Súlycsökkentő tippek a világ minden tájáról

Minden kultúrában akadnak olyan szokások, amelyek segíthetnek a karcsúság megőrzésében

Ahogy a Reader’s Digest felmérésének eredményei mutatják, az emberek világszerte küszködnek a testsúlyukkal. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az elhízottság elkerülhetetlen volna. Szinte minden kultúrában akadnak olyan hagyományok, szokások, amelyek segíthetnek a karcsúság és az egészség megőrzésében – és ezek hathatós nemzetközi diéta alapjai lehetnek.

Európa egyes országaiban például a pincér legelőször egy nagy palack ásványvizet tesz az asztalra. Az Egyesült Államok sok éttermében külön kérni kell a vizet, ezért az emberek gyakran inkább szénsavas üdítőt vagy más, fölös kalóriákat tartalmazó italt rendelnek. Ha ásványvizet – vagy akár csapvizet – hozatnak, idővel csökkenhet a derékbőségük. Neves táplálkozási szakemberek és a Reader’s Digest kiadásainak szerkesztői segítségével 19 országból gyűjtöttünk össze efféle eredeti ötleteket. E világ körüli testsúlycsökkentő utazáshoz még jegyet sem kell váltania, viszont elbúcsúzhat a pocakjától!

Thaiföld: Ízes fogás
A thai koszt az egyik legfűszeresebb a világon. A csípős paprika serkenti az anyagcserét, és némi kalóriatöbbletet éget el. Az Amerikai Táplálkozástudományi Társaság volt elnöke, dr. James Hill szerint azonban az ínyünket próbára tevő étel igazi előnye abban rejlik, hogy lelassítja az evést. – Az emberek habzsolnak – állítja. – Mire a szervezet jelzi, hogy jóllakott, már degeszre tömjük a hasunkat. A komótosabb evés igen hatékony fogyási módszer, és ez erősebb fűszerezéssel könnyen elérhető.

Nagy-Britannia: Óriás helyett normál
Aki belép egy londoni McDonald’sba, attól nem fogják megkérdezni, Super Size óriásmenüt kér-e. Ezt az Egyesült Államokban népszerű lehetőséget Nagy-Britanniában megszüntették, miután a forgalom kevesebb mint 0,1 százalékát tette ki. A britek odahaza és házon kívül egyaránt a kisebb adagokat kedvelik, ami talán a második világháborús jegyrendszer makacs maradványa, legalábbis így véli Simon Hartley, a brit Reader’s Digest vezető szerkesztője. A hírhedtté vált „óriásmenüzést” már az amerikai McDonald’s is abbahagyta, jóllehet az ottani nagy kóla még mindig száz kalóriával többet tartalmaz, mint Nagy-Britanniában. Érdemes egy kicsit belegondolni abba, minek kellene egyetlen étkezéshez húsz dekánál több húst megenni.

Kerékpáron HollandiábanHollandia: Gázpedál helyett biciklipedál
Hollandiában több a kerékpár (18 millió), mint az ember (16,5 millió). Amerikával ellentétben azonban (ahol a kétkerekűek zöme pincében vagy garázsban porosodik) a holland bringatulajdonosok 54 százaléka napi tevékenységéhez, például bevásárláshoz vagy munkába járáshoz használja járművét (az átlagos holland évente 870 kilométert pedálozik). Sőt Amszterdam egyes negyedeiben még a közlekedési lámpákat is a kerékpárok sebességéhez hangolják. Egy átlagos termetű ember mérsékelt ütemű pedálozással óránként körülbelül 550 kalóriát éget el.

Brazília: Köret gyanánt rizses bab
A karneváli riszálás nem az egyetlen szervezetbarát szokás Rióban; a brazilok egy csaknem minden étkezéskor fogyasztott hagyományos fogás jóvoltából maradnak karcsúak – adja tudtunkra Sérgio Charlab, a Reader’s Digest brazil kiadásának szerkesztője. Az Obesity Research szakfolyóiratban közölt tanulmány megállapította, hogy az elsősorban rizst és babot tartalmazó étrend a Nyugaton jellemző eledelekhez képest mintegy 14 százalékkal csökkenti a túlsúlyossá válás kockázatát. Kevesebb benne a zsír, és több a rost, ez pedig feltehetőenstabilizálja a vércukorszintet. Bármilyen meglepő, a több bab strandképesebbé tesz.

Indonézia: Próbáljon olykor böjtölni
A szigetország legelterjedtebb vallása, az iszlám időszakos böjtre buzdít – ilyenkor napkeltétől napnyugtáig tilos az evés-ivás. Más indonézek a mutih hívei, azaz csak vizet és hántolt rizst vesznek magukhoz. Bár a szakemberek nem javallják a koplalást, a mértékkel űzött böjt véget vethet az ész nélküli torkoskodásnak, mondja dr. James Hill, az Amerikai Táplálkozástudományi Társaság volt elnöke. – A nyugati országokban sokan nem éheznek meg soha – magyarázza. – Még meg sem emésztjük az előző étkezést, amikor befejezzük a következőt. A pszichológiai előnyökhöz nem szükséges a szigorú önmegtartóztatás – próbálja meg csak egy napra megfelezni kalóriabevitelét!

