Miért jók a tejtermékek?

Mert számtalan jótékony hatásuk van, például: hosszabb élet, mélyebb alvás, egészségesebb fogak

Gyulladáscsökkentő sajtok
Nemrégiben mutatták ki, hogy az ínycsiklandozó francia márványsajt, a Rokfort olyan gyulladáscsökkentő kvalitásokkal rendelkezik, amelyeknek köszönhetően még a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is segíthet – többek között a sajt népszerűsége is magyarázata lehet annak, hogy Franciaországban kisebb a szívbetegségek gyakorisága. Kutatók jelenleg is dolgoznak a Rokfort sajtban található hatóanyagok elemzésén, hogy öregedésgátló szerekben használhassák fel. A jótékony hatás valószínűleg általánosan köthető a penésszel érlelt, erjesztett sajtokhoz, ezért érdemes a rokfort mellé minél több fajtát felvennie a bevásárlólistára, így például camembert-t is.

Sajtokkal és egyéb erjesztett tejtermékekkel a diabétesz ellen
Az American Journal of Clinical Nutrition orvosi szaklap 2012-ben közölte azt a cikket, amely szerint napi legalább 55 gramm sajt (körülbelül két szeletnek felel meg) már akár 12 százalékkal is csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát! A szerzők ezt az emberi szervezet számára jótékony baktériumokkal magyarázzák, amelyek sajtokban, joghurtokban találhatók – ezek a koleszterinszint csökkentésével és bizonyos vitaminok termelésével nyújtanak védőpajzsot a diabétesz ellen.

Ebéd utáni sajt a jó fogakért
Harold McGee az On Food and Cooking (Ételekről és főzésről) című könyvében magyarázza, hogyan óvja a fogakat a táplálkozás során keletkező savaktól: „a sajt kalcium- és foszfáttartalma gátolja a fogfelszínhez tapadó baktériumkolóniák savtermelését.” Ebéd után, kizárólag egészsége érdekében, fogyasszon el még egy vegyes sajt- és gyümölcstálat.

Álmatlanság ellen
Az álmatlanság tüneteivel küszködőknek is megoldás lehet a tej, köszönhetően a benne található fehérjének, amely jótékony hatással van az alvás minőségére és ezzel a másnapi éberségre is. A triptofán, amely a fehérjéket alkotó aminosavak közül az egyik, a szerotonin- és a melatoninszint növelésével segíti a mély alvást; ugyanakkor, ellentétben a triptofánban ugyancsak gazdag pulykahússal, a tej, a sajt vagy a joghurt ahelyett, hogy elnehezítene, nemcsak hogy kíméli a gyomrot, hanem bőséges kalciumtartalmának köszönhetően segíti a triptofán felhasználását és nyugtató hatású melatoninná alakulását is.

Természeténél fogva gluténmentes sajtok
Még a nemes penészgombával beoltott kéksajtok gluténtartalma is olyan alacsony, hogy a lisztérzékenyek (cöliákiások) is biztonsággal fogyaszthatják.

Sajtot a laktózérzékenyek is fogyaszthatnak
Az öreg sajtok (mint az Asiago, a parmezán vagy a kéksajt) kevés vagy gyakorlatilag semennyi laktózt sem tartalmaznak – bennük a laktózt, tehát a tejcukrot a baktériumok tejsavvá alakították, ezért a laktózra érzékenyek is nyugodtan ehetik! A természetes sajtok is általában kevés laktózt tartalmaznak, mivel a laktóz a sajtkészítés során a savóban marad.

Túl csípős a főétel?
A túl csípős ételt vagy keverje össze egy kis joghurttal, vagy igyon rá egy pohár tejet – enyhíteni fog a kellemetlen érzésen! Indiában bevett szokás, hogy a csípős ételt nem bíró gyerekek adagját joghurttal keverik össze, így nem kell rájuk külön főzni.

A tejtermékek eltelítenek
Szendvicsét is feldobhatja sajttal, de önmagában, rágcsaként is fogyaszthatja, a hatás ugyanaz: tovább tart a jóllakottság-érzet. A Pediatrics című gyermekgyógyászati szaklap 2013. januári számában megjelent cikk egy olyan kutatást mutat be, amely során kiderült, hogy a rágcsaként sajtot-zöldséget falatozó gyermekek 72 százalékkal kevesebb kalóriát fogyasztottak, mint azok a társaik, akik a felmérés idejére csipszet kaptak.

Remek fehérjeforrás
A sajt legalább olyan jó fehérjeforrás, mint a csirkehús, a hal vagy a bab. Minél keményebb a sajt, annál több fehérjét tartalmaz: 30 gramm parmezán például 11 grammot is!

Nem kötelező minden sajtnak megpenészednie
Nem akarja, hogy megpenészedjen a sajt? Csomagolja fehérbor-ecetbe áztatott papírkendőbe, majd tegye a hűtőbe egy műanyag dobozba zárva – a savas ecet meg fogja akadályozni a penész képződését. Ha tart tőle, hogy az ecet elrontja a sajt ízét, akkor inkább forduljon egy zöldséghámozóhoz – ha 2-2,5 centiméter vastagságban levágja a penészes darabot, az alatta levő részek érintetlenek lesznek (nem igaz ez a fiatal sajtokra és a kéksajtokra).

A kérgét tegye félre a leveshez
Tegye félre a keményebb sajtok kérgét, tökéletes ízesítőként szolgálhat a leveshez!  Ez olyannyira igaz, hogy egyes szaküzletek külön erre a célra árusítanak is sajtszéleket – nyugodtan kérdezzen rá a legközelebbi vásárláskor.

Tegye egészségesebbé a fetát
Áztassa vízben pár percig, majd öblítse le alaposan a fetasajtot, mielőtt a salátába vagy a tésztába teszi – a csomagolt fetasajt általában sós vízben kapható, amit érdemes lemosni, hogy csökkentse a nátriumtartalmát. Nem kell félni, karakteres ízén nem fog változást érezni!