Mindenkit fenyeget a porckopás!

Az artrózis elleni küzdelem egyik legjobb eszköze a testmozgás. Mit érdemes sportolni?

A kevesebb több? Néhány éve a GAIT néven ismert vizsgálatsorozat kiábrándító hírt hozott az artrózis kezeléséről: a glükózamin és a kondroitin-szulfát nem enyhítette a betegség enyhe formájában a fájdalmakat, igaz, a súlyosabb esetekben a két szer együttesen segít.

Az újabb GAIT-eredmények tovább lohasztják az étrend-kiegészítőkhöz fűzött reményeket, mert úgy tűnik, nem lassítják a porckárosodást – akár placebót, akár vényköteles fájdalomcsillapítót, akár kiegészítőket szedtek a páciensek, a térdízületük két év alatt ugyanolyan mértékben deformálódott, igaz, egyik csoportban sem súlyosbodott olyan mértékben, mint ahogy számítottak rá. A kutatók úgy vélik, azok jártak a legjobban, akik csak glükózamint kaptak. A legrosszabbul pedig azok, akik kétféle kiegészítőt – ennek hátterében az lehet, hogy az egyik akadályozza a másik felszívódását.

A mozgás a nyerő. Két cikk arról számol be, hogyan használható legeredményesebben az artrózis elleni küzdelem egyik legjobb eszköze, a testmozgás.

> A kutatók eddig is tudták, hogy az erőfejlesztő edzés enyhíti a térdartrózist, most pedig egy 18 vizsgálat eredményei alapján végzett összesítés megkönnyíti a célirányosabb beavatkozást. A megoldás kulcsa a négyfejű combfeszítő izom megdolgoztatása. Használhat kondigépet, bokasúlyt, erősítő gumikötelet, végezhet különféle gyakorlatokat, például ülő helyzetben lábemelést – a lényeg az, hogy idővel növelje a terhelést, illetve a gyakorlatok hosszát.

> Másik lehetőség az ízületi fájdalom enyhítésére: a tajcsi. Kutatók összehasonlították a kínai harcművészet mozdulatainak és az artrózis hagyományosan alkalmazott, feszítésközpontú gyakorlatainak hatékonyságát. Kimutatták, hogy a tajcsi négyszer hatékonyabban enyhíti a fájdalmat, és hatására kétszer gyorsabban javultak az olyan képességek, mint a gyaloglás vagy a székből felállás.