Lengyelország: Otthon jobb az étkezés, mint házon kívül
A lengyelek jellemzően családi költségvetésüknek csupán 5 százalékát fordítják éttermi kiadásokra. A tipikus amerikai család viszont teljes élelmiszerkerete 37 százalékát költi el éttermekben és gyorséttermekben. Pénzt és kilókat spórolhat, ha följegyzi, milyen gyakran étkezik házon kívül, és mennyit költ havonta, majd pedig fokozatosan visszafogja ezt. – Akik nem főznek otthon, jobbára kevesebb egészséges ennivalót fogyasztanak, és nagyobb súlyúak, mint azok, akik igen – mondja Michael Pollan étkezéssel és az élelmiszeriparral foglalkozó újságíró. – Mi több, a főzés társadalmi szintű visszaszorulása közvetlenül összefügg az elhízás terjedésével.

Németország: Reggelizni muszáj
A németek tekintélyes hányada, 75 százaléka naponta reggelizik (más országokban ez az arány jóval alacsonyabb). Ráadásul teljes gabonából, kenyérféléből és gyümölcsből álló reggelihez telepszenek le. A szakemberek évek óta azt tanácsolják, hogy ne mulasszuk el a reggelit, de a legújabb vizsgálatok még jobban érzékeltetik a jelentőségét. Brit kutatók ugyanis fölfedezték, hogy ha nem reggelizünk, az agyunk jutalomközpontja erősebb izgalomba jön, mihelyt kalóriadús ennivalót látunk, tehát nagyobb valószínűséggel engedünk a kísértésnek. Végre tehát tudományos bizonyítást nyert az ellenállhatatlan késztetés, hogy bekapjunk egy túrós batyut vagy egy fánkot.

Svájc: Egyen egy tálka müzlit
A zab- vagy más gabonapehelyből, gyümölcsből és olajos magvakból kevert müzli összetevőinek mindegyike segíti az egészség megőrzését és a testsúly szinten tartását. Egy svájci orvos több mint száz éve kísérletezte ki kórházi páciensei táplálására. A svájciak jellemzően reggelire, valamint könnyű esti étkezésként fogyasztják. Rosttartalma miatt lassan emészthető, ezért tovább biztosít jóllakottságérzetet. Figyelmesen olvassa el azonban a csomagoláson feltüntetett tápanyagértékeket, mert a cukortartalom adagonként 2 és 14 gramm között változhat.

Oroszország: Műveljen kiskertet
A vidéki házakat, amelyekben a nagyvárosi népesség 51 százaléka tölti szabadságát és nyári hétvégéit, oroszul dácsának nevezik, és ritka az olyan, amelyiknek nincs kertje. Az oroszok maguk termesztik a zöldséget-gyümölcsöt, amiből azután befőznek és tartósítanak, miáltal étrendjük tápértéke kedvezőbb. – A kertben pedig nemigen terem olyasmi, ami hizlal – teszi hozzá dr. Hill.

Jógázók IndiábanIndia: Hasznos pózok
A jóga átszövi szülőhazája, India kultúráját. Stresszoldó és ruganyosságot fokozó testgyakorlási rendszerként másutt is nagyra értékelik, de arról már nem sokan tudnak, hogy a fogyást is megkönnyíti. Újabb kutatások kiderítették, hogy a jógázók testtömegindexe alacsonyabb, mint a másfajta testmozgások híveié. Ez alighanem több okra vezethető vissza. A jógát legjobb üres hassal végezni, továbbá – a kedvenc pózoktól függően – fejlesztheti az izomzatot, ami fölgyorsítja az anyagcserét. Emellett tudatosságra ösztönöz, így többek között az ember jobban figyel arra, mit eszik, és jóllakott-e már.

Malajzia: Ne sajnálja a kurkumát
Ez a malajziai őserdőkben vadon termő fűszernövény a curryk és más maláj ételek kulcsfontosságú hozzávalója. Egyik fő komponense a kurkumin nevű vegyület, amely hatékony zsírapasztónak bizonyulhat. A Tufts Egyetem kutatói nemrégiben megállapították, hogy a kis mennyiségű kurkuminnal kiegészített zsírdús étrenden tartott egerek kevésbé híztak és hájasodtak, mint a hasonló, de kurkuminmentes takarmánnyal etetett társaik. A szakemberek szerint ez az anyag akadályozza a zsírszövet képződését, ugyanakkor fokozza a zsírégetést. Hintse meg kurkumával a következő adag keverve sütött ételt!

Magyarország: Hasznos a savanyúság
A hazánkban népszerű savanyúságok alapanyaga az uborka, paprika, káposzta vagy paradicsom. Kiderült, hogy mindezek a fanyar finomságok a karcsúság zálogai, alighanem a tartósításukhoz felhasznált ecet miatt. Egyre több jel utal arra, hogy az ecet fő alkotórésze, az ecetsav csökkentheti a vérnyomást, a vércukorszintet – és a zsírpárnák képződését. Akinek nem a fogára való az ilyen savanyúság, fogyasszon kevés olajjal és ecettel készült salátákat.

