Néha bizony nem az orvos tudja jobban

Elavult javaslataik olykor nem szolgálják az ön egészségét. Ilyenkor legjobb, ha figyelmen kívül hagyja azokat

Miközben az orvos segít a betegeknek gyógyulni és az egészséget megőrizni, ő is csak ember, és könnyen megeshet, hogy nincs tisztában a legújabb egészségügyi kutatások eredményeivel. Emiatt aztán javallatainak némelyike elavult, eredménytelen vagy akár ártalmas is lehet. Bár a kutatások bebizonyították, hogy a zavaros nyák sokszor nem jelez baktériumfertőzést, az orvosok hatszor nagyobb valószínűséggel írnak fel antibiotikumokat zöldes színű orrváladék esetén.

Átnéztük a legfrissebb kutatásokat, és szakértőket kérdeztünk meg arról, mi a legújabb álláspont néhány kérdésben. Megtudja, mely régi tanácsokat engedheti el nyugodtan a füle mellett – és azt is, hogy mit ajánl a korszerű tudomány.

Evés után rögtön mosson fogat!
Sok fogorvos tanácsolja azt a pácienseinek, hogy a lehető leghamarabb távolítsa el a szuvasodáshoz vezető lerakódásokat a fogairól.

Új szabály Evés után rögtön öblítse ki a száját vízzel, de a mosással várjon 30 percet! Ha egyből a fogkeféért nyúl, azzal könnyen a fogába dörzsölheti az ételekből és italokból, (citrusfélékből, ecetből, üdítőkből) származó savakat, s ezzel elkoptathatja a fogzománcot és az alatta lévő dentint is. – Az edénybe dörzsölt mosószerhez hasonlóan a fogmosás bedörzsölheti az ételben levő savakat, és károsodást okozhat – mondja Steven Ghareeb fogorvos, az Általános Fogászati Akadémia szóvivője.

Ha az orrváladéka zöld, az bakteriális fertőzést jelez, és önnek antibiotikumra van szüksége.
Sok orvos még ma is tényként fogadja el ezt a tévhitet, mivel biológiailag logikusnak tűnik, mondja dr. Rachel Vreeman, az Indianai Egyetem gyermekgyógyászati docense, számos egészségügyi ismeretterjesztő kötet szerzője. A sárga vagy zöldes színű orrváladék arra utal, hogy baktériumok vannak jelen, és emiatt genny termelődik. A tudomány azonban bebizonyította, hogy ez nem igaz.

Új szabály Ne erőszakoljon ki antibiotikumot az orvosától! A sűrű nyák a gyógyulási folyamat normális mellékterméke. A fertőzés ellen harcoló fehérvérsejtek olyan enzimeket bocsátanak ki, amelyek elpusztítják a behatolókat. Némelyik enzim vasat tartalmaz, amelynek e formában zöldes a színe. Az átlátszatlan nyák sem jelent automatikusan baktériumfertőzést. – Valószínűbb, hogy egy vírusfertőzésről van szó, amely magától is el fog múlni – mondja dr. Aaron Carroll, dr. Vreeman társszerzője.

– Ha több antibiotikumot adnak az embereknek, az az antibiotikumoknak ellenálló kórokozók kialakulásához vezethet – figyelmeztet dr. Carroll. Ha tehát az orvosa antibiotikumot javasol, kérdezze meg, hogy ez valóban szükséges-e!

A vágásokat és horzsolásokat fertőtlenítse hidrogén-peroxiddal vagy lemosó alkohollal!
Ezek a tisztítószerek elpusztítják a fertőzéseket okozó baktériumokat. Még az amerikai Országos Közegészségügyi Intézet honlapja is azt javasolják, hogy az otthoni elsősegély-készlet is tartalmazza ezek egyikét, a sebek megtisztításához.

