Szárazon a másnaposságról

Elvétette a mértéket tegnap? A következőket érdemes tudnia arról, hogy mi segít és mi nem a másnap túlélésében

Hiába tanítja a népi bölcsesség, hogy kutyaharapást szőrével, a reggeli mellé fogyasztott Bloody Maryvel csak elodázhatja, de el nem kerülheti a másnapos tüneteket – rontani azonban ronthat rajta.

Egy 2010-es vizsgálat során mutatták ki, hogy az alkoholos italokban az alkohol mellett levő egyéb anyagok is nagyban hozzájárulnak a másnaposság kialakulásához. A tequila például, különösen az olcsóbb fajta, tele van ilyen vegyületekkel. Ezektől többszörös desztillációval lehet megtisztítani az italt – érdemes tiszta termékeket választani.

Ne feledkezzen meg a vitaminokról! Az alkoholfogyasztás velejárója, hogy többször kell vizelnie, így a szervezete több vízoldékony vitamint veszít. Gyorsabban enyhítheti a tüneteket, ha pótolja az előző éjszaka elveszített vitaminokat, így például a B6- és B12-vitamint.

Legyen szó a mexikói menudo levesről, a japán misóról, a vietnami phóról, az orosz borscsról vagy egy egyszerű húslevesről, azok egytől egyig remek orvosságot jelentenek a másnappal szemben. Pótolják a szervezetből elvesztett sókat, így kockázat nélkül rá tud majd nézni a szilárdabb ételekre is.

Míg az aszpirinnak vannak gyomorpanaszokat kiváltó hatásai, a gyulladáscsökkentő ibuprofen ideális másnaposság ellen: mielőtt lefeküdne, vegyen be két tablettát. Az Alcohol Hangover Research Group kutatása szerint a másnapot jelentő fejfájás, gyomorprobléma és fáradtság mögött a szervezet gyulladásos reakciója állhat.

Aludja ki! Az Alcohol Hangover Research Group szerint a másnap egyes tüneteit, így a fáradtságot és a koncentrálókészség romlását a kései fekvés és a kialvatlanság okozhatja.

A bacont inkább kerülje! Hagyománya van ilyenkor a nehéz, zsíros ételek fogyasztásának, de ezzel valójában csak még jobban felzaklathatja a gyomrát. Igaz, ha tojást is eszik a bacon mellé, az abban található aminosavaknak hála legalább a máj működését segítheti. A nyers és a kemény tojás egyaránt sok ciszteint tartalmaz, amely segíti a májat, hogy feldolgozza az alkohol lebontása során keletkező mérgező acetaldehidet – amely egyébként a másnapi kínok egyik fő oka.

Jobb, ha most az egyszer a reggeli kávéról is lemond, a koffein savassága a gyomrot még inkább felzaklatja, illetve a vízhajtó hatása miatt tovább veszti a sókat a szervezet.

Legyen az sportital, kókuszvíz vagy egyszerű csapvíz, nagyon fontos odafigyelnie a fokozott folyadékpótlásra, hogy helyreállítsa az elektrolitok egyensúlyát a szervezetében, és enyhítsen a szédülésen. Érdemes ilyenkor banánt is fogyasztani, amellyel az elvesztett káliumot pótolja.

A testmozgás inkább kiszáríthatja a verejtékezés miatt a szervezetét, ezért sokan inkább lebeszélnék a másnapos edzésről. Ha azonban oda tud figyelni a folyamatos vízfogyasztásra, a mozgással felszabaduló endorfin a másnapossággal járó bűnbánaton és esetleges szorongáson mindenképp segíteni fog. A szaunát és a gőzkamrát azonban jobb, ha kerüli.

Próbáljon ki egy kínai gyógymódot: az UCLA kutatói a japán mazsolafa kínai alfaját vizsgálva állapították meg, hogy a belőle készülő tea védi a májat és minimálisra csökkenti a másnappal járó tünetek erejét.

Mindenki más gyógymódra, más tuti receptre esküszik, amiből a lehető legtöbb cisztein, vitamin, kálium, magnézium és még lehetne sorolni, mi minden nyerhető ki. Pedig a legbiztosabb megoldás egyben a legegyszerűbb is: figyeljen oda, és ne vigye túlzásba az alkoholfogyasztást!

Vote it up
177
Tetszett?Szavazzon rá!