Mit egyen, ha megfázott?

Világszerte emberek milliói prüszkölnek a téli hónapokban. Védje magát az alábbi ételekkel és italokkal

Kapcsolódó cikkek

Tyúkhúsleves
Az ínycsiklandóan gőzölgő csirkeleves nemcsak jólesik, ha valakit a nátha gyötör. Dr. Stephen Rennard, a Nebraskai Egyetem kutatója 2000-ben tette közzé vizsgálata eredményét, amely szerint a tyúkhúslevesben lévő gyulladásgátló vegyületek enyhítik a megfázás tüneteit. Dr. Mehmet Oz egyetért: – Mindenkinek ajánlom a csirkelevest. Még bizonyítani kell, hogyan hat (és hogy honnan tudta a nagyi), de azt biztosra vehetjük, hogy a tápanyagokban gazdag étrend erősíti az immunrendszert, és csökkenti a gyulladást.

Tej és más D-vitamin-tartalmú ételek
A D-vitaminban gazdag ételek, mint a tejtermékek és a dúsított gabonapelyhek segíthetnek a megfázás ellen. A Massachusettsi Központi Kórház 2009-es vizsgálata szerint azok, akiknek alacsony volt a D-vitamin-szintjük, gyakrabban számoltak be megfázásról, mint azok, akik nem szenvedtek D-vitamin-hiányban. Ráadásul ezek az ételek javítják a hangulatot a hideg téli hónapokban, állítják a Loyola Egyetem kutatói. Azonban a szakemberek azt javasolják a D-vitamin-hiány megelőzésére és kezelésére, hogy érdemes vitaminkészítményt is szedni.

Sárgarépa és más béta-karotinban gazdag ételek
A vitaminok általában fontos elemei az egészséges étrendnek, de a Harvard Orvosi Egyetem tanulmánya szerint az A-vitamin (ezáltal az A-vitamin előanyagát jelentő béta-karotin) kulcsszerepet játszik az erős immunrendszer kiépítésében. Ha megfázott, egyen édesburgonyát, sárgarépát, tököt, spenótot vagy leveles kelt.

Hideg zöld tea
A zöld teában sok antioxidáns van, amely még akkor is hasznos, ha már valaki beteg. De ne forrón igya, javasolja dr. Michael Greger. A hidegen készített zöld teában magasabb az antioxidánsok szintje, mint a forralt vízzel előállított italban. A zöld tea ráadásul a rák, a stroke és az ínybetegség ellen is véd.

Fokhagyma
A fokhagyma rendszeres fogyasztása a fokhagyma allicintartalmának köszönhetően segít a nátha megelőzésében, állítja Donna Cardillo dietetikus nővér. Megfázás esetén tegyen többet ételébe, vagy fogyassza nyersen egy kis narancslével leöblítve. Ráadásul az erőteljes szag miatt kerülik mások is az ön közelségét, így a fertőzést sem adja át olyan könnyen.

Fekete áfonya
A Cornell Egyetem kutató megállapították, hogy a fekete áfonya minden más nyers ételnél nagyobb mennyiségben tartalmaz antioxidánst, ezért jót tehet a nátha ellen. Egye önmagában, illetve szórja gabonapehelyre vagy joghurtra, hogy D-vitamint is fogyasszon.

Tea
Ha eldugult az orra, a tea enyhíti tüneteit, különösen ha olyan természetes köptetőből készül, mint az ánizsmag. A Health.com az Amerikai Gyógyszerészek Szövetségének receptjét ajánlja: egy teáskanálnyi őrölt ánizsmagra öntsön 2,5 deci forró vizet, ízesítse cukorral, fokhagymával, fahéjjal vagy mézzel. Naponta háromszor fogyassza. Ha nem szereti az ízét, próbálkozzon borsmentával. A Marylandi Orvosközpont szerint a borsmentatea köptető, nyákoldó és köhögéscsillapító hatású.

Hal
A Health.com megfázáskor olajos halak fogyasztását javasolja, mert a lazac vagy a tonhal gazdag omega–3 zsírban. Ez a vegyület gyulladásgátló hatású és segíti az immunrendszer működését.

Vote it up
197
Tetszett?Szavazzon rá!