Mi az a barna zsír?

Ez a különleges zsírszövet igen sajátosan viselkedik: például segít a fogyásban. Íme, néhány egyszerű trükk, hogyan használhatja ki ezt!

Míg a fehér zsírszövet (másik nevén sárga zsírszövet) funkciója nem más, mint eltárolni a szükségesnél több kalóriát, vele szemben a barna zsír, ha a megfelelő körülmények adottak, éppen a kalória égetésével vesz részt a hőtermelésben. Valójában a barna zsír, ha teljes hatásfokon működik, háromszázszor annyi hőt termel, mint a test bármely másik szövete. Csupán 50-60 gramm barna zsír akár napi több száz kalóriát is eléget – ez körülbelül egy félórás edzés hatásfokával egyezik meg. Ugyanakkor a felnőttek túlnyomó többségének kevés barna zsír van a szervezetében.

A barna zsír leginkább a nyak oldalsó részén található, esetenként elér egészen a vállakig és a karig, illetve a kulcscsont fölötti területig. Jelen lehet még a hát felső részén a lapockák között, valamint a gerinc felső részének a két oldalán. Összesen általában néhány dekagrammnyi barna zsírt tárol a szervezet. A barna zsírszövet kis méretű, és mélyen a bőr alatt található, nem ez az oka a látványos elhízásnak és az „úszóguminak”.

A barna zsír hidegben a legaktívabb
Egy svéd kutatás során öt önkéntesen vizsgálták, hogyan reagál a szervezetük a 17-18 °C-os környezeti hőmérsékletre. A kétórás teszt során ráadásul a testhőmérséklet a résztvevőknek 5 perces szünetekkel megszakítva 5 percekre jeges vízbe kellett tenniük egyik-másik lábukat. A kutatók végül azt állapították meg, hogy a résztvevők szervezetében elraktározott barna zsírszövetek aktivitása a jeges víz hatására 15-szörösére nőtt!

A barna zsír segíti a vércukorszint-csökkentést
A barna zsír különösen jótékony lehet a cukorbetegséggel élők számára. Az alacsonyabb glükózszint mellett a vizsgálatok szerint következetesen nagyobb a barna zsírszövet mennyisége, amely alapján a zsírszövet szerepet játszhat a glükóz szintjének szabályozásában. Egy kutatócsoport nemrég például arra a megállapításra jutott, hogy a barna zsírszövet által termelt egyik fehérje serkentheti a fehér zsírszövetekben tárolt zsír felhasználását. Ezt olyan laboratóriumi egereken vizsgálták, amelyek szervezetéből hiányzott ez a bizonyos fehérje: ezek az egyedek kevésbé voltak energetikusak, elhíztak és diabéteszesek lettek.

A Joslin Diabétesz Központ is végzett vizsgálatokat a témában: egy kutatócsoport kis mennyiségű barna zsírt ültetett át egerek egy csoportjából egy másik csoport tagjainak a bőre alá. Az eredmény lenyűgöző volt: 8 héttel később a barna zsírt kapó egerek nemcsak hogy karcsúbbak lettek a placebócsoportnál, de a vérben található glükózt is hatékonyabban vették fel a sejtjeik, és csökkent szervezetük inzulinrezisztenciája.

A barna zsír az anyagcsere stabilizációs pontjára is kedvező hatású
Ez a pont az a testtömeg, amikor az agy automatikusan lassítja az anyagcserét, így nehezítve a további fogyást. A barna zsír segítségével felpörgethető az anyagcsere még fogyókúra esetén is, amikor pedig az általában lelassulni szokott. Ha valaki csak a barna zsírszövetnek köszönhetően napi 2-300 kalóriával többet képes elégetni, az pár héten belül már félkilós fogyást jelenthet. Az Egyesült Államokban végzett felmérések szerint az idősebb korosztály évtizedenként általában 10 kilót hízik – ez a folyamat visszafordítható lenne a barna zsírnak köszönhetően, azaz hosszabb távon is fenntartható lenne a felnőttkori zsírtartalom szintje.

A barna zsírszövet aktiválásához hideg környezetre lesz szüksége
Az alacsony hőmérséklet hatására az agy kétféleképpen is stimulálja a barna zsírszövetet: egyrészt a keringésen keresztül fokozza a vérellátását, másrészt az idegrendszeren keresztül is serkentő impulzusokat küld neki. Egy vizsgálat szerint ha nyári öltözékben tölt el két órát egy 15 °C-os szobában, az már elegendő ahhoz, hogy a barna zsírszövet 100-250 extra kalóriát égessen el. Egy japán kutatás során a 38 év alatti résztvevők felénél már 19 °C-on fokozódott a barna zsírszövet hőtermelése – a 38 év fölötti korosztály esetében azonban nem sikerült ennyire jó eredményt kimutatni. Ha 18 °C körüli hőmérsékletre állítja be otthon a termosztátot, azzal már biztosíthatja a barna zsírszövet bizonyos fokú aktivitását.

Testmozgás hidegben
Az edzés során elégetett kalória mennyisége is tovább növelhető, ha hideg környezetben végzi, mivel közben a barna zsírszövetet is stimulálja – ezért érdemes 16-17 °C-os vagy akár alacsonyabb hőmérséklet mellett végezni a testmozgást. Legjobb, ha mindeközben minél nagyobb bőrfelületet hagy fedetlenül, hogy az izzadság párolgásával még inkább növelje a hűvösség hatását! A verejtékezést azonban semmi esetre se próbálja a hőmérséklet növelésével serkenteni, hiszen azzal a zsírszövet teljesítményét fogja rontani.

Zsírokban szegény, de szénhidrátban gazdag étrendet kövessen
Nincs arra tudományos bizonyíték, hogy egyes ételek, illetve tápanyagok hatékonyabban stimulálnák a barna zsírszövetet. Figyelemre méltó lehet azonban az, hogy a radiológusok egyes speciális röntgenfelvételek készítése előtt azt ajánlják a rákos betegeknek, hogy a vizsgálatot megelőzően kövessenek zsírokban gazdag, szénhidrátokban szegény étrendet, hogy azzal mérsékeljék a barna zsírszövetek aktivitását, amelyek különben a hőtermeléssel zavarnák a rákos sejtek hőtermelésén alapuló felvételt. A zsírokban szegény, szénhidrátokban gazdag étrend valószínűleg éppen hogy serkenteni fogja e zsírszövet működését.

Egyen több almát
Különösen nagy mennyiségben tartalmaz az alma héja urzolsavat. Ez a vegyület képes a barna zsírszövet tömegét növelni; ezzel párhuzamosan enyhít az elhízást és csökkenti a glükózintoleranciát. Urzolsavban gazdag még a tőzegáfonya, a fekete áfonya, a szilva, az aszalt szilva, illetve az olyan fűszernövények, mint az oregánó, a kakukkfű, a levendula, a bazsalikom, az erdei áfonya, az ördögcsáklya, a borsmentalevél, a meténg és a galagonya. Állatkísérletek során sikerült kimutatni, hogy a keserűdinnye ugyancsak növeli a barna zsírszövet aktivitását.

Vote it up
199
Tetszett?Szavazzon rá!