Pozitív hozzáállás hat lépésben

Mindig félig üres a pohara? „Huzalozza újra” az agyát az alábbi módon, hogy észre tudja venni a dolgok jó oldalát

Tudatosítsa magában, hogy képes a változásra
– A boldogság nem az a meggyőződés, hogy nem kell változni valakinek, hanem az, hogy képes változni – állítja Shawn Achor szakíró. – Vegye észre az összefüggést a változás és a személyes fejlődés között!

Próbálja ki: – Írja le a három legnagyobb jelentőségű változást az életében, amelyek olyanná tették, amilyennek ma szereti magát! – tanácsolja Achor. Ezek lehetnek magától értetődő mérföldkövek az életében, mint amilyen egy új helyre költözés, de lehetnek sokkal kevésbé látványosak, de személyes jellegűek is, mint például a későbbi legjobb barátjával való találkozás. Tegye ki ezt a listát a fürdőszobában vagy az íróasztalára, és ezzel bátorítsa saját magát a hozzáállása megváltoztatására, illetve hogy pozitív szemléletű maradjon!

Menjen el valahová
Amikor ki van készülve, akkor könnyű a kis negatívumokat óriásiaknak látni, bolhából elefántot csinálni. A kutatások azt mutatják, hogy egy új környezet előnyös irányba változtathatja a szemléletmódját. Achor leír egy kísérletet, amelyben a Yale Egyetem medikusai elmentek régi festményeket tanulmányozni egy helyi művészeti tárlaton. A kiruccanást követően az egész csoportra nézve mérhető, 10 százalékos javulást mutattak fontos orvosi részletek felismerésének képességében azokhoz a diákokhoz képest, akik nem jártak a múzeumban. – Azáltal, hogy az orvostanhallgatók tréningezték az agyukat a képek nézegetésével arra, hogy más szemszögből is rátekintsenek a dolgokra, arra is képesebbé váltak, hogy szélesebb látószöggel közelítsék meg a problémákat, és mélyebben, komplexebben gondolják át azokat – véli Achor.

Próbálja ki: Ha úgy érzi, hogy megakadt, tegye ki agyát egy új környezetnek – fizikailag menjen el egy másik helyre, vagy olvasson, vagy nézzen körül teljesen máshol – és élje át, hogy hozzáállása pozitívabb lesz, szemléletmódja jó irányba változik!

Feltöltődés és energizálódás
Mindenki tudja, hogy a kimerült plusz éhes egyenlő boldogtalan, de ez a kombináció sokkal károsabb lehet, mint gondolná. Az agya a központi idegrendszerre veszélyes fenyegetésként értékeli az alváshiányt – fejti ki Achor, és ez elhomályosíthatja az ítélőképességet. Egyetlen éjszaka nem alvás nyomán 59 százalékkal kevesebb pozitív jelentésű szóra emlékezik vissza az ember, és ettől túlzottan is negatívumokra kezd fókuszálni – Ha ön kipihent és jóllakott, akkor könnyebb lesz látnia az értékes részletek, információk és lehetőségek szélesebb spektrumát! – állítja Achor. A Columbia Business School által publikált egyik tanulmányból kiderül, hogy ebéd előtt a kutatásban résztvevő bírók ebéd előtt az esetek csupán 20 százalékában adták meg a kérvényezőknek a feltételes szabadlábra helyezést, míg közel 60 százalékuknak, miután ettek valamit.

Próbálja ki: Ha krónikusan morózus a kedélye, akkor vizsgálja meg táplálkozási ás alvási szokásait! A tízóraizás például sokat segíthet a vércukorszint stabilizálásában.

Azonosítsa a dolgok pozitív és a negatív oldalát is
Bármilyen kilátástalannak tűnik is, minden helyzetnek van pozitív oldala – erősködik Achor. – Soha nem találkoztam olyan környezettel, amelyben ne lettek volna felfedezhetők pozitív vonások.

Próbálja ki: Összpontosítson egy tárgyra vagy feladatra, majd írja le annyi tulajdonságukat vagy jellemzőiket 30 másodperc alatt! Három pontot kap minden lejegyzett pozitív jellemzőért és egy pontot minden egyes negatívumért. Miért írna negatív dolgokat? – A negatívumok tudatában levés ugyanakkor cselekvésre késztetheti, és az, hogy aktívan keresi őket, rugalmasabbá és fürgébbé teheti az ön agyát – teszi hozzá Achor.

Támogatásért a megfelelő emberekkel beszéljen
– Ha kiteregetné élete drámai eseményeit a munkahelyén, azzal többet árthat magának, mint amit használna – figyelmeztet Achor. Hogyha folyamatosan hasonló gondolkodásmódú emberekkel kommunikál, akkor azonban egyre csak ugyanabból a nézőpontból kap visszajelzést, ami nem támogatja eléggé a valódi problémamegoldást. A pozitív hozzáállás erősítése érdekében keressen egymástól eltérő nézőpontokat, hogy a szóban forgó kérdés minden aspektusára rátekinthessen.

Próbálja ki: A nagy horderejű döntések tekintetében – szakítás, előléptetésért való folyamodás, külföldi munkavállalás – három ember véleményét is kérje ki – javasolja Achor. – Találjon olyanokat, akiknek a személyisége, anyagi helyzete és kora jelentősen eltér az önétől – magyarázza Achor. – Így minden részletre kiterjedő képet alkothat.

Csatornázza jól a stresszt
A stressz a kiélezett helyzeteket még tovább rontja. Valóban így lenne? – A stressz által felszabadított hormonok ugyanis fel tudják erősíteni a memóriát és az érvelés képességét – állítja Achor. – Ha megtanítja magának, hogyan fedezze fel a stressz pozitív vonatkozásait, rá fog jönni, hogy az tulajdonképpen növelheti is a teljesítményét, és javíthat a fizikai és mentális egészségén is. Egy kutatás során azok a menedzserek, akiknek megtanították azt, hogy felismerjék a stresszhatások előnyeit, arról számoltak be, hogy 23 százalékkal esett körükben az olyan testi tünetek megjelenése, mint a fejfájás, a hátfájás és a krónikus kimerültség.

Próbálja ki: Ha úgy érzi, hogy túl van terhelve, próbálja meg megtalálni ennek valódi okát! Ha például aggódik egy munkahelyi prezentáció sikerén, akkor lehetséges, hogy a stresszt az az elvárás okozza, hogy le akarja nyűgözni felettesét, nem pedig az, hogy közönség előtt kell beszélnie. Használja fel ezt a stresszhatást a magabiztosabb, sikeresebb előadás érdekében!