Pompás padlizsán

Fogyassza bátran, hiszen rendkívül értékes vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, ám kalória alig van benne

A padlizsán, magyar nevén törökparadicsom voltaképpen gyümölcs, amelyet a paradicsomhoz és az avokádóhoz hasonlóan zöldségként használnak fel. Régóta kedvelt eledel Európában, de főleg a Közel-Keleten és Ázsiában, ahol sok – ma már világszerte népszerű – étel elmaradhatatlan hozzávalója.

Idénye
Egész évben kapható, de legjobb a nyári hónapokban.

Mire figyeljen?
A padlizsánnak különböző méretű, alakú és színű változatai vannak: feketéslila, mályvaszín vagy fehér; hosszúkás és vékony, vagy rövid és vaskos. A jó padlizsán kemény, fényes és ép héjú, a kocsánya is egészséges. Ránézésre sajnos nem lehet biztosan megállapítani, hogy nem keserű-e, de a szakemberek szerint a termés kora és mérete nyújthat némi támpontot: a 7-15 cm hosszú padlizsánok ritkábban keserűek, mint a nagyobb példányok; ugyancsak keserű a túlérett padlizsán – amit kívül a rothadásra utaló puha foltok jeleznek, belül pedig az, hogy barna a húsa és túl nagyok a magjai.

Tárolás
A padlizsánt lehetőleg a vásárlás napján használja föl. Ha mindenképpen tárolnia kell, hideg vagy hűvös helyen tartsa, de ne a hűtőszekrényben, mert ott nagyon hamar megpuhul és keserű lesz.

Előkészítés
Nem kell meghámozni, legfeljebb ha a héja nagyon vastag, vagy ha mindenképpen ragaszkodik a hámozott zöldséghez.

Főzés
A legtöbb recept a padlizsán bő olajban, hirtelen történő kisütését írja elő, de még akkor is sok olaj kell hozzá, ha sütőbe, roston vagy grillen süti meg. Ezért célszerű a padlizsánszeleteket elkészítés előtt megsózni és hagyni, hogy kieresszék a levüket, majd letörölni a sót és a szeleteket szárazra itatni. A só megköti a a zöldség nedvességtartalmát, amely ettől összezsugorodik és kevesebb olajat szív magába. Ha mártás készül belőle, a padlizsánt többnyire egyben addig sütik vagy főzik, amíg a húsa annyira meg nem puhul, hogy pépesíteni lehet; olaj egyáltalán nem kell hozzá.

Egyszerű és finom köret a grillezett padlizsán. Ehhez szeleteljen fel 1 cm vastag karikákra, kenjük meg a szeleteket olajjal, majd olajozott felükkel a hőforrás felé fordítva süsse őket addig, amíg mindkét oldalukon meg nem barnulnak. Sütés közben kenegesse olajjal és néhányszor fordítsa meg a szeleteket. Fogyasztás előtt ízesítse sóval, borssal és apróra vágott friss petrezselyemzölddel vagy bazsalikommal. Ismerjen meg további padlizsános recepteket!

Az életerő konyhája című könyv borítójaTippek
Szeleteljen fel egy kisebb padlizsánt, panírozza be, forró sütőben süsse pirosra, végül szórja meg apróra vágott friss bazsalikom- vagy szurokfűlevéllel.
A roston sütéshez hosszában vágja ketté, majd a héját több helyen szurkálja meg. A feleket vágott felükkel lefelé tegye rá egy rostélyra, és süsse, amíg a héjuk felhólyagosodik és megfeketedik. Pár percre csomagolja papírzacskóba, hogy a héjuk fellazuljon, majd hámozza meg. Darabolja fel vagy pépesítse, szórja meg olajjal, és ízesítse sóval, borssal.

80 g padlizsán tartalmaz 21 kcal (88 kJ) energiát; több mint 2 g rostot, amely véd a székrekedés és az aranyér ellen; energiatermelő B-vitaminokat.
 

A fenti cikk Az életerő konyhája című kötetünk alapján készült. Ha szeretné megvásárolni a kiadványt, illetve érdeklik további részletek, kattintson!

Vote it up
263
Tetszett?Szavazzon rá!