Négy káros egészséghóbort

Nem minden divatos módszer előnyös mindenkinek. A drasztikus váltás az étrendben és a testedzésben sem jó

Gluténmentes diéta
A gluténmentes diéta egészséges lehet, egyesek számára pedig kifejezetten ajánlott. Sokan azonban azt hiszik, hogy gluténérzékenyek, anélkül, hogy kivizsgáltatták volna magukat, és ezért nem foglalkoznak valós problémájukkal, például az irritábilisbél-szindrómával, magyarázza Desirée Nielsen vancouveri dietetikus. Mielőtt kiiktatná étrendjéből a glutént, vizsgáltassa meg magát orvosával, tényleg érzékeny-e rá, javasolja Nielsen. Ne feledje, hogy a cöliákiát kimutató vizsgálatok eredménye nem megbízható, ha valaki már gluténmentes diétát tart.

A gluténmentes étrend azért is gondot okozhat, állítja Nielsen, mert bár egészségesnek tartják, a gluténmentes élelmiszerek gyakran finomított lisztet, például fehér rizslisztet tartalmaznak. Keressen olyan gluténmentes változatokat, amelyek barna rizsből vagy más teljes kiőrlésű lisztből készültek.

Nyersétel-diéta
A nyers ételek hívei azzal érvelnek, hogy a főzés károsítja a természetes enzimeket, vitaminokat és ásványi anyagokat. Csakhogy gyomorsavunk ugyanazzal a módszerrel teszi tönkre az enzimeket. Ráadásul egyes tápanyagokat, például a sárgarépában lévő karotint könnyebben fel tudja dolgozni a szervezet, ha a vitamint körülvevő külső réteg a hő hatására lebomlik. Igaz, hogy zöldségekből és gyümölcsökből több vitaminhoz juthatunk, ha nyersen fogyasztjuk, de ezt az előnyt azzal is elérheti, ha több salátát és friss zöldséget fogyaszt.

A nyersétel-diétát nem könnyű megvalósítani, mert a bab és a lencse csíráztatása időigényes. Az ilyen étrendet követők gyakran „sok szénhidráthoz és zsírhoz jutnak (például avokádó és kókusztej fogyasztásával), de fehérjéből hiányt szenvednek”, figyelmeztet Nielsen.

CrossFit
A CrossFit edzés biztonsága elsősorban a gyakorlatokat végzőn és az edzőn múlik, de sokszor a tempó és az intenzitás háttérbe szorítja a technikai részleteket. A közösség buzdító hatása fokozhatja az elszántságot, ezért a résztvevők úgy érezhetik, nagyobb erőkifejtésre és több ismétlésre van szükségük, mint ajánlatos.

Ráadásul az edzésterv gyakran nem veszi figyelembe a résztvevők adottságait, és a gyakorlatok veszélyesek lehetnek az idősebbeknek vagy a kezdőknek. A Journal of Strength and Conditioning Research című szaklapban nemrég megjelent felmérés szerint 54 új résztvevőből 9 lemorzsolódott „túlhajtottság vagy sérülés” miatt.

A CrossFit ellenzői kapcsolatot mutattak ki az ilyen edzés és a komoly következményekkel járó rabdomiolízis, azaz izomszövet-szétesés között.

Tanulság: ha ragaszkodik a CrossFit egész testet megmozgató gyakorlataihoz, de csökkenteni akarja a kockázatokat, tájékozódjon. Kisebb létszámú csoportot keressen és olyan oktatót, aki nagy hangsúlyt fektet a technikákra, tiszteletben tartja a korlátokat és a CrossFiten kívül más edzésfajtákhoz is van szakmai képzettsége.

Méregtelenítő kúrák
A közhiedelemmel ellentétben a szervezet folyamatosan lebontja a számára veszélyes anyagokat. Nielsen szerint bizonyos gyors méregtelenítő kúrák veszélyeztetik a szervezet tisztító mechanizmusát, ráadásul felboríthatják az emésztőrendszer egészséges baktérium-összetételét. Ha valóban egészségesen akar élni, iktassa ki az alkoholt és a silány ételeket, helyettük fogyasszon brokkolit és leveles zöldségeket, és semmiképp ne böjtöljön.

Az egy-két hetes „méregtelenítéseknek” nincs tartós hatása az egészségére. – Óriási tévedés, hogy néhány hetes böjt után a megszokott – és egészségtelen – étrend nem káros – mondja Nielsen. A méregtelenítésnek akkor van értelme, ha kedvező hatásai – például energikusabb lesz tőle vagy lefogy – arra ösztönzik, hogy hosszabb távon is egészségesen táplálkozzon.
 

Ismerjen meg további furcsa diétákat!

Vote it up
98
Tetszett?Szavazzon rá!