Mi az a tahini?

Sokféleképpen fogyasztható a számos egészséges tápanyagot tartalmazó dióízű szezámpaszta. Akár házilag is gyorsan elkészítheti

Kapcsolódó cikkek

A tahini őrölt szezámmagból készített krémes állagú paszta. A szezámmag telis-teli van értékes tápanyagokkal: többek között fehérjével, antioxidánsokkal, rostokkal, E-vitaminnal, emellett olyan ásványi anyagokkal, mint a kalcium, cink, magnézium és kálium. Egészben is fogyaszthatja (például grillázs vagy muffin összetevőjeként), de ekkor rendkívül gondosan, minden szemet szétmorzsolva rágja meg, különben érintetlenül áthalad az emésztőrendszeren, hasznos tápanyagaival együtt. A tahini használatával viszont egyszerűen, fogcsikorgatás nélkül hozzájuthat minden értékes összetevőhöz.

Tahini házilag
A Közel-Keleten népszerű tahina szószhoz serpenyőben, folyamatosan kevergetve pirítson aranyszínűre 10 dkg szezámmagot. Miután kihűlt, kávédarálóban vagy mozsárban őrölje meg, majd ízesítse 1 gerezd szétnyomkodott fokhagymával, kevés sóval és két evőkanál olívaolajjal. Ezután turmixgépben óvatosan adagoljon hozzá vizet, hogy sűrű krémes pasztát kapjon.

Milyen tahinit vegyek?
A tahini a legtöbb szupermarketben és bioboltban kapható. Két változata létezik: hántolt és hántolatlan. A hántolás során eltávolítják a mag külső, rostos-szálas burkát. A boltban vásárolt szezámkrém legnagyobb része ilyen hántolt magokból készül.

Néhány reformélelmiszer-üzletben hántolatlan tahinit is tartanak, amely tartalmazza ezt a külső, rostos hártyát. A hántolatlan tahini sötétebb színű és intenzívebb aromájú, mint a világos, enyhe ízű hántolt változat. A szezámmag héja ásványi anyagokat, különösen kalciumot, magnéziumot és cinket tartalmaz. A hántolt tahiniba valamivel kevesebb jut ezekből a tápanyagokból, ám egyébként is kérdéses, vajon mennyit lenne képes a szervezetünk hatékonyan felszívni a kalciumból és vasból.

A különféle márkák íze meglehetősen változatos, az egyik krémesebb, a másik enyhén kesernyés, némelyik gyengébb aromájú. Ha még csak ismerkedik a tahinivel, próbáljon ki párat, hogy megtalálja a kedvencét.

Gyakran előfordul, hogy az üvegben a tahini tetejét olajréteg fedi. Ettől még nincs vele semmi gond: ez pusztán a rostosabb szárazanyagtól különváló szezámolaj. Felhasználás előtt egyszerűen keverje újra össze!

Hogyan tároljam?
A tahinit mindig tartsa a hűtőszekrényben! Mivel nagyon gazdag többszörösen telítetlen zsírsavakban, ezért érzékeny a fényre és a hőhatásokra. Ha hűvös helyen tárolja, garantáltan tovább eltartható.

Mire használjam?
A tahiniből nagyszerű salátaöntet készíthető, mely nemcsak finom, krémes állagú, de még a majonézben lévő telített zsírsavaktól is mentes. Keverjen össze 2 evőkanál tahinit és ugyanannyi borecetet, majd adjon hozzá 2-2 teáskanál mustárt és szójaszószt. Fokozatosan keverjen hozzá elegendő vizet, hogy az öntet kellően folyékony legyen. A szezámos dresszing tökéletessé varázsol bármely burgonya- vagy tésztasalátát.
 A tahinit kenheti pirítósra és szendvicsekre is vaj vagy margarin helyett. Mézzel különösen finom!
 A burgonyapüréhez adott vaj egy részét helyettesítheti szezámkrémmel, így csökken az ételben a telített zsírsavak aránya.
 Ha pirított zöldségeket készít, sütés előtt forgassa meg őrölt római köményben, korianderben és oregánóban. Tálalja tahinis-joghurtos mártogatóval: ehhez jól keverjen össze fél pohár joghurtot, ugyanannyi tahinit, nyomjon bele egy gerezd fokhagymát, és ízesítse egy teáskanál paprikával. Még finomabb lesz, ha karamellizált hagymakarikákat is ad hozzá.

Miért egészséges?
A szezámkrém remek kalciumforrás mindazok számára, akik nem fogyasztanak tejtermékeket. Ha naponta két evőkanálnyival gazdagítja étrendjét, máris hozzájut a szükséges kalcium 15%-ához. Aki viszont allergiás a dióra, annál keresztallergia alakulhat ki a tahini fogyasztásakor.
 

Íme, pár remek tahinis recept!