Mit mikor egyen?

Sajnos a szakértők sem értenek egyet abban, hogy mikor van az evés ideális időpontja. Íme az útmutató néhány órafigyelő módszerhez

Kapcsolódó cikkek

Szénhidrátstop délután 5 után
Szószólói: Joanna Hall brit fitneszguru, aki könyvet írt a témáról, Dido brit popénekesnő és az angol rögbiválogatott

A táplálkozástudományi szakértő, Joanna Hall azt mondja, hogy ha estére kiiktatjuk a szénhidrátokat, ezzel „kilojoule-hézagot” teremtünk a bevitt és az elégetett energia mennyisége között. Emellett, mondja, ha több fehérjét fogyasztunk, tovább marad meg a jóllakottság-érzetünk.

– Az emberek zöme esténként olyan nagy zsírtartalmú ételeket nassolgat, mint a sütemény és a keksz, mert unatkozik vagy fáradt – mondja Louise Sutton brit dietetikus. – A szénhidrátstop az egyik mód ennek megszüntetésére.

A szakértők szerint tudományos bizonyítékok nem támasztják alá az állítást, de ha ez mérsékli a késő esti nassolást, akkor jó dolog.

Egyen, amennyit bír délután 4-től este 7-ig
Az étkezéskihagyás szószólója: dr. Mark Mattson, az Amerikai Országos Öregedéskutató Intézet idegéletteni laboratóriumának vezetője

Dr. Mattson már több vizsgálatot végzett azt kiderítendő, milyen hatással van az egészségre az étkezések gyakorisága. Egy kísérletben a résztvevők csak a nap három órájában ehettek, a munkaidejük vége után. – Az anyagcserénk alapvetően akkor alakult ki, amikor vadászó-gyűjtögető életmódot folytattunk – mondja Mattson. – Akkor a lakoma és az éhezés váltakozása volt a jellemző. Mi nemcsak sokkal kevesebbet mozgunk, mint távoli őseink, hanem rendszeresen jutunk élelemhez is, ami a túlevés lehetőségét rejti magában, szemben azzal, amikor csak időnként tudtunk enni. Ez már-már károsnak mondható.

Frankie Phillips, a Brit Dietetikus Társaság szóvivője nem ért egyet a lakoma/éhezés elmélettel. – Meglehetősen irreális azt gondolni, hogy az emberek el tudnák fogadni ezt a szemléletet – mondja. – Az étkezés elhagyása délután négyig az egészségtelen nassolásra késztet. Azonkívül számos kísérlet támasztotta alá azt, hogy a kielégítő és a nap folyamán rendszeres táplálkozás kedvező hatással van a szellemi teljesítményre, és kevésbé pocaknövelő.

Három kiadós étkezés naponta
Szószólói: általában a nagyszülők

A naponta háromszori főtt étel fogyasztása általánosan elterjedt norma volt az 1940-es években és azt megelőzően. Minden étkezés meglehetősen tartalmas volt, és az átlagos energiabevitel valószínűleg magasabb, mint manapság, de az emberek sokkal aktívabbak voltak. Nagyon kevesen hagyták ki a reggelit, az ebédet vagy a vacsorát, de az étkezések közötti nassolás ismeretlennek számított. A szakértők szerint ezzel a szemlélettel nincsen semmi baj, csak épp korunk életmódjával aligha egyeztethető össze.

A megfelelő étel a megfelelő időben
Az időzítést tanulmányozó biológusok a szervezet 24 órás működési ciklusából megállapították az evés és a testmozgás ideális időpontjait.

Reggel 7–8 óra: reggeli
A legjobb néhány könnyű, frissítő tornagyakorlat vagy jógázás után elfogyasztani a reggelit.

Délelőtt 10 óra: pár falat
Addigra a szervezet felhasználja az agy számára hozzáférhető glükóz 20 százalékát, tehát alacsony zsírtartalmú szénhidrát-tízórai, például egy banán vagy energia-müzliszelet szükséges.

Déli 1 óra: ebéd
Az energiaszint ekkorra már mindenképp leesik. Minél későbbre halasztja az ebédelést, valószínűleg annál több energiát fog fogyasztani.

Délután 2–3 óra: pár falat
A vércukorszint átmenetileg leesik az ebéd után emelkedő inzulinszint miatt. Kesudió, pattogatott kukorica, szárított vagy friss gyümölcs felüdíti.

Délután 4–6 óra: az edzés ideje
Az izomhőmérséklet ekkor a legmagasabb, az erőnlét pedig a legjobb.

Délután 5–7 óra: vacsora
Ennél későbbi időpontban több ételt igényel a jóllakottság érzéséhez. Ha ilyenkor eszik, az étel lefekvésig teljesen megemésztődik.

