Mi az az umami?

Rossz, aki rosszra gondol! Nemrég derült ki, hogy nyelvünk egy ötödik alapízt is érzékel. Íme, pár étel, amelyben megtalálja

Kapcsolódó cikkek

Hosszú időn át csak az édeset, sósat, keserűt és savanyút tekintették a négy fő íznek, melyeket érzékelni tudunk. Manapság úgy gondolják, van egy ötödik is: az umami, mely japánul egy sós-pikáns, húsra hasonlító ízt jelent. Fedezze fel, mely ételkombinációk összhatása teremti meg az ínycsiklandó umamiízt!

A hivatalos Umami Információs Központ szerint „az umami egy kellemesen pikáns aroma, mely egy bizonyos aminosavnak, a glutamátnak köszönhető, továbbá a guanilát és inozinát nevű vegyületeknek. Ezek természetes formában sokféle ételben, többek között a húsban, halban, zöldségekben és tejtermékekben is jelen vannak.” Jó eséllyel már ön is összepárosított olyan ételeket, melyek a legerősebb umami-ízt eredményezik, anélkül, hogy ennek tudatában lett volna róla: például bacont és sajtot a hamburgerre, paradicsomszószt és parmezánt, vagy ketchupot és sült krumplit. Felsorolunk pár kipróbálásra érdemes ötletet azokból az alapanyagokból, melyek a legtöbb természetes umamit tartalmazzák.

Marha- és sertéshús
Az érlelt marhahús magas glutamáttartalmú. A sajtburgert alkotó hús, sajt és paradicsom (általában ketchup) egyedülálló umami-összeállítás. Szintén az umami az oka annak, miért bolondulunk a baconért. Tegye a sajtburgerre, és a mennyekben érezheti magát!

Természetes glutamáttartalom: a marhahúsban 107 mg/100 g, a pácolt sonkában 337 mg/100 g.

Paradicsom
A paradicsom gyakran helyettesítheti a húst, mivel éppen a fehérje iránti vágyunkat elégíti ki. Hiányzik a ketchup a sült krumpliról? Az umami lehet a magyarázat.

Természetes glutamáttartalom: 246 mg/100 g.

Gomba
A húst gombával is felcserélhetjük, mert az umamihoz köthető összetevőinek hála csillapítja a fehérjeéhséget.

Természetes guaniláttartalom a szárított shiitake gombában: 150 mg/100 g.

Szója
A japán és kínai konyha ételeit gyakran gazdagítja a sokoldalú szójabab. A fermentált szója aromájából indultak ki az umamival kapcsolatos kutatások.

Természetes glutamáttartalom: 66 mg/100 g.

Burgonya
Ki képes ellenállni a sült krumpli csábításának? A burgonyachips egy újabb érv a glutamát jó hírneve mellett.

Természetes glutamáttartalom: 102 mg/100 g.

Sárgarépa
A sárgarépa ízletes és kalóriaszegény megoldást jelent umami iránti vágyai csillapítására.

Természetes glutamáttartalom: 33 mg/100 g.

Parmezánsajt
Az összes sajtféleség tartalmaz umami-ízt, de a parmezán mind között verhetetlen.

Természetes glutamáttartalom: 1200 mg/100 g.

Tonhal
Sokan szeretik a tonhalas szendvicset és a szusibárokban kapható, tökéletesen formált tonhaltekercseket. Talán épp azért, mert ez a hal hatással van az umami-receptorokra.

Természetes inozináttartalom: 188 mg/100 g.

Vote it up
372
Tetszett?Szavazzon rá!