Új szabály A hidrogén-peroxid és az alkohol a szövetek regenerálódásához szükséges ép sejteket is elpusztítja, és ezzel lassítja a sebgyógyulást, mondja dr. Carroll. Tegye inkább ezt: mossa le a sebet kímélő szappannal folyó víz alatt, három-öt percen át, majd kenje be vékonyan antibiotikum-tartalmú kenőccsel, hogy elkerülje a fertőzést!

A Journal of Family Practice című szaklapban megjelent, ma már klasszikusnak tekintett tanulmány szerint ilyen kezelés mellett gyorsabban gyógyultak az elfertőződött hólyagok, mint másféle sebápolás esetén – beleértve a hidrogén-peroxidos lemosást is. Végül pedig tegyen fel kötést, hogy a sérült terület tiszta maradjon és ne száradjon ki! – A seb lefedésének elmulasztása is a gyakori hibák közé tartozik – figyelmeztet dr. Carroll. – Kösse be alaposan a vágást, hogy gyorsabban gyógyuljon!

Vegyen be gyógyszert, amint úgy érzi, hogy kezd belázasodni!
Nem elég, hogy a testhőmérséklet emelkedése borzongást és rossz közérzetet okoz, a túl magasra szökő láznak ijesztő mellékhatásai is lehetnek, mint például az arra hajlamos gyermekeknél a lázgörcsök. Ezért nagyon fontos – különösen a gyermekek számára – a lázcsillapító azonnal megkezdett adagolása.

Új szabály Csak magas láz esetén szedjen gyógyszert! Az enyhe láz nem csupán nem árt, hanem kifejezetten segít is a szervezetének a fertőzés elleni védekezésben – vagyis gyorsabban fog felgyógyulni. – A magasabb testhőmérséklet serkenti az immunrendszer működését – mondja dr. David Katz, az amerikai Yale-Griffin Betegség-megelőzési Kutatóközpont munkatársa. Általánosságban kimondható, hogy amíg a láz nem magasabb 38,5 °C-nál (illetve a legtöbb, három hónaposnál idősebb gyermek esetében 39 °C-nál), addig nem kell kezelni. Persze ha kifejezetten rosszul érzi magát a láztól, vagy idült betegségben – amilyen a cukorbetegség, a szívbetegség – szenved, akkor kérje orvosa tanácsát a teendőkről!

Egyen kevesebb tojást, hogy védje a szívét!
A kardiológusok az 1970-es évek óta figyelmeztetik arra az embereket, hogy a tojássárgájában sok a koleszterin, ami hozzájárul az érelmeszesedéshez, elősegítve ezzel a szívbetegség kialakulását. Egy 2012 nyarán, az Atherosclerosis című szaklapban megjelent cikk egyenesen azt sugallta, hogy a tojás majdnem ugyanolyan rosszat tesz a szívnek, mint a cigaretta.

Új szabály Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent egyik cikk szerzői több, a témával kapcsolatos tanulmány eredményeit összegezve megállapították, hogy egészséges személyeknél a tojásfogyasztás nem növeli a szívbetegség kockázatát. Más kutatásokból az derült ki, hogy még a magas koleszterinszintűek is nyugodtan megehetnek napi egy tojást. A tojáshoz és garnélához hasonló ételekben lévő koleszterin elhanyagolható mértékben befolyásolja a vér koleszterinszintjét, magyarázza dr. Katz. A koleszterinszintet inkább az ételeinkben lévő telített és transzzsírok növelik, amelyek hatására nagy mennyiségű koleszterin termelődik a májban. Ami pedig az említett, a tojást rossz színben feltüntető friss kutatást illeti, nos, abban csak arról kérdezték a résztvevőket, idézzék fel, korábban hány tojást ettek, ám nem vették figyelembe az életmódbeli tényezőket, például a válaszadók étrendjét és a testmozgást.

Ezt a téveszmét érdemes egy kicsit alaposabban megvizsgálni. Egy közepes tojásban 164 mg koleszterin van, amivel bőven belül marad az Amerikai Szívszövetség által javasolt napi 300 mg-os bevitelen (és a szívbetegeknek javasolt 200 mg-on is). A sárgája ráadásul sok fontos tápanyagot tartalmaz, például a lutein nevű antioxidánst, amelyről úgy tartják, hogy jót tesz a szem egészségének.

