Mielőtt hólapátot ragad

Szemet gyönyörködtető látvány a frissen lehullott hó, ám az eltakarítása akár veszélyes is lehet. Így előzze meg a bajt

Ha már elmúlt 40 éves, nem végez rendszeres testedzést, vagy szívbetegsége van, csak nagyon óvatosan kezdjen havat lapátolni.

 Ne egyen, igyon kávét vagy dohányozzon, mielőtt nekilát. A kávé növelheti a pulzusszámot, míg a dohányzás hatására szűkülnek az erek, és ezáltal nő a szív terhelése.

 Rétegesen öltözzön, hogy amikor a mozgástól kimelegszik, legyen mit levennie. A fülét, orrát, kezét és lábát kiemelten védje a hidegtől.

 A lapátolás előtt melegítsen be sétával vagy helyben járással. Nyújtóztassa meg kar- és lábizmait. A hideg izmok kevésbé hatékonyak és könnyebben sérülnek.

 Lehetőleg frissen hullott havat lapátoljon. A porhó könnyebb, mint a nedves, letapadt hó.

 Használjon kis fejű lapátot. Nem kell egyszerre sok havat megemelnie, mert azzal megterheli a szervezetét. Ha nagy fejű a lapátja, ne merítse tele. Egy hóval teli lapát több mint 10 kilót is nyomhat.

 Csak ügyesen: Legyen megfelelő távolság a két keze között, hogy javítsa az emelőhatást. Hajlítsa be a térdét, és tartsa egyenesen a hátát, hogy az emeléshez szükséges erőt a láb- és combizmaival fejtse ki, és ne a hátával. Soha ne hajlítsa be a derekát. Abba az irányba álljon, amerre a havat szórni fogja, hogy ne kelljen a csípőjével elfordulnia, mert ez okozza a legtöbb fájdalmat a hólapátolás után.

 Szakaszosan lapátoljon. Ha 30 centi vagy több hó esett, haladjon lassan, és egy alkalommal csak 5 centit lapátoljon.

 Ha van elég hely hozzá, szórja oldalra a havat, hogy ne kelljen megemelnie. Így kíméli a hátát, és kevesebb energiát fogyaszt.

 Figyeljen teste jelzéseire. Tartson több rövid szünetet. Álljon le, ha fájdalmat érez, vagy a szívrohamra utaló tünetet: mellkasi nyomást, fájdalmat a vállában, a nyakában, a karjában, izzadást, hányingert, légszomjat. Ha úgy gondolja, szívrohama van, azonnal hívja a mentőket.