Nem minden kalória azonos

Tudta például, hogy a kalóriadús mandula jelentős részét a bélbaktériumok hasznosítják?

A minőségen múlik, hogy milyen arányban tárolja, illetve égeti el az elfogyasztott kalóriát szervezetünk – állítja Robert Lustig szakíró. Az ő segítségével mutatjuk be, milyen hatással lehet a kalóriadús étel minősége testsúlyára, egészségére!

Rost
A rostok lassítják a kalória felszívódását! Például hiába fogyaszt el egy 160 kalóriányi energiát tartalmazó mandulaadagot, akkor is csak 130 kalória fog belőle a szervezetében hasznosulni – a maradék a bélben marad, ahol az ott élő baktériumok saját energiaforrásukként elégetik.

Fehérje
Fehérjék emésztésére kétszer annyi energiát használ fel a szervezet, mint amennyit szénhidrátok esetén. A fehérjék az éhséget keltő hormonok termelését is jobban gátolják a szénhidrátoknál.

Szénhidrátok
A keményítőtartalmú növényekben (mint a burgonya) bőven találni glükózt, amelyet az emberi szervezet minden sejtje felhasználhat energiaforrásként. A fruktóz, avagy gyümölcscukor veszélyesebb: nagy mennyiségben üdítőitalokban fordul elő, cukorkás édességekben, valamint egyes feldolgozott, kezelt ételekben – a májban zsírrá alakul. A felmérések szerint a nagy mennyiségű fruktózfogyasztás emeli a cukorbetegség kockázatát.