Ha divertikulózisa van, ne egyen magokat, olajos magvakat és kukoricát!
Az orvosoknak évtizedeken át azt tanították, hogy divertikulózisban – ezt az emésztési rendellenességet a vastagbél falán kialakuló apró „zsebek” jellemzik – az embereknek kerülniük kell az apró, kemény szemcsés ételeket, mivel azok beékelődhetnek ezekbe a zsebekbe, és ott fájdalmat, vérzést és más tüneteket okozhatnak. – Ma is találkozom olyanokkal, akik már 15 éve nem ettek pattogatott kukoricát – mondja dr. Anish Sheth gasztroenterológus, a New Jersey-i Robert Wood Johnson Orvostudományi Egyetem docense.

Új szabály Nyugodtan eszegessen diákcsemegét! A Journal of the American Medical Association című szaklapban megjelent, közel 50 ezer fő bevonásával végzett vizsgálat eredményei szerint a korában tiltólistán szereplő ételek nem növelték a divertikulózisos szövődmények gyakoriságát, és az ezen rendellenességgel élők is nyugodtan fogyaszthatták őket. Ráadásul a pattogatott kukorica és az olajos magvak fogyasztása még csökkentette is a betegség kialakulásának a kockázatát. – Ezek magas rosttartalmú ételek, márpedig a rost segíti az egészséges bélműködést – magyarázza dr. Sheth. – Azt feltételezik, hogy a rostszegény étrend mellett kialakult székrekedés okozta nyomás az idő múlásával hozzájárulhat ahhoz, hogy a vastagbélfal helyenként meggyengüljön. – Ha több rostban gazdag ételt eszik, elkerülheti, hogy 60 éves kora feletti abba az 50 százalékba tartozzon, akiknek ilyen problémájuk van.

Ha fogyni akar, naponta öt-hat alkalommal egyen kevesebbet!
Miután egy sor cikk jelent meg olyan rangos szaklapokban, mint a New England Journal of Medicine vagy az American Journal of Clinical Nutrition, azon kutatási eredményekről, hogy a gyakori miniétkezések mellett alacsonyabb a vércukor- és koleszterinszint, egyes szakértők azt kezdték hangoztatni, hogy ez a táplálkozási rend segíthet a fogyásban.

Új szabály Ez a táplálkozási rend valójában könnyen túlevéshez vezethet. A Purdue Egyetem kutatói férfiakat fogtak alacsony kalória- és magas fehérjetartalmú étrendre, s azt észlelték, hogy akik napi hat kisebb adagban kaptak enni, azok éhesebbnek érezték magukat, és nem is fogytak többet azoknál, akik napi három alkalommal többet ettek. – A kis adagok mellett nem lép fel igazi jóllakottság-érzés – magyarázza a vizsgálat egyik szerzője, dr. Heather Leidy, a Missouri Egyetem docense. Valószínűleg jobban jár napi három rendes étkezéssel, ami mellett délután valamilyen fehérjében gazdag finomságot fogyaszt, például almaszeleteket mogyoróvajjal vagy bogyós gyümölcsöket görög joghurttal.

Üljön egyenes háttal!
Ha ülés közben egyenesen tartja a hátát, az segít megelőzni a hátfájást és a jövőbeli gerincproblémákat.

Új szabály Úgy tűnik, a hátradőlés jobb megoldás! Amikor a kanadai Albertai Egyetem kutatói MRI-vizsgálatokat végeztek önkénteseken, azt észlelték, hogy a 135 fokos szögben hátradőlő „félfekvésben” kisebb terhelés éri a csigolyák közötti porckorongokat, mintha függőlegesen, egyenes háttal ülnénk. – A túlzott nyomás hatására a korongok deformálódhatnak, ami sérüléshez, például porckorongsérvhez vezethet – magyarázza dr. Evan Johnson, a New York Presbyterian kórház és a Columbia Egyetem Orvosi Kara Gerinc-egészségügyi Központjának fizikoterápiás igazgatója.

