Mozgás!

Nem is hinné, mennyivel eredményesebb, ha másokkal együtt végzi a sporttevékenységet. És ez persze minden korosztályra igaz

Egy mozgásprogram végrehajtásakor puszta akaraterővel általában csak egy bizonyos pontig lehet eljutni. Hosszú távon sokat segíthet, ha olyan tevékenységet talál, amelyet élvez és könnyen be tud építeni a napirendjébe. Az, hogy másokkal együtt tervezi-e a testgyakorlást, nagyrészt ízlés dolga, ám a társas vagy csoportos edzésnek – legyen az jóga, tánc vagy biciklizés – számos kedvező hatása lehet.

– A többiek jelenléte vagy a baráti vetélkedés nagy motiváció – mondja dr. Dawn Skelton, a glasgow-i Caledonian Egyetem időskori egészséggel foglalkozó professzora. Az emberek általában jobban kitartanak a csoportos fitneszprogramok, mint az egyéniek mellett, magyarázza. Még a barátokkal megszervezett közös programoknak is megvan az az előnyük, hogy a teljesítést más is számon kéri.

A szervezett csoportos foglalkozások résztvevőinek nagy segítségére lehet a képzett oktató szakértelme és a tőle kapott bátorítás, ami ráadásul sokszor jóval kevesebbe is kerül, mint a személyi edző. Egyre szélesebb a választék az idősebb felnőtteknek kínált programokból, állapítja meg az Amerikai Sportorvoslási Szakkollégium 2012-es felmérése, amely 2012-ben vizsgálta a világ fitnesztrendjeit. Ilyen például a nemzetközileg is elismert, erősítő és egyensúlyozó-készséget javító Otago (az idősek és a meggyengült egészségűek számára) és az Eséskezelési Gyakorlatok (a „fiatal” és az aktív idősek számára).

A két program különféle erősítő (például lábszáremelések) és egyensúlyozó (például hátrafelé járás) gyakorlatai egyrészt az izmokat erősítik, másrészt olyan készségekkel vértezik fel az embert, amelyek segítenek elkerülni az eséseket, illetve – ha azok elkerülhetetlenek – csökkenteni a sérülést.

A közös testmozgás mellett szóló legjobb érv azonban talán az élvezet: a másokkal együtt végzett mozgás inkább fokozza az endorfinok termelődését – ezek a morfiumhoz hasonló hatást kifejtő vegyületek csökkentik a fájdalmat, emellett jó közérzetet, sőt eufóriát is kiválthatnak. A szervezetben akkor is szabadulnak fel endorfinok, ha egyedül végez testmozgást, de a kutatások alapján ebből a szempontból előnyösebb a csoportos munka.

Az Oxfordi Egyetem kutatói sportolókat vizsgáltak, akik előbb egymagukban eveztek 45 percen át, aztán csapatban ugyanennyi ideig. A csoportos sport után magasabb volt az endorfinszint (ezt az alapján értékelték, hogy milyen szintnél kezdték kellemetlennek érezni a vérnyomásmérő felpumpált mandzsettáját).

– Az összehangolt testmozgás javítja a hangulatot, erősíti a szociális kötődés érzését – magyarázták a kutatók.

Ez a természetes feldobódottság motiválhat arra, hogy szívesen térjen vissza az újabb foglalkozásokra.

Vote it up
113
Tetszett?Szavazzon rá!