Mire jó még a vörös áfonya?

Finomságok alapanyaga, de fogyasztható frissen vagy szárítva, és a leve is kedvelt frissítő, ráadásul gyógyerővel bír

Amellett, hogy finom, a vörös áfonyát terápiás és megelőző céllal szokták javasolni olyan betegeknek, akik gyakran szenvednek húgyhólyagfertőzésben, de májbetegségek, gyomorpanaszok és étvágytalanság kezelésére is alkalmazzák. A fogszuvasodás ellen is véd, mivel összetevői megakadályozzák a baktériumok megtapadását a fogakon, így gátolják a lepedék képződését. Az áfonyalé elveszi a vizelet szagát, így segítséget jelenthet a vizelettartási zavarral küzdők számára.

Az áfonyáról
A vörös áfonyát, az észak-amerikai tőzegmohalápokban és erdőségekben őshonos cserjét, ma már sok helyen termesztik Európában is. Hazánkban jóval ritkábban fordul elő, mint a fekete áfonya. A Zempléni-hegységben, a Mecsekben, illetve elszórtan a Nyugat-Dunántúlon (például az Őrségben, Göcsejben, a Kőszegi-hegységben) él. Dugványról is nevelheti a kertben, de főként a nedves, savas talajt kedveli. A szélsőséges hideget is elviseli, bár a fagy elpusztíthatja a rügyeit. A bogyók megéréséhez meleg napsütésre van szükség.

A kisméretű, vörös bogyókat sok száz éve használják orvosi célra. A bennük lévő fitovegyületek közé tartozik a csersav és az antocianin (amely segíti az éjszakai látást), a magjából préselt olaj pedig omega-3 zsírsavakban gazdag. A gyümölcs kiváló C-vitamin-forrás is egyben. A tiszta áfonyalé nagyon savas, ezért hígítva fogyassza.

Harc a húgyúti fertőzés ellen
Régebben úgy gondolták, hogy az áfonya a hippursav szintjének emelése révén savasítja a vizeletet, kedvezőtlen környezetet teremtve az Escherichia coli és más, a húgyutakban előforduló baktériumok számára. Azóta bebizonyosodott, hogy valójában nem változtatja meg a vizelet kémhatását. Amióta ugyanis a kutatók figyelme a gyümölcs más összetevőire irányult, különösen a fruktózra és az antioxidánsokra, tudjuk, hogy ezek az anyagok nemcsak azt gátolják, hogy a baktériumok megtelepedjenek a húgyutakban, hanem azt is, hogy a húgyhólyag falán megtapadva ott szaporodni tudjanak. A bogyó magas C-vitamin-tartalma segít az immunrendszernek a már kialakult fertőzés leküzdésében is.

A kutatásokból az is kiderült, hogy a sok áfonyalé fogyasztásával csökkenthető a húgyúti fertőzések gyakorisága a betegségre hajlamos embereknél. A betegség időtartamát is lerövidíti, de ha már elkapta a fertőzést, forduljon orvoshoz. Ebben az esetben az áfonyát inkább a vényköteles gyógyszerek hatásának fokozására, mintsem önálló orvosságként lehet alkalmazni.

Vérmes előnyök
Tudományos kutatások szerint a vörösáfonyalé megnövelheti a „jó” (HDL) koleszterin szintjét és a vérben lévő antioxidánsok mennyiségét. Ily módon tehát megelőzheti a szívbetegség kialakulását, bár jótékony hatásának kifejtéséhez a kutatások alapján elég nagy adagra van szükség – három pohár koncentrált gyümölcslére három hónapon át mindennap. Az orvosok úgy vélik, hogy a vörös áfonya a stroke súlyosságát is csökkentheti, és a betegségből való felépülést is felgyorsítja.

Mennyit, és milyen gyakran?
A húgyúti fertőzések megelőzését vizsgáló kutatások többnyire naponta 800 mg vörösáfonya-kivonatra vonatkoznak. Ez a mennyiség megfelel 500 ml hígítatlan vörösáfonyalé napi kétszeri fogyasztásának. A boltban árult gyümölcslé valójában túl híg ahhoz, hogy hatékony lehessen. Gyümölcscentrifugával elkészítheti a gyümölcslevet otthon, vagy gyógynövényboltokban koncentrált áfonyalevet is vásárolhat. Ha hígítatlanul túl savanyúnak érzi, keverje össze egyenlő arányban tiszta feketeáfonya-lével (amely hasonlóan jótékony hatóanyagokat tartalmaz) vagy hozzáadott cukrot nem tartalmazó almalével.

A vörös áfonya, még nagy adagokban is, igen biztonságos. Warfarint szedő, vérrögképződésre hajlamos betegeknek azonban nem szabad vörös áfonyát fogyasztaniuk sem ital, sem koncentrátum, sem kapszula formájában, mivel fokozhatja a gyógyszer véralvadásgátló hatását, ami súlyos vérzést okozhat. Akkor is beszéljen orvosával az áfonyalé alkalmazásáról, ha prosztata- vagy vesebetegségben szenved. A vörös áfonya oxaláttartalma miatt napi 1 liternél nagyobb mennyiség hosszú távú fogyasztása a vesekövek kialakulásának kockázatát is növelheti.

Vote it up
312
Tetszett?Szavazzon rá!