Sokoldalú sütőtök

Ötletek ennek az őszi-téli csemegének a vásárlásához, tárolásához, főzéséhez, vagyis: töklexikon

A sütőtöknek számos jellegzetes alakú, méretű, színű, mintázatú és ízű változata van, de abban mindenképp hasonlítanak egymásra, hogy valamennyi fajta igen gazdag tápanyagokban, amelyek bizonyos fokú védelmet nyújtanak a szív- és érrendszeri betegségek, a rák, a gyengén látás és a depresszió ellen. Mindemellett sok béta-karotint, káliumot, B6- és C-vitamint, luteint, illetve koleszterinszintet csökkentő oldható rostanyagot, agyműködést serkentő tiamint és magnéziumot is tartalmaz.

Idénye Bár egyes fajták egész évben kaphatók, a sütőtök igazi szezonja ősz végével kezdődik, és egész télen tart. Frissen betakarított úritök csak ősszel és télen kapható, de mivel jól tárolható, egész télen megtalálható a zöldségboltok polcain.

Mire figyeljünk? A sütőtöknek bármelyik változatát vásároljuk is, arra figyeljünk, hogy a héja száraz, kemény, ropogós legyen, ne legyen rajta sérülés vagy rothadásra utaló puha folt. Friss, főzni való úritök kiválasztásakor kisebb, 2-3,5 kilós példányt válasszunk, mert ezek édesebbek és zsengébbek. Egy kétkilós úritökből 80 dkg-1kg főtt tökpüré lesz.

Tárolás Otthon a sütőtököt papírzacskóba csomagolva egy hétig tárolhatjuk hűtőszekrényben. Egyes fajták hűvös, száraz helyen több hétig is elállnak, ilyen például a körtetök és a sonkatök. Az úritök tovább eltartható, hűtőben vagy hűvösebb helyiségben akár három hónapig. Mihelyt azonban a tököt felvágjuk, haladéktalanul fel kell használni.

Előkészítés A sütőtököt egy jókora konyhakéssel vagy bárddal hasítsuk ketté. A sima héjú változatok héját késsel vagy erősebb fajta zöldséghámozóval távolíthatjuk el, ha szükséges. A bordás, recés héjú fajtákat gyakorlatilag lehetetlen meghámozni. A magokat a rostos állománnyal együtt kaparjuk ki, majd vágjuk a tök húsát kis darabokra.

Főzés A sütőtök mindegyik változatára igaz, hogy sütni a leggyorsabb, így magában vagy köretként fogyasztható. Vágjuk a tököt hosszában félbe, a magokat és a rostokat távolítsuk el, majd tegyük a vágott felükre fektetve egy vékonyan kizsírozott tepsibe. Süssük 200°C-on, a mérettől függően ½-1 órán keresztül, amíg nagyon puha nem lesz (akkor jó, ha a héján át beleszúrt villa vagy fogpiszkáló könnyen mozog benne). Szeletelve vagy kisebb darabokra felvágva tálaljuk.

A sütőtököt pároláshoz daraboljuk fel, majd tegyük egy nagy lábosba helyezett párolókosárba vagy -edénybe, és fedjük le. Forraljuk föl a vizet, és 45-50 percig pároljuk, amíg meg nem puhul. Főzéshez ugyancsak daraboljuk fel, tegyük enyhén sós vízbe, hogy ellepje, és főzzük 20-25 percig, jó puhára. Hagyjuk kihűlni, majd turmixgép, robotgép, botmixer vagy krumplinyomó segítségével pépesítsük. Ha egy recept úritökből készült pürét ír elő, azt nyugodtan helyettesíthetjük másfajta sütőtökpürével. A tökpüré vajjal összekeverve, sóval, borssal ízesítve kellemes köret.

Az úritök kisebb változatát, a cukortököt magában is ehetjük, vagy használhatjuk levesekbe és sütemények (vajas tészták, piték, muffinok, palacsinták) készítéséhez, töltéséhez. Köretként is megállja a helyét.

140 g kockára vágott sonkatök tartalmaz 63 kcal (263 kJ) energiát; A-vitaminból a napi szükséglet több mint 100%-át, mégpedig antioxidáns hatású béta-karotin formájában, amely a rák ellen véd; C-vitaminból a napi szükséglet kb. felét; az energia-háztartás szabályozásához szükséges B-vitaminokat; 4,5 g rostot a jó emésztéshez; luteint, amely védi a szemet; a szív egészségét védő magnéziumot és káliumot.

Kattintson a sütőtökös receptekért!

Vote it up
243
Tetszett?Szavazzon rá!