Nem akar szívbeteg lenni?

Eláruljuk, miért mondjon le az üdítőről, aztán mutatunk néhány ételt, amely valóságos érgyógyszer

Elég az édes üdítőkből!
Hihetetlennek hangzik, de világszerte mintegy 180 ezer ember halhat meg cukros italok miatt, s közülük 45 ezer szívbetegség következtében veszti el az életét. Az édes üdítőket fogyasztóknál  ugyanis nagyobb az elhízás kockázata, az érelmeszesedés gyakorisága, a cukorbetegség veszélye – ezek pedig fokozzák a szívinfarktus veszélyét is. A Harvard kutatóinak 40 ezer orvos és 88 ezer nővér bevonásával húsz éven át tartó  vizsgálata alapján azok a nők, akik több mint két üveg cukros üdítőt isznak naponta, 40%-kal nagyobb eséllyel lesznek szívbetegek, mint a kevesebb ilyen italokat fogyasztók. A férfiaknál ez az arány 20% volt.

Javasolt gyógymód: Felejtse el a cukros italokat! Ha többet is megiszik naponta, egyiket cserélje jeges teára. Vagy hígítsa fel szódavízzel. Folyamatosan csökkentse a mennyiséget, végül teljesen szabaduljon meg tőlük.

Zöldségek
A zöldségesbolt valóságos patika. Olyan vitaminokat, rostokat és különleges tápanyagokat árul növények formájában, amelyek mind jót tesznek a szívnek. A spárgában, a paprikában és a bordás kelben sok a B-vitamin, például a B6, amely csökkenti a homocisztein (az infarktushoz köthető fehérje) szintjét, illetve a gyulladások ellen is véd. A sárgarépa és a paradicsom (valamint a narancs és a banán) karotinoidokban, például likopinban, gazdag, ami fontos antioxidáns. Nem véletlen, hogy az említett harvardi vizsgálat kimutatta: a naponta legalább 8 adag zöldséget fogyasztók 30%-kal kisebb valószínűséggel kapnak infarktust, mint a napi 1,5 vagy kevesebb adagot fogyasztók.

Javasolt gyógymód: Egyen egy adaggal több zöldséget, mint tegnap, és ehhez tartsa magát egy hétig. A következő héten megint egyen egy adaggal többet, és ezt így folytassa, míg meg nem haladja az öt adagot. A cél a 8 és 12 két adag közötti fogyasztás.

Leveles zöldségek
A rukola, a fejes saláta, a cékla, a fodros kel és a spenót gazdag nitrátokban, azaz olyan nitrogénben, amit a talajból szív fel. Emésztéskor ez az összetevő nitrogén-oxiddá alakul, amely értégító hatású, véd az érelmeszesedéssel és a trombózissal szemben, ami csökkenti a stroke és az infarktus valószínűségét. A londoni Queen Mary Egyetem kutatói azt találták, hogy azoknak, akik addig átlagos étrenden éltek és vérnyomásuk magasabb volt, a nitrátokban gazdag ételek – például fejes saláta – fogyasztása után, néhány óra elteltével 11,2 Hgmm-rel csökkent a vérnyomásuk, és több napig alacsonyabban is maradt. Ez a hatás felveszi a versenyt a legerősebb gyógyszerekkel.

Javasolt gyógymód: Tegyen zöldségeket minden ételébe – a levesbe, a szendvicsbe, a gyümölcslébe, ami csak az eszébe jut, vagy igyon meg mindennap egy pohár céklalevet.

Fűszernövények
A szív védelmének egyik legkönnyebb módja egyben a legfinomabb is. A fűszerek növényekből készülnek, és megőrzik azokat az anyagokat, amelyekkel a növény védi magát a kártevők és a betegségek ellen. Amikor ezeket esszük, a mi testünkben lévő sejteket is védik egyes kórokozók ellen.

A fokhagymában lévő allicinről kimutatták, hogy csökkenti a vér koleszterinszintjét, a vérnyomást és a szívbetegség valószínűségét. A kurkumában lévő kurkumin a koleszterin, a trigliceridek és a vércukor szintjét csökkenti. A gyömbér természetes gyulladásgátló anyag, amely alvadásgátló hatású. A fahéj javítja a vérkeringést és kordába tartja vércukrot.

Javasolt gyógymód: Szórjon fahéjból, szegfűszegből, szegfűborsból és szerecsendióból álló keveréket gyümölcsre, zabkására, levesbe, krumplira és egyéb köretre.

Tiszta hús
Évekkel ezelőtt abbahagytam a húsevést, és örülnék, ha mindenki követne. Persze, tudom, hogy ez sokak számára túl drasztikus változtatás lenne. De az első lépés nem megvalósíthatatlan: egye a húst olyan tisztán, amennyire csak lehet. Ez alatt azt értem, hogy ne tartalmazzon antibiotikumot, hozzáadott hormonokat, nátriumot (sót), mesterséges színezéket, nitrátokat, rovarölőket és egyéb szintetikus anyagokat. Ha teheti, olyan állat húsát vegye, amely füvet vagy egyéb természetes táplálékot legelt, és nem mesterségesen táplálták. A füvet legelő állatok húsában több az omega–3 zsír.

Javasolt gyógymód: Minden húsételhez egyen zöldséget vagy gyümölcsöt. A növényekben lévő vegyületek megvédhetik a hús néhány káros hatásától. Legyen a fő fogás a zöldség és a hús a köret.

Halak
Bizonyos halfajták fogyasztásával olyan omega–3 zsírokhoz jut, amelyek csökkentik a gyulladásokat, a szívritmuszavarokat, a trigliceridek szintjét és a vérnyomást. Az ilyen zsírokban gazdag étrend megakadályozza a plakkok kialakulását az erekben. A szardínia, makréla, ajóka, lazac, hering gazdagon tartalmazza ezeket a zsírokat.

Javasolt gyógymód: Hetente legalább kétszer egyen halat.

Tea
Ez az ital sok flavonoidot tartalmaz, amely védi a szervezetet a szabad gyökök hatásaival szemben. A zöld teában található katechin úgy óvja a sejteket, ahogy bizonyos üzemanyag-adalékok a kocsi motorját. A fekete, zöld és oolong tea többféleképpen is védenek a szívbetegségektől: csökkentik a koleszterin vérszintjét, megakadályozzák a vércukorszint-ingadozást és csökkentik a gyulladásokat.

Javasolt gyógymód: Igyon eggyel több csésze teát, mint eddig. Ha már teaivó, igyon legalább három csészével. Három-öt percig hagyni ázni, hogy növelje a katechin mennyiségét.

Kávé (módjával)
A szívbetegségre hajlamos embereket korábban lebeszélték a kávéivásról. Pedig a tejszín és édesítők nélkül fogyasztott kávé meglepően egészséges lehet. Bár koffeint tartalmaz, egy csésze fekete értágító hatása révén inkább csökkenti, mint amennyire pulzusszám-emelő hatása révén növelné a vérnyomást. (Természetesen ha azt érzi, hogy a kávé hatására felgyorsul a szívdobogása és zaklatott lesz, mondjon le róla.)

Javasolt gyógymód: Négy csészénél ne igyon többet naponta. Egy újabb vizsgálat azt mutatta ki, hogy a négynél több csésze káros hatású. Élvezze tehát kedvenc feketéjét, de tartson mértéket!

Vote it up
193
Tetszett?Szavazzon rá!