsgálati eredmények
• Az E-vitamin dióban és pekándióban meglévő formája lelassítja a tüdő- és prosztataráksejtek szaporodását. A gamma-tokoferol a ráksejtek elleni védekezést is segíti.

• A dióban sok az antioxidáns, ami semlegesíti a szabad gyököket. A szabad gyökök reaktív vegyületek, melyek folyamatosan termelődnek a szervezetben. Ha nem semlegesítődnek, károsítják a sejteket, így szív- és érrendszeri betegséget és rákot okozhatnak.

• A paradió szelént tartalmaz, a szabad gyököket semlegesítő egyik antioxidáns enzim fontos alkotóelemét.

Alakbarát: kesudió, makadámdió, paradió, mandula, pekándió, dió
A diófélékben levő rostok és más tápanyagok gátolják a zsír felszívódását. Emellett hosszú ideig fenntartják a jóllakottság érzetét.

Vizsgálati eredmények
• Akik gyakran fogyasztanak dióféléket, vékonyabbak azoknál, akik nem.

• A dióevés csökkenti az éhségérzetet, és ezért az ezt fogyasztó emberek kevesebbet esznek étkezéskor.

• Ne feledje! A diófélék közül a makadámdiónak és a paradiónak a legmagasabb a zsír- és kalóriatartalma.

Vote it up
4
Tetszett?Szavazzon rá!