Az íróasztalnál ülve tartsa a fejét egy vonalban a vállával és a csípőjével, hogy a háta enyhén előre görbüljön, és dőljön kissé hátra! A széke támláját úgy állítsa be, hogy megtámassza a hátát! – Amikor a kórházi személyzet üldögélési szokásait értékeljük, mindig meglep, milyen sok orvos ül helytelenül – mondja Johnson.

Ha fogyni akar, végezzen „kardio”-gyakorlatokat!
A keringési rendszert erősen megdolgoztató „kardio”-gyakorlatok 1968 óta számítanak a fogyás legalapvetőbb eszközének. Azóta is szorgalmasan kocogunk, futunk, kerékpározunk vagy dolgozunk az elliptikus tréneren.

Új szabály A tudomány mára egyértelműen bebizonyította, hogy a minőség fontosabb a mennyiségnél: a fogyás elősegítésére a rövid időszakokban végzett intenzív testmozgás a leghasznosabb – ez az úgynevezett intervallum-edzés. Az ausztráliai Új-dél-walesi Egyetem egy vizsgálata szerint azok a nők, akik heti háromszor 20 percen át teljesítettek sprinteket a szobakerékpáron (8 másodperc tekerés teljes erőbedobással és 12 másodperc levezetés váltogatva), majdnem háromszor annyi súlytól szabadultak meg, mint akik heti háromszor 40 percen át szobakerékpároztak mérsékelt intenzitással.

Az intervallum-edzés több energiát éget el a hagyományos „kardio”-gyakorlatoknál, és az anyagcserét is felpörgeti. A legjobb eredmények érdekében váltogassa az intervallum- és az erősítő edzéseket! A súlyok emelgetése növeli az izomtömeget, ami szintén fokozhatja az anyagcserét.

Hétvégén pótolja be az alváshiányt!
A krónikus alváshiány egész sor betegséggel áll összefüggésben – egyebek közt az elhízással, a cukorbetegséggel és a szívbetegséggel. Mivel az alvás ennyire fontos, a szakértők gyakran tanácsolják azt, hogy amikor csak teheti, igyekezzen bepótolni az elmulasztott alvásidőt.

Új szabály Mindennap ugyanazon egyórás időszakon belül keljen fel! Ha szombaton délig szundikál, azzal nem ellensúlyozhatja az alváshiányos hétköznap éjszakákat – erre a megállapításra jutottak a bostoni Brigham and Women’s Kórház kutatói, akik vizsgálati alanyaikat 10 órán át hagyták aludni az után, hogy az előző nap csak 5,6 órányi alvást engedtek nekik. Azt észlelték, hogy a figyelem-összpontosító képességük és a reakcióidőik is egyre rosszabbak lettek. Miután három héten át ismételgették ezt az alvási programot, a szellemi képességeket és az agy mozgató működéseit mérő vizsgálatokban az alanyok tizedannyira jól teljesítettek, mint a kísérlet megkezdése előtt. Ez jelzi, hogy egy nyugodtan átaludt éjszaka nem orvosolhatja a krónikus álmatlanságot.

– A túlalvás felborítja a napi ritmust – magyarázza dr. J. Todd Arnedt, a Michigani Egyetem alvás-egészségügyi programjának igazgatója. – Így a következő éjszaka nehezebben fog elaludni, s valószínűleg megint csak álmatlanul hánykolódik majd.

Ahhoz, hogy „beállítsa” szervezete biológiai óráját az új alvási rendszerre, reggel az legyen az első dolga, hogy széthúzza a függönyöket (a fény segít abban, hogy felébredjen), este pedig azonnal feküdjön le, amint álmosnak érzi magát! Elég valószínű, hogy a megszokottnál kicsit korábban kerül majd ágyba, s ennek köszönhetően néhány nap alatt behozza az eddig elmulasztott alvást.

Vote it up
213
Tetszett?Szavazzon rá!