Nyári bőrvédelem: új szabályok!

Felejtse el, amit eddig tudott – itt vannak a bőrgyógyászok legfrissebb tanácsai, hogy miként óvja a bőrét

A legújabb kutatásoknak köszönhetően egyre többet tudunk arról, hogy mi a legbiztonságosabb a bőr számára nyáron – probléma azonban, hogy ezeket az információkat csak ritkán osztják meg az orvosok betegeikkel. Az amerikai Wake Forest Egyetem orvosi karán végeztek egy felmérést, amely során orvos-beteg találkozókra vonatkozóan 21 év alatt gyűjtött adatokat dolgozták fel. Többek között olyan derültek ki, hogy a vizitek kevesebb mint 1 százalékában jött egyáltalán szóba a naptej! Ezért megkértük bőrgyógyász szakértőinket, osszák meg velünk legújabb tanácsaikat, hogy mire kell ügyelni a bőr egészsége érdekében.

Régi tanács: körülbelül fél deci naptejet használjon az egész testére.
Új szabály: a naptejre ugyanaz igaz, mint a falfestésre – használjon két réteget!

Egyébként is, ki fog pont fél deciliter naptejet kimérni a strandon?! Nem csoda, hogy sokan túl keveset használnak: egy kutatás szerint az emberek többsége a naptej tesztelésekor használt mennyiség 25-50 százalékát keni magára, ami azt jelenti, hogy így a dobozon ígért védelem harmadára számíthat csak. Fogadja inkább meg Steven Wang tanácsát, aki a Basking Ridge-i Memorial Sloan Kettering Rákközpont bőrgyógyász részlegének igazgatója: – Ha csak egy réteg napolajat használ, az sem elég, sem egyenletes nem lesz. Egy második réteggel biztosíthatja, hogy mindenhova elegendő védelem jusson!

Régi tanács: a 15 faktoros naptej már bőven elég.
Új szabály: az 50 faktoros naptej biztosabb védelmet nyújt, különösen hosszú távon.

Wang szerint a 15 faktoros naptej az UVB sugárzások 7 százalékát átengedi, míg az 50 faktoroson a sugaraknak csak 2 százaléka jut át. Ez tehát azt jelenti, hogy a 15 faktoros naptejjel több mint háromszor akkora sugárzásnak teszi ki magát, mint az 50 faktorossal – igen nagy különbség, különösen ha belegondol, hogy a hosszú távú hatások miatt akár hónapokról, évekről, évtizedekről van összességében szó.

Régi tanács: a legfontosabb, hogy a strandolás előtt használjon naptejet!
Új szabály: valójában ez minden napra vonatkozik!

– Nem csak strandolás közben érik a bőrt a nap káros hatásai – figyelmeztet Ranella Hirsch bostoni bőrgyógyász –, az a rendszeres sugárzás is jelentős, amely az olyan mindennapi tevékenységek során éri az embert, mint például a vezetés és a sportolás! – Dartmouth-i kutatók bizonyították be, hogy a folyamatosan halmozódó napsugárzás inkább hozzájárul a bőrrákhoz és a bőr öregedéséhez, mint a szórványos, egyszeri nyaraláson szerzett leégés például. Ezért fontos, hogy a hétköznapokon is használjon naptejet – tegye a reggeli rutin részévé, a sminkelés, illetve a borotválkozás mellett.

Régi tanács: hordjon napszemüveget.
Új szabály: fontos, hogy a napszemüveg oldalról is védjen! Ha pedig biztosra akar menni, vegyen mellé széles karimájú kalapot is.

A kisebb lencséjű napszemüvegek, és amelyek nem illeszkednek jól az arcra, az UV sugárzások akár 44 százalékát is átengedik – jelzi az American Journal of Public Health folyóiratban közölt cikk. Egy japán kutatás pedig azt mutatta ki, hogy sok napszemüveg hiába nyújt kellő védelmet a fölülről érkező sugarakkal szemben, ha oldalról viszont beengedi őket. Egy széles karimájú kalappal még jobban megerősítheti szeme védelmét.

Régi tanács: a nap igazán délelőtt 10 és délután 2 között veszélyes.
Új szabály: A kora reggel és a késő délután is veszélyes lehet nyáron.

Való igaz, az UV sugarak dél körül jelentik a legnagyobb veszélyt. Ugyanakkor egy friss kutatás arra mutatott rá, hogy reggel 8 és 10 között, illetve délután 2 és 4 között éri tartósabban az UV sugárzás a szemet; épp akkor, amikor a nap sugarai párhuzamosak a szemmel. Viseljen napszemüveget és így védje magát a szemhéjráktól, a szürke hályogtól és egyéb betegségektől – akkor is, ha egyébként nem érzi különösebben erősnek a napsütést.

Vote it up
237
Tetszett?Szavazzon rá!