Mi az igazság a koffein körül?

Milyen hatással van a kávé a fogyókúrára? És az alvásra? Tényleg megelőzi a Parkinson-kórt? Íme, a válaszok!

Alvásmegvonás esetén
Segít!
A koffein éberré tesz, így enyhítve az alvásmegvonás tüneteit. Átmenetileg blokkolja egy természetes, nyugtató hatású vegyület, az adenozin hatását, és ezzel megakadályozz a fáradtság jelentkezését. – Ha nem sikerült teljesen kipihennie magát éjszaka, több lesz az agyában reggel az adenozin – magyarázza Timothy Roehrs, a detroiti Henry Ford Kórház Alvászavar Kutatási Központjának munkatársa. A koffein az adenozin hatását gátolva szünteti meg az álmosságot. Ha azonban valaki rendszeres kávéfogyasztó és emellett krónikusan kialvatlan, egyre nagyobb adagra lesz szüksége ugyanahhoz a hatáshoz. – Ahogy hozzászokik a szervezet a koffeinhez, úgy az agy egyre érzékenyebbé válik az adenozinnal szemben – állítja Roehrs. – Tehát egyre több koffeinre lesz szükség, hogy az adenozin hatását blokkolni tudja.

Éberség
Segít!
A nem rendszeres fogyasztók a megfelelő mennyiségű koffein hatására általában jelentősen éberebbek lesznek, és hatékonyabban teljesítenek kognitív és motoros téren. – Jobban tudnak koncentrálni például az unalmas, monotonan ismétlődő munkavégzés közben is – mondja Laura Juliano pszichológus, a washingtoni Amerikai Egyetem professzora. A rendszeres fogyasztók azonban csak korlátozott mértékben – ha egyáltalán – érzik a koffein ilyen jellegű hatását.

Edzés előtt
Segít!
– Az állóképességet fejlesztő gyakorlatok során, mint amilyen a futás is, fokozhatja a teljesítményt, a rövidebb mozgássorokkal járó edzésekre, így például a súlyemelésre azonban kevésbé van hatással – figyelmeztet Matthew Ganio, az Arkansasi Egyetem kineziológusa. A koffein arra ösztökéli a szervezetet, hogy az izmokban véges mennyiségben elraktározott szénhidrátok helyett inkább több zsírt égessen el; ha az izmok nem kapnak elegendő szénhidrátot, elfáradnak, így azonban ez lassabban következik be. Rendszeres fogyasztók esetében a koffein hatása enyhébb lehet.

Parkinson-kór
Segít!
Egy 300 ezer férfi és nő részvételével zajlott amerikai kutatás során azt állapították meg, hogy a kutatást követő tíz év során 30 százalékkal kisebb volt az esélye a Parkinson-kór kialakulásának azoknál, akik naponta legalább 600 milligramm koffeint fogyasztottak (egy 2,5 deciliteres csészényi amerikai kávéban 95-200 milligramm koffein van) – szemben a legkevesebb, napi 20 milligrammnál is kevesebb koffeint fogyasztókkal. Talán a koffein védi azokat a dopamin nevű ingerületátvivő anyagot termelő idegsejteket, amelyek Parkinson-kórban pusztulnak.

Alzheimer-kór
Segít!
– Az egereken végzett kísérletek szerint a koffein nemcsak hogy védelmet nyújt az emlékezőkészség romlásával szemben – mondja Gary Arendash, a Dél-floridai Egyetem munkatársa –, de jelentősen csökkenti is a béta-amiloid szintjét. Ez az a kóros fehérje, amely sokak szerint az Alzheimer-kór forrása lehet.

Embereken egyelőre csak kevés ezzel kapcsolatos vizsgálatot végeztek, és azok nem hoztak egyértelmű eredményt. Egy Hawaiin végzett kutatás során közel 3500 középkorú férfi állapotát követték figyelemmel 25 éven át, és végül azt állapították meg, hogy a napi legalább 400 milligramm koffeint fogyasztó résztvevők esetében kisebb volt az esélye, hogy haláluk után agyukban a demenciára jellemző elváltozásokat észleljenek, mint azoknál, akik napi 140 milligrammnál kevesebb koffeint fogyasztottak. Annak az esélye azonban nem csökkent, hogy életükben kialakuljon náluk a tüneteket okozó demencia.

Fejfájás esetén
Segít!
A fejfájás oka, hogy a koponyában az erek kitágulnak – a koffein hatására ez megszűnik, ráadásul kedvező a koffein enyhe fájdalomcsillapító hatása is.

Terhesség közben
Árthat!
A kismamák és gyermekeik egészségével foglalkozó amerikai nonprofit szervezet, a March of Dimes azt ajánlja, hogy a várandós, illetve terhességet tervező nők naponta legfeljebb 200 milligramm koffeint fogyasszanak. A szervezet szerint ennél nagyobb mennyiség esetében már „nem lehet kizárni”, hogy a koffeinnek káros hatása legyen akár a fogamzóképességre, akár a magzat egészségére.

Megzavart alvás
Árthat!
– Az emberek általában nem gondolják át, a koffein milyen nagy hatással van az alvásra – figyelmeztet Juliano. – Ha valakinek a szervezetében csak lassabban bomlik le a koffein, akkor hiába hagyja abba a fogyasztását még napközben, akár este 9 óráig is marad benne elegendő ahhoz, hogy az gátolja az alvását.

Mind Roehrs, mind Juliano szerint hosszabb és pihentetőbb lesz az alvása azoknak, akik leszoknak a kávéról.

Szívritmus
Nincs rá hatással.
Egy 30 évig tartó vizsgálat során nem találták jelét, hogy a kávéfogyasztóknál emelkedett volna a ritmuszavar kockázata a figyelemmel követett 130 ezer férfi és nő között; azok esetében sem észleltek fokozott kockázatot, akik egyébként szívbetegek voltak.

Fogyókúra közben
Nincs rá hatással.
A gyártók azért adnak gyakran koffeint a zsírégető tablettákhoz, mert az gyorsítja az anyagcserét, ha csak átmenetileg is. – Ugyanakkor arra kevés bizonyíték van, hogy koffeinfogyasztással jelentősebb mennyiségben lehetne kilókat leadni, vagy, hogy segíthetne megelőzni a visszahízást – mondja Ganio.

Vérnyomás
Nincs rá hatással.
Annak ellenére, hogy a koffeinfogyasztás mérsékelt vérnyomás-emelkedéssel jár, közvetlen kapcsolatot a kávé és a krónikus magas vérnyomás kialakulása között a hosszú távú kutatások sem tudtak kimutatni – jegyzi meg Rob van Dam, a Szingapúri Nemzeti Egyetem munkatársa.

Veszélyesek az energiaitalok?
A tények rosszat sejtetnek.
Egyes energiaitalok akár egy csésze kávé koffeintartalmának ötszörösét is tartalmazzák, ráadásul egyéb stimuláló szerek is vannak bennük, amelyek megsokszorozzák a koffein hatását. Egy vizsgálat kimutatta, hogy az energiaitalok megzavarhatják a pulzust és növelhetik a vérnyomást is. Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerhatóság (FDA) szerint 2004 óta több mint 30 halálesetet hoztak összefüggésbe az energiaital-fogyasztással az USA-ban. A szakértők szerint egy egészséges felnőtt szervezet számára napi két adag energiaital nem jelent veszélyt. Más a helyzet, ha az illető szívbeteg vagy kiskorú – a legjobb, ha egyáltalán nem fogyasztják.