Mire jó az E-vitamin?

Köztudott, hogy jó hatással van a hajra és a bőrre – azonban vajon mi a helyzet például a szív- és érrendszerrel meg az aggyal?

Jó a szívnek?
Nők esetében elképzelhető, hogy igen. A Harvard Egyetem 40 ezer egészséges nő részvételével végzett egy kutatást, amelynek az eredménye szerint a szív- és érrendszeri betegségek okozta halandóság 24 százalékkal csökkent azoknak a résztvevőknek az esetében, akik a vizsgálat tíz éve alatt nem placebót, hanem E-vitamin szedtek. A 65 évesnél idősebb nők között az arány pedig 49 százalékra növekedett! A kutatás során azt is kimutatták, hogy a 65 évnél idősebb, E-vitamint szedő nők között a nem halálos kimenetelű szívrohamok száma is 26 százalékkal csökkent.

A New England Journal of Medicine című orvosi szaklap egy olyan vizsgálat eredményeit publikálta, amely során 90 ezer nő étrendjét elemezték ki. Ez alapján azt állapították meg, hogy 30-40 százalékkal kisebb volt a szív- és érrendszeri betegségek gyakorisága a legnagyobb E-vitamin-bevételt jelentő étrendet követők között. Klinikai vizsgálattal ugyanakkor máig nem sikerült bizonyítani, hogy az E-vitamin valóban befolyásolná a szív egészségét – legyen szó akár férfiakról, akár nőkről.

Megelőzheti a rákos betegségeket?
Az E-vitamin antioxidáns, amely védi a sejteket a szabad gyökök káros hatásával szemben – azzal kapcsolatban, hogy a rák megelőzésében mennyire hatékony, több kutatást is végeztek. A legígéretesebb eredményeket a húgyhólyagrákkal szemben sikerült elérni: az Amerikai Rák Társaság közel egymillió felnőtt részvételével végzett egy nagy vizsgálatot: azt sikerült kimutatni, hogy kisebb volt a húgyhólyagrák veszélye azok között, akik legalább 10 éve szedtek E-vitamint.

Az E-vitamin továbbá csökkentheti a prosztatarák kockázatát, de ez kizárólag a dohányosokra igaz: az amerikai Rákellenes Intézet 30 ezer férfi részvételével végzett vizsgálata során 71 százalékkal kisebb volt a prosztatarák kockázata az egykori és jelenlegi dohányosok közül azoknál, akik nem placebót, hanem E-vitamint szedtek. Amikor azonban a kutatók dohányosokat és nem dohányosokat közösen vizsgáltak, nem találtak egyértelmű bizonyítékot az E-vitamin prosztatarákkal szembeni védő hatására.

Egy másik, finn kutatás eredményei szerint a hat éven át E-vitamint szedő résztvevők esetében 32 százalékkal csökkent a prosztatarák előfordulása, és 41 százalékkal csökkent a betegség okozta halálozás – szemben a placebót kapókkal. A vastagbélrákkal és az emlőrákkal kapcsolatos vizsgálatok nem mutattak ki hatást.

Jó hatással van a szemre?
Igen! Az amerikai Nemzeti Szemészeti Intézet mutatta ki, hogy napi 400 NE (Nemzetközi Egység) E-vitamin közel 25 százalékkal lassította le a súlyos időskori sárgafolt-elfajulást. Egy kisebb létszámú csoporton végzett kutatás pedig, amelyet a Tufts Egyetemen végeztek, azt az eredményt hozta, hogy az 52–74 éves nők esetében a szürkehályog veszélyét is csökkentette a rendszeres E-vitamin-bevitel.

Serkenti az agy működését?
Az idősebb korosztály között elképzelhető, hogy az E-vitamin segít megőrizni az agy élességét. A JAMA Neurology című, az idegrendszeri betegségekkel foglalkozó orvosi szaklap egy olyan kutatást közölt, amely a 65–102 éves korosztályt vizsgálta. Három év után összevetették a legtöbb és a legkevesebb E-vitamint fogyasztók eredményeit, így az előbbiek esetében a kognitív leépülés mértéke 36 százalékkal kisebb volt. A Columbiai Egyetem klinikai vizsgálata során Alzheimer-betegek egy-egy csoportja kapott vagy napi 2000 NE E-vitamint, vagy placebót: a kutatás két éve után a betegség E-vitamin mellett lényegesen lassabban súlyosbodott.

Vote it up
188
Tetszett?Szavazzon rá!