Este 7–9 óra: lefekvés előtti pár falat
Fogyasszon egy kis túrót, egy szelet pulykát vagy egy banánt, mert ezek mind gazdagok triptofánban; ez az aminosav elősegíti a jó alvást.

Főétkezés este 9 után
Szószólói: a spanyolok, a franciák és az olaszok

Ez nem divatos étrend, hanem az életmódban gyökerező szokás. Az estebédre, a nap fő étkezésére gyakran jóval kilenc óra után kerül sor Spanyolországban, ami az egyik oka annak, hogy olyan népszerűek a tapasbárok, ahol az éhség elverését szolgáló finom falatkákat kínálják. Louise Sutton szerint ez legfeljebb csak annak megoldás, aki ehhez szokott hozzá. – A teli gyomorral lefekvés fokozza a rossz emésztés és a gyomorégés kockázatát – mondja. – Nem való mindenkinek.

Böjt dél előtt
Szószólója: Claudia Schiffer

Schiffer úgy őrzi meg szupermodell alakját, hogy dél előtt csak nagyon keveset eszik. – Úgy fogom vissza a napi energiabevitelt, hogy dél előtt csak gyümölcsöt és zöldséget eszem – mondja.

A reggeli elhagyása egyre gyakoribb. A WHO jelentéséből az derül ki, hogy például a brit lányok körülbelül 60, míg a fiúk 66 százaléka már semmit sem reggelizik. – Délelőtt gyümölcsön élni nagyon jó – mondja Sutton –, de a kísérletek azt igazolják, hogy ha reggel az ember nem eszik semmit, akkor azt később magas energiatartalmú ételek fogyasztásával ellensúlyozza.

Étkezés 3 óránként
Szószólója: Jorge Cruise amerikai személyi edző, „A háromórás étrend” szerzője

Cruise úgy tartja, hogy a háromórás időközönként evés „súlyleadásra ösztönzi a szervezetet”, míg az ennél hosszabb ideig tartó nem evés „éhezés üzemmódba kapcsolja a szervezetet, és zsírtárolásra készteti”.

A Vitaline diéta háromóránkénti kisebb étkezést javasol, továbbá egy-egy falat fehérje vagy szénhidrát elfogyasztását 15 percenként, az anyagcsere serkentése érdekében. Az kétséges ugyan, hogy az ilyen szigorú menetrendet be lehet-e tartani, de az bizonyított, hogy a miniétkezések egészségesek.

Andrew Prentice professzor, az angliai Egészségügyi Kutatási Tanács nemzetközi táplálkozástudományi csoportjának munkatársa szerint „kicsit és gyakran” enni jó: – Az anyagcsere szempontjából a rendszeres falatozgatás jó megoldásnak látszik – mondja. – Kevésbé megterhelő a szervezetnek, ha egyszerre nem túl sok ételt fogyasztunk.

Reggelizz, mint egy király
Szószólói: vezető táplálkozástudományi szakértők és kutatók

A reggeli kezdő lendületet ad az anyagcserének, ami az éjszaka folyamán lassul. A nap legfontosabb étkezésének kellene lennie, és ezt rengeteg kutatási eredmény támasztja alá. Tavaly a Maryland Egészségügyi Kutatóintézet azt állapította meg, hogy azok a lányok, akik reggelizőpelyhet fogyasztanak, karcsúbbak, mint azok, akik nem esznek semmit. Más kísérletek azt mutatták ki, hogy a pehelyfogyasztók kevesebb energiadús ételt nassolnak napközben. – A reggeli elhagyása valóban a legrosszabb, amit tehetünk – mondja Bruce Barton, a Marylandben folytatott felmérésben részt vevő szakértők egyike.

Egy nap evés, egy nap éhezés
Szószólója: egyre több kutató

A „szakaszos étkezési rendszerről”, mely összességében egyharmaddal kevesebb energiabevitelhez vezet, már régóta tudni, hogy javítja a patkányok egészségi állapotát, és növeli az élettartamukat. Egyes szakértők úgy vélik: ez a módszer az embereknek is előnyös lehet. Dr. Mattson és kollégái az amerikai Országos Öregedéskutató Intézetben végzett kísérletük során azt állapították meg, hogy azok az állatok, amelyeket egy napig éheztettek, majd másnap annyit ehettek, amennyit akartak, nem csupán lefogytak, de jobb lett a vérnyomásuk, ráadásul a vércukruk is csökkent.

Az Aberdeenben működő Rowett Kutatóintézet munkatársa, dr. James Stubbs azonban azt mondja: – Lehet, hogy a szakaszos étkezés eleinte súlycsökkenést eredményez, de a szervezet hozzászokik ehhez, és hamarosan megint a súlygyarapodás következik.

Vote it up
11
Tetszett?Szavazzon rá!