Négy keréken zümmögve

Milyen érzés elektromos autót vezetni? Riporterünk kideríti: beül egy Mini E prototípusba

Megjelent: 2010. június

Kapcsolódó cikkek

Teljesen hétköznapinak látszik – ez a tesztautó legfeltűnőbb vonása. Pont olyan, mint a többi Mini – na jó, leszámítva a kipufogócső hiányát meg az oldalán virító matricákat. Ja, és meg kell említeni a csomagtartót, pontosabban azt, ami maradt belőle, mivel nagy részét az akkumulátorok foglalják el. Szerencsére sikerül bepréselni a bőröndömet.

Akkor hát indulás! Elfordítom a gyújtáskulcsot, de semmit sem hallani. A műszerfalon kigyullad néhány LED, és látom, hogy az akkumulátorok százszázalékosan feltöltöttek, ami 140 kilométer megtételére elegendő. Ez nem túl sok, de arra éppen elég, hogy bejárjuk Münchent.

A sebességváltót „D” állásba kapcsolom, ahogy azt bármely más automata váltóval tenném. Leveszem a lábam a fékről... és már megyünk is. Hű, de csendes!

Felhajtunk az autópályára. Minink különösebb erőlködés nélkül gyorsul a maximális sebességre. Ebben a villanymotorban aztán van erő! Egy pillanatra a 160 km/h-t is elérjük, aztán amint leveszem a lábam a „gázpedálról”, azonnal lassulni kezdünk. A féket alig kell használnom, ráadásul így némi áramot is visszatölthetek az akkumulátorokba.

A Mini E vezetése semmiben sem különbözik a hagyományos autókétól, de félelmetesen gyorsul, és városban is alig van szükség a fékre.

Mennyibe kerül?
Az elektromos autók drágák, de az itt bemutatott Mini még nem kapha­tó, így egyelőre csak egy megtett kilométer árát tudjuk megadni. Az akkumulátorok teljes feltöltésének ára: 1800 Ft. A próbavezetés során megtett út: kb. 120 km, tehát a költség 15 Ft/km. A Mini Diesel a gyári fogyasztási adatok alapján egyelőre ennél olcsóbban üzemeltethető, de az elektromos Mininek nem sok kell, hogy leelőzze: ha a hatótávolsága meghaladná a 150 km-t, akkor ez lenne az olcsóbb. Márpedig erre már nem sokat kell várni.

München belvárosában, az Isar mentén haladunk, aztán megállunk a Deutsches Museumnál. A portás mosolyogva invitál: az udvari töltőnél egy másik Mini E parkol. Sajnos mi nem használhatjuk, mert ahhoz előfizetés kell, azonban nincs is rá szükség, hiszen van még kakaó az aksikban. Elgurulunk a Viktualiemarkt sörkertje és piaca felé.

A hagyományos bajor étterem előtt, ahová betérünk ebédelni, jó páran körülveszik a Mini E-t, és a szélvédőn át próbálnak bekukucskálni. Amikor továbbindulunk, néhány turista utánunk bámul csodálkozva, de ezt már kezdjük megszokni. Az embereknek még e nyüzsgő város szívében is feltűnik, hogy autónk hangtalan.

Lassan véget ér a nap, és az akkumulátorok is kimerülőben vannak. Ezt csak a műszerről olvassuk le, az autó viselkedésén nem érezni. Még elruccanunk München elegáns bevásárlóutcájába, a Maximilianstrasséra, de aztán már tényleg ideje hazavinni a verdát. A fedélzeti számítógép szerint még 40 kilométerre elég töltés maradt. Egy figyelmeztető lámpa épp az imént kezdett el villogni, azonban még idejében célba érünk.

Műszaki adatok
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE)
Max. nyomaték: 220 Nm
Akkumulátor: lítium-ion, 35 kWh
Meghajtás: első kerekek
Tömeg: 1465 kg
Gyorsulás (0–100 km/h):* 8,5 s
Végsebesség: 152 km/h
Hatótávolság: max. 250 km
Töltési idő: 2,5–10 óra

Micsoda élmény volt! A Mini E csendes, tiszta, gyakorlatilag nem igényel karbantartást, és olcsó vele közlekedni. Ráadásul döbbenetesen erős. A hatótávolságán még volna mit javítani, de hát ez csak egy prototípus volt – méghozzá roppant ígéretes!

Szerepcsere?
Csaknem száz évvel azután, hogy a Detroit Electric elektromos autót mutatott be, visszatér a villanymotor. Számos autógyár kísérletezik újratölthető autókkal, és olyan új jövevények is beszállnak a versenybe, mint a Tesla, a Think, a Fisker vagy a Pininfarina.

A Toyota olcsóbbik hibridje: az Auris
A Toyota az idei genfi autószalonon mutatta be a teljesen hibrid Aurist. A Prius technológiáját használták fel, és fogyasztási és károsanyag-kibocsátási adatai alapján a modell számos országban jogosult adókedvezményre.

Elektromos hármas ikrek
Még idén megkezdik e kompakt négyüléses forgalmazását. A jármű 47 kW-os motorjával 130 km/h sebességre képes, és 130 km-t tesz meg egy feltöltéssel. Eredetileg Mitsubishi i-Mievnek hívták, de Peugeot iOn és Citroen C Zero néven is árusítják majd.

Nissan Leaf 
Úgy tűnik, a Nissan lesz az első autógyár­tó, amely megfizethető árú elektromos autót kínál. A Leaf középkategóriás modell lesz öt üléssel és elfogadható csomagtartóval. Hatótávolsága 160 km, a 80 kW-os motor pedig 140 km/h sebességre gyorsítja. Év végétől lesz kapható.

A Renault belehúz
A Renault a tavalyi frankfurti autószalonon rögtön négy koncepcióautót is bemutatott, amelyek közül a négyajtós Fluence Z.E. (Zero Emission, azaz zéró kibocsátás) tűnik a legígéretesebbnek. A francia cég két éven belül szeretné megkezdeni elektromos modelljei gyártását.

Mozgó erőmű
A General Motors szintén az idén dobja piacra Chevrolet Volt/Opel Ampera nevű modelljét. Különlegessége egy kisméretű belső égésű motor, amellyel szükség esetén újratölthetők az akkumulátorok; a meghajtásról azonban mindig villanymotor gondoskodik. A Volt/Ampera otthon is feltölthető.

Vote it up
338
Tetszett?Szavazzon rá!