Miért sportoljon, aki cukorbeteg?

A diabéteszeseknek nemcsak az étrendjükre kell figyelniük. Íme, tíz nyomós ok a gyakorlatok megkezdése mellett

Hamarabb érheti el a kívánt testsúlyt. Vizsgálatok sora igazolja, hogy a rendszeres testedzéssel több kalóriát égethet el, több (különösen hastáji) zsírtól szabadulhat meg, csökkentheti a vércukorszintjét és szexi, egyben „cukorzabáló” izmokat építhet. A seattle-i Fred Hutchinson Rákközpontban 2011-ben végzett felmérés szerint azok a nők, akik egészséges energiaszegény étrenden éltek és emellett rendszeresen mozogtak, egy év alatt átlagosan 9 kilót adtak le. Ezzel szemben a kizárólag testedzést végzők átlagosan 2, a kizárólag diétázók 7 kilótól szabadultak meg.

Élete végéig megőrizheti a kívánt testsúlyt. A testedzés segít abban, hogy megtartsa kisebb testsúlyát, ami nagy kihívás azután, hogy megszabadult a felesleges kilóktól. Az Arizona Rákközpont 2010-es felmérése kimutatta, hogy azok a nők, akik rendszeresen végeztek izomépítő gyakorlatokat, 22 százalékkal kisebb eséllyel híztak vissza, mint azok, akik nem erősítettek.

Könnyebben karbantarthatja a vércukorszintjét. Képzelje el, hogy a testedzés egy szivacs, amely felitatja a vérében levő felesleges cukrot. Amikor megfeszülnek az izmai, a sejtekben cukorszállító proteinek egész serege, úgynevezett GLUT-4 transzporterek keletkeznek, hogy a cukormolekulákat a véráramból a sejtbe juttassák. Ez a folyamat nem függ az inzulintól (attól a hormontól, amely a cukor felvételére készteti a sejteket). A jótékony hatás még órákkal azután is érvényesül, hogy abbahagyta a gyakorlatokat. A végeredmény: kiegyensúlyozott vércukorszint. A hollandiai Maastrichti Egyetemen végzett 2012-es vizsgálat, amelyet a Diabetes Care folyóiratban publikáltak, arra az eredményre jutott, hogy azoknál a cukorbetegeknél, akik hetente három-négy alkalommal fél órán át könnyű testedzést végeztek, jelentős mértékben csökkent a magas vércukorszint okozta szövődmények mértéke. A kutatók kimutatták, hogy a gyakorlatokat nem végzők vércukorszintje mindennap közel nyolc órán át volt magas, míg a testedzők vérében naponta majdnem három órával tovább maradt a cukorszint az egészséges tartományban. Ennek köszönhetően csökkenhet a diabétesz szövődményeinek, az idegkárosodásnak, a látásromlásnak és a veseproblémáknak a kockázata.

Csökkenti az inzulinrezisztenciát. A testedzés hatására a sejtjei hajlamosabbak szót fogadni az inzulin utasításának: „Hé, engedd be a cukrot!” A kedvező hatás már egyhetes edzés után is érezhető. A Tufts Egyetem 2007-es vizsgálata az inzulinrezisztencia 30 százalékos csökkenését mutatta ki.

Leviszi a kortizolszintjét. E stresszhormon magas szintje emeli a vércukorszintet. A testedzés csökkenti az érzelmi stresszt, amely idülten magas kortizolszintet okozhat. Szinte bármilyen fizikai aktivitás oldhatja a stresszt.

Kalóriára éhes izmokat erősít. Az izmok a vérkeringésből kinyert cukor és zsírsav elérésével jutnak energiához. Arról megoszlanak a vélemények, pontosan mennyi kalóriát éget el 1 kiló izom. Akárhogy is, jóval többet, mint amennyit a zsír. Sajnos, a harmincas éveink közepén megkezdődik az izomzat leépülése. Mivel kevesebb kalóriaégető izom áll rendelkezésre, a testsúlycsökkentés és -megtartás egyre nehezebb – még egy ok, hogy elkezdjen erősíteni.

Több hasi zsírpárnától szabadul meg. A Johns Hopkins Egyetem 2006-os vizsgálata szerint azok a férfiak és nők, akik elkezdtek hetente három napon futópadon gyalogolni vagy biciklizni és izomerősítő gyakorlatot is végeztek, 18%-ot adtak le hasi zsírpárnájukból. Ez a kombináció hatékonyabb, mint a gyaloglás önmagában. Az International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism folyóiratban 2010-ben közölt vizsgálatból kiderült, hogy azok a nők, akik hetente három nap gyalogoltak és erősítettek, 2%-kal több hasi zsírt adtak le, mint a kizárólag gyaloglók.

Jót tesz a szívének. A tartósan magas vércukorszint árt a szívnek és az érrendszernek, mivel magas vérnyomással, magas koleszterinszinttelés az erek elmeszesedésével jár, állítják a Colorado Egyetem szakértői. 2011-es vizsgálatuk alapján cukorbetegeknél kétszer olyan gyorsan romlik a szív- és érrendszer állapota, mint azoknál, akiknek jó a vércukorszintjük. Mi az ellenszer? A kutatók szerint a fokozott oxigénfogyasztással járó aerob és erősítő gyakorlatok lassíthatják a romlást.

Kevesebb koleszterinszint- és vérnyomáscsökkentő gyógyszerre van szüksége. Ez azért is fontos, mert bizonyos szerek súlygyarapodást okoznak. Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet 2012-es 5145 cukorbeteggel végzett felmérése szerint azoknak, akik egészségesen táplálkoztak és rendszeresen mozogtak, csökkent a testsúlya és kevesebb (egyben olcsóbb) gyógyszerre volt szüksége ahhoz, hogy a javasolt szinten tartsák koleszterinszintjüket és vérnyomásukat.

Javul az általános egészségi állapota. Aki rendszeresen végez testedzést, erősíti a csontjait, csökkenti bizonyos rákbetegségek kockázatát, jobban alszik és a hangulatát is javítja.

Vote it up
109
Tetszett?Szavazzon rá!