Norvégia: A vasárnap a családi kirándulásé
Mélyen gyökeredző norvég hagyomány szerint a család a totyogósoktól a nagyszülőkig minden vasárnap kirándulni, télen pedig síterepfutásra indul. Ezzel szemben sok nyugati család egyedüli vasárnapi helyváltoztató mozgása a futballt közvetítő tévé és a hűtőszekrény között zajlik. Próbálja meghonosítani családjában a norvég tradíciót: első lépésként a meccsnézőket a félidei szünetben terelje ki egy rövid sétára.

Dél-Afrika: Kalóriakímélő vörös tea
A rooibos vagy „vörös bokor” tea az egész Dél-afrikai Köztársaságban népszerű. A zöld teánál erőteljesebb ízű, és mivel eredendően édeskés, a cukrot el is hagyhatjuk. Ha mindennapi kávéját egy csésze rooibosra cseréli, havonta több ezer kalóriától kímélheti meg magát. – A teázó kultúrákban általában kisebb arányú az elhízottság – mondja dr. Fred Pescatore. – Ez eredhet különleges vegyületekből, például a bizonyos teafajtákban megtalálható katekinekből, vagy egyszerűen abból, hogy gyakran azt hisszük, megéheztünk, holott csak folyadékra van szükségünk.

Japán: Nappali szundítás
E fáradhatatlanul tevékenykedő nemzet munkavállalói és diákjai mindennap szentelnek húsz-harminc percet a szunyókálásra – árul el meglepő tényt dr. James Maas, a Cornell Egyetem alváskutatója, aki könyvet írt az alvás hatalmáról. Egyre több a bizonyíték arra, hogy az idült kialvatlanság fokozza a testsúlygyarapodás veszélyét. Maas két kulcsfontosságú hormont okol ezért: az agyi jóllakottságérzés kialakulását segítő leptint és az éhségérzetet kiváltó ghrelint. Minél kevesebbet alszik valaki, annál alacsonyabb a leptin-, de annál magasabb a ghrelinszintje. – Sokan azt hiszik, éhesek, pedig csak álmosak – jegyzi meg. – Nassolás helyett szundíthatnának egyet.

Mexikó: Délben alaposan belakmározhat
A mexikóiak – ellentétben a napi kalóriabevitelük zömét estére időzítő más nemzetekkel – hagyományosan délután 2 és 4 között étkeznek a legkiadósabban. Ha este kevesebbet eszik, éhesebben ébred, többet reggelizik, ez pedig segít a testsúly megőrzésében. Általános szabály: napi kalóriaigényünk javát fogyasszuk a reggelivel és az ebéddel!

Franciaország: Üldögélős csevegés
A franciák jeleskednek a ráérős családi étkezésben. A francia családok 92 százaléka esténként együtt vacsorázik, aminek tudományosan bizonyítottan több jó hatása is van. – A franciák számára az étkezés a nap fénypontja – mondja dr. Fred Pescatore, a Klinikai Dietetikusok Nemzetközi és Amerikai Szövetségének elnöke. – Más népeknél meg olyasmi, amit letudunk, mielőtt valami másba fognánk. – A hosszas étkezés tulajdonképpen kevesebb evésre ösztönöz. – Aki társalgásba merül, las- sabban eszik és idejében felismeri, hogy jóllakott – magyarázza dr. Pescatore.

Nordic walkingFinnország: Gyaloglás északi módra
A finnek egyik kedvenc szabadtéri sportja az úgynevezett északi gyaloglás vagy síjárás. Nem olyan egzotikus, amilyennek hangzik: nem igényel különleges felszerelést, csak két olcsó, könnyű gyaloglóbotot. Ezek az egyensúlyozásban is segítenek, ami idősebbeknek, illetve csúszós terepen előnyös. További hasznuk, hogy mivel megmozgatják a váll-, kar- és törzsizmokat, az egész test edzésévé alakítják át a gyaloglást, ami a dallasi Cooper Intézet közlése szerint húsz százalékkal több kalóriát éget el. Az északi gyaloglás télen-nyáron egyszerű megoldás arra, hogy rendszeres jövés-menéséből minél több hasznot húzzon.

Hollandia: A több hering jobb
A hollandok évenként körülbelül 85 milliót nyelnek le ebből a halból, méghozzá nyersen! Az ország minden lakójára körülbelül öt jut. A pácolt halat vagy egyszerűen magában, uzsonnára fogyasztják, vagy puha zsemlében, vöröshagymával és uborkával ebédre. – A hering és más olajos hal több okból is hasznos segédeszköz az elhízás elleni harcban – mondja dr. Fred Pescatore, A Hampton-diéta című sikerkönyv szerzője. – Rengeteg omega–3 zsírsavat tartalmaz, ami csökkenti a kortizol- és az inzulinszintet – így deréktájon kevesebb zsír rakódik le. – Ráadásul az ember kevés kalóriát vesz magához. A hagymaszag ellen vessen be mentolos szájfrissítőt!