Nyomás alatt

Meglepő híreink vannak a magas vérnyomással kapcsolatban a fiatalok és az idősebbek számára is, és eláruljuk a legjobb gyógymódot is

Világszerte a felnőttek legalább 40 százalékának magas a vérnyomása. Ez tehát igen elterjedt, ráadásul veszélyes állapot.

Melyik számít? A vérnyomást két számmal szokás megadni, és a legtöbben a 140/90 (bizonyos egészségi problémáknál 130/80) alatti értékeket szokták megcélozni. Talán fontosabb a magasabbik érték, amely azt az nyomást jelzi, amelyet a vér a szív összehúzódásakor az érfalra kifejt. Az Európai Kardiológiai Társaság nemrég közzétett állásfoglalása szerint az orvosoknak szinte minden betegnél arra kellene törekedniük elsősorban, hogy a nagyobbik szám 140-re vagy az alá csökkenjen.

Meglepetés a nagyon időseknek
A 85 év fölöttieknél a magas vérnyomás inkább az egészség jele. Egy 2012-es vizsgálatok adatait értékelő tanulmány megállapította, hogy a nagyon idős korúaknál a magas vérnyomás nem annyira veszélyes, mint ahogy általában hiszik; úgy tűnik, az egyén egészségi állapotára inkább a gyaloglási sebessége utal. A tanulmány szerzője arra a következtetésre jutott, hogy a magas vérnyomást sok igen idős embernél nem feltétlenül szükséges olyan agresszíven kezelni, ahogyan eddig tették.

... és a fiataloknak
Aggasztóbb a gyermekkori magas vérnyomás – és az arra hajlamosító kockázati tényezők, például az elhízás. Egy új vizsgálat felnőtteknél összefüggést talált a magas vérnyomás és a serdülőkori elhízás között. Más szakemberek pedig javasolják, hogy a gyerekek vizeletében határozzák meg a nátriumszintet, ugyanis kiderült: gyakoribb a későbbi magas vérnyomás azoknál a gyermekeknél, akiknek a szervezete visszatartja a nátriumot.

Szisztolés és diasztolés
MI AZ?
A leolvasott vérnyomás nagyobbik értéke a szisztolés nyomás, amely a szív összehúzódása közben mért nyomásérték. A kisebbik szám a diasztolés nyomás, azaz a szív két összehúzódás közötti elernyedésekor mért nyomásérték. Mindkét számot higanymilliméter (Hgmm) nyomásegységben szokták megadni.

TUDNIVALÓ: A magas vérnyomást nem érzi az ember, ezért is szokták olykor úgy emlegetni: „a néma gyilkos”.

TÉNY: A nátriumszegény és káliumban, kalciumban, valamint magnéziumban gazdag étrend elősegítheti a vérnyomáscsökkenést.

A megoldás: mozgás!
Örömhírrel szolgálhatunk: a mozgás talán a vérnyomáscsökkentés egyik legjobb módja. Kutatók több mint 136 ezer európai, egyesült államokbeli és ázsiai személy adatai alapján úgy látják, a munkájukon felül hetente három-négy órát testmozgással töltőknél kisebb valószínűséggel alakul ki hipertenzió, mint a kevesebbet mozgóknál. Hogy mire jó napi harminc perc? Gyalogoljon két-három kilométert, járjon fitneszórára, vagy induljon ügyeit intézni kerékpárral.

Vote it up
232
Tetszett?Szavazzon rá!