Mindent a Zs-vitaminról

Az „ábécé elején lévő” vitaminok fontosságát mindenki ismeri. De mi az a Zs-vitamin, és miért kell odafigyelni rá?

A zsírok újraértékelése
Fél évszázaddal ezelőtt a zsírról rossz hírek kezdtek terjedni. A tudósok felfedezték, hogy azon országokban, ahol az étrend telített zsírban gazdag, sokkal gyakoribb a szívroham, mint ott, ahol az emberek kevesebb húst, tejterméket és más telítettzsír-forrást fogyasztanak. Későbbi kutatások kimutatták, hogy a telített zsírok fogyasztása emeli a vérben a koleszterin szintjét; ennek következtében ez a viaszszerű anyag lerakódik az artériák falán, elzárva például a szívizmot tápláló vér útját.

Ezen ismeretek zsírellenes forradalmat robbantottak ki, ami veszélyes következménnyel is járt: sokan a zsírok összes fajtáját kerülni kezdték. A mai kutatások rámutatnak, hogy a zsírellenesség divatja valójában betegebbé tesz.

Miért van szükség a „Zs-vitaminra”?
A szervezet az elfogyasztott zsír mintegy 80 százalékát elraktározza. Ideális esetben ennek a félretett energiának a nagy részét fizikai aktivitásunk révén elégetjük. Ha nem, akkor ez a zsír azzá a rettegett zsírrá válik, melytől szorossá válnak a ruhák, és veszélybe kerül az egészség.

A táplálék zsírtartalmának körülbelül 20 százaléka azonban nem raktározódik el, hanem a test rögtön munkába állítja: a szövetek, illetve biológiai folyamatok meglepően sok fajtájához szükséges a mindennapos zsírutánpótlás. Enélkül a haj és bőr például fakó, száraz lenne. De ami még fontosabb: az ételekben levő zsír teszi lehetővé, hogy a szervezetben felszívódjanak az úgynevezett zsírban oldódó vitaminok, többek között az A-, D-, E- és K-vitamin. A test minden egyes sejtjének szüksége van zsírokra az egészséges sejtmembrán felépítéséhez. A zsír szolgáltatja továbbá a nyersanyagot azoknak a kémiai anyagoknak a termeléséhez, melyek szabályozzák a vérnyomást, megelőzik a vérrögképződést, és irányítják a test sérülésekre és fertőzésekre adott válaszreakcióit.

Mára számos tudós és táplálkozási szakértő vallja, hogy a telítetlen zsírok sok bajt gátolnak, a cukorbetegségtől a depresszión és demencián át a rákig és az ízületi fájdalmakig – igen, még a szívbetegséget is.

Melyek a jó zsírok?
A szervezet nem képes előállítani több olyan zsírsavfajtát sem, mely létfontosságú az egészséghez. Ez az oka, hogy étrendünknek tartalmaznia kell a találóan esszenciális zsírsavnak nevezett, a többszörösen telítetlen zsírsavak közé tartozó anyagokat. Ezek elsődleges forrása a hal és a növényi olajak. A telítetlen zsírok másik nagy csoportja, az egyszeresen telítetlen zsírsavak nélkül még élhetnénk – ám egyre több vizsgálat utal arra, hogy korántsem olyan sokáig és jól, mint azok, akik ezekből a jó zsírokból is bőséggel fogyasztanak.

A tanulság? Nem jó ötlet teljesen kitiltani a zsírt az étkezésből. Persze, ideje lenne végre leadni azokat a fránya kilókat, de lehet, hogy a test így nem kapná meg a szükséges eszközöket a betegségek elleni harchoz és a megfelelő működés fenntartásához. A követendő út a kiegyensúlyozott, vitaminokkal, szénhidrátokkal és egészséges zsírokkal teli étrend.

Vote it up
199
Tetszett?Szavazzon rá!