Mi az az umami?

Rossz, aki rosszra gondol! Nemrég derült ki, hogy nyelvünk egy ötödik alapízt is érzékel. Íme, pár étel, amelyben megtalálja

Hosszú időn át csak az édeset, sósat, keserűt és savanyút tekintették a négy fő íznek, melyeket érzékelni tudunk. Manapság úgy gondolják, van egy ötödik is: az umami, mely japánul egy sós-pikáns, húsra hasonlító ízt jelent. Fedezze fel, mely ételkombinációk összhatása teremti meg az ínycsiklandó umamiízt!

A hivatalos Umami Információs Központ szerint „az umami egy kellemesen pikáns aroma, mely egy bizonyos aminosavnak, a glutamátnak köszönhető, továbbá a guanilát és inozinát nevű vegyületeknek. Ezek természetes formában sokféle ételben, többek között a húsban, halban, zöldségekben és tejtermékekben is jelen vannak.” Jó eséllyel már ön is összepárosított olyan ételeket, melyek a legerősebb umami-ízt eredményezik, anélkül, hogy ennek tudatában lett volna róla: például bacont és sajtot a hamburgerre, paradicsomszószt és parmezánt, vagy ketchupot és sült krumplit. Felsorolunk pár kipróbálásra érdemes ötletet azokból az alapanyagokból, melyek a legtöbb természetes umamit tartalmazzák.

Marha- és sertéshús
Az érlelt marhahús magas glutamáttartalmú. A sajtburgert alkotó hús, sajt és paradicsom (általában ketchup) egyedülálló umami-összeállítás. Szintén az umami az oka annak, miért bolondulunk a baconért. Tegye a sajtburgerre, és a mennyekben érezheti magát!

Természetes glutamáttartalom: a marhahúsban 107 mg/100 g, a pácolt sonkában 337 mg/100 g.

Paradicsom
A paradicsom gyakran helyettesítheti a húst, mivel éppen a fehérje iránti vágyunkat elégíti ki. Hiányzik a ketchup a sült krumpliról? Az umami lehet a magyarázat.

Természetes glutamáttartalom: 246 mg/100 g.

Gomba
A húst gombával is felcserélhetjük, mert az umamihoz köthető összetevőinek hála csillapítja a fehérjeéhséget.

Természetes guaniláttartalom a szárított shiitake gombában: 150 mg/100 g.

Szója
A japán és kínai konyha ételeit gyakran gazdagítja a sokoldalú szójabab. A fermentált szója aromájából indultak ki az umamival kapcsolatos kutatások.

Természetes glutamáttartalom: 66 mg/100 g.

Burgonya
Ki képes ellenállni a sült krumpli csábításának? A burgonyachips egy újabb érv a glutamát jó hírneve mellett.

Természetes glutamáttartalom: 102 mg/100 g.

Sárgarépa
A sárgarépa ízletes és kalóriaszegény megoldást jelent umami iránti vágyai csillapítására.

Természetes glutamáttartalom: 33 mg/100 g.

Parmezánsajt
Az összes sajtféleség tartalmaz umami-ízt, de a parmezán mind között verhetetlen.

Természetes glutamáttartalom: 1200 mg/100 g.

Tonhal
Sokan szeretik a tonhalas szendvicset és a szusibárokban kapható, tökéletesen formált tonhaltekercseket. Talán épp azért, mert ez a hal hatással van az umami-receptorokra.

Természetes inozináttartalom: 188 mg/100 g.

Vote it up
315
Tetszett?Szavazzon rá!