Roncsból szobor

James Corbett autószerelőből lett szobrász, így nem csoda, hogy bontókban talált alkatrészekből alkot méregdrága műveket

Kapcsolódó cikkek

Az ausztrál James Corbett autodidakta szobrászként kezdett új életet, és alkotásai annak köszönhetően leltek értő nemzetközi közönségre, hogy meglátja a lehetőségeket abban, amit mások kihajítanak. 1999 elejéig autóbontással foglalkozott, a művészetekhez legfeljebb annyi köze volt, amennyit valaha a tankönyveibe firkált.

Hat hónappal később már három nagyvárosban nyílt kiállítása, egy évvel azután pedig főhivatásként szobrászkodott. Kizárólag autóalkatrészekből készült alkotásai mostanában három földrészen darabonként akár harmincezer dollárért lelnek gazdára.

A sorsdöntő változást egy önzetlen lépés indította el. – Ingyen adtam valakinek néhány alkatrészt, mert jótékonysági versenyre nevezett be a kocsijával – magyarázza a 49 éves Corbett. – Azután köszönetképpen elhozta a díjat, amelyet nyert, és néhány hétig a pulton hagyta. Összehegesztett alkatrészekből állt, és ahányszor elmentem mellette, arra gondoltam, ennél különbet is tudnék csinálni. – És meg is tette.

Miután a feleségével, Jodie-val üzemeltetett, francia autókra szakosodott bontótelepét feltúrta használható alkatrészekért, eleinte tétován próbálkozott, de önbizalma és ügyessége gyorsan nőtt. – Az embereknek tetszett, azt meg persze élveztem. Talán a tudatlanságom miatt, hiszen addig még csak nem is konyítottam a művészethez, de kedvem szottyant megnézni, mire megyek ezzel.

Első tárlatát ningi otthonától egyórányira délre, egy eleve autós dekorációjú brisbane-i kávéházban rendezték. Az egyetlen estés bemutatkozás sikert aratott. A kiállított tárgyak egyharmada elkelt. Ami még fontosabb, Corbettet meghívták, hogy állítson ki a brisbane-i autó-motor szakvásáron, ennek nyomán pedig márkakereskedőktől és gyártóktól kapott megbízásokat (egyebek közt a Toyota egy Greg Norman golfkiválóságnak ajándékul szánt cápaszobrot rendelt tőle). Emellett Sydney-ben, Melbourne-ben és Perthben is közönség elé kerültek a művei.

– Nagyjából annyit kerestem a szobraimmal, amennyit azelőtt az autóbontással – jellemzi James a 2000. év közepi helyzetet. Ám még így is „parázott” attól, hogy csak a művészetből éljen. Szerencsére most már elmondhatja: – Bejött!

Némelyik szobra egyetlen nap alatt kész, másokhoz hónapok kellenek, az árai pedig 2000 ausztrál dollár körül kezdődnek. Nyersanyaghoz egyre nehezebben jut.

– Rengeteg régi cuccot használok föl – mondja. – Nem sajnálom a fáradságot, hogy ilyesmiket kerítsek, mert karakteresebbek. Az új kocsikon nincs sok krómozás: a lökhárító műanyag, a fényszóró nemkülönben.

James három sikeres kiállítást tartott Nagy-Britanniában, a nyugat-angliai Costswold-hegyvidék egyik galériájában és egyet a kaliforniai Palm Desertben. 2012-ben várhatóan mindkét (jómódú lakóiról és turistáiról ismert) tájékra visszatér, de közben sem ül a babérjain.

– Idővel egyre javul az ember, ha elég szigorú önmagához. Az teszi helyesen, aki a saját legszigorúbb kritikusa.

Varacskos disznó A vezérműláncok tökéletesen beváltak lobogó sörény gyanánt

Tukán Egy ócska fényszóró kreatív újrahasznosítása

Lurcher – Angliában az orvvadászat miatt valaha tiltották az agártartást, ezért a köznép az agarat másfajta kutyával keresztezte, így alakult ki a jogszerűen tartható (bár alighanem továbbra is vadorzásra használt) lurcher

Austin Művek Míg Corbett állatábrázolásai jobbára életnagyságúak, kocsijai – például ez az Austin 7 Twin Cam versenyautó – körülbelül 1:6 méretarányúra szoktak sikeredni. Az Austin Művek főhajtás „az Austin versenycsapatának készült, egyik kedvenc” kocsija előtt

Miss Daisy sétáltat Ez az együttes a gyújtógyertyás pulóvertől az igazi

Róka. Büszkén kihúzza magát

Vote it up
253
Tetszett?Szavazzon rá!