Szénhidrát vagy zsír? Kézfertőtlenítő vagy szappan?

Szakértők mondják ki a(z olykor meglepő) végső szót az egészségét érintő nyolc vitás kérdésben

1. Melyik egészségesebb – a cukor vagy az édesítő?
Győztes: a cukor

Válassza az igazit! Nem mintha a mesterséges édesítők veszélyesek volnának (nem azok, erősíti meg az FDA, az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet), de meggyőző az az érvelés, hogy fogyasszunk „igazi ételeket”, igaz, egészséges mennyiségben. A szervezet pontosan tudja, mit tegyen a cukorral (elégeti, hogy energiát nyerjen, és ha túl sok jut belőle, zsírként tárolja). Ezzel szemben több állatkísérlet is arra utal, hogy a mesterséges édesítőszerek rendszeres fogyasztása befolyásolhatja az anyagcserét és a vércukorszintet, illetve hozzájárulhat a súlynövekedéshez és glükózintoleranciához.

Persze a kávéédesítés módjánál fontosabb a mennyisége, állítja Elisa Zied dietetikus.

A WHO Egészségügyi Világszervezet szerint felnőtteknek legfeljebb hat teáskanálnyi cukor fogyasztása ajánlott (egy dobozos szénsavas üdítő tíz teáskanálnyit tartalmazhat). Az FDA a biztonságosan fogyasztható mennyiségre vonatkozóan több értéket is megállapít mesterséges édesítők esetében; Zied szerint ez ne haladja meg az egy-két adagot naponta.

2. Melyik edzőgép hatékonyabb – a futópad vagy az ellipszistréner?
Győztes: a futópad

Bármelyik kardiogéppel gyorsíthatja szívverését és égethet kalóriát, de amikor fellép a futópadra, a csontozatát is erősíti, állítja Jessica Matthews, fitneszoktató és életmód-tanácsadó, az Amerikai Testedzők Szervezetének (ACE) munkatársa. Az ellipszistrénerrel szemben a saját testsúlyos edzések – a gyaloglás, a kocogás, az ugrókötelezés és az erősítő gyakorlatok – segítenek a csontsűrűség megőrzésében.

A Perceptual and Motor Skills nevű szaklap felmérése szerint a testedzők többsége jobban kedveli a futópadot, mint az ellipszistrénert, mellette inkább kitartanak egy edzésprogram mellett. Ugyanakkor a porckopásban szenvedők és a túlsúlyosak úgy érezhetik, ízületeiket jobban kímélik az ellipszistréneren, állítja Matthews.

3. Melyik fogyókúra eredményesebb – a zsírszegény vagy a szénhidrátszegény?
Győztes: a szénhidrátszegény.

A szakértők évtizedek óta vitatkoznak ezen a kérdésen, de tavaly az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) által támogatott vizsgálat egyértelműen a szénhidrátszegény fogyókúra előnyét igazolta.

A tizenkét hónapos felmérés végére a kevesebb szénhidrátot fogyasztók nagyobb mértékben fogytak, mint a kevesebb zsírt fogyasztók (átlagosan 3,5 kilóval többet adtak le). Ám a szénhidrátszegény étrend nem mellőzi teljesen a szénhidrátokat, figyelmeztet dr. Meline Jampolis, az amerikai Táplálkozásügyi Szakorvosok Országos Szervezetének elnöke.

A NIH-vizsgálat alanyai is például napi kalóriabevitelük 30 százalékát szénhidrátokból nyerték – az 1500 kalóriás diéta esetén ez 110 gramm szénhidrátot tett ki. Ez nagyjából a következő étrendnek felel meg: egy csésze zabkása fél csésze kék áfonyával és egy teáskanál barna cukorral, egy kis alma, egy csésze alacsony szénhidráttartalmú görög joghurt fél csésze magas rosttartalmú gabonapehellyel és egy szelet teljes kiőrlésű kenyér sok zöldség és fehérje mellett. Megfontolandó ajánlat tésztafalóknak.

4. Mi a jobb fáradtság esetén – a testmozgás vagy az egy órával hosszabb alvás?
Győztes: a testmozgás.

Az alvás és a mozgás egyaránt fontos az egészségének, de az éjszakai alvást megtoldani egy órával kevésbé előnyös, mint a reggeli edzés.

A testmozgás órákra enhyítheti a depressziós tüneteket és csökkentheti a vérnyomást még azoknál is, akiknek nincsenek vérnyomásproblémáik, olvasható egy tanulmányban. Ráadásul az edzés felvillanyoz. A Georgiai Egyetem kutatói 2006-ban összefüggést mutattak ki a fizikai aktivitás és a fáradtság csökkenése között. 2008-ban és 2010-ben végzett újabb kísérleteikkel a kutatók megerősítették: a testedzés nem elszívja az energiát, hanem fokozza.

5. Melyik a jobb baktériumölő – a szappan vagy a kézfertőtlenítő?
Győztes: a szappan.

Bár a szappan nem végez a mikrobákkal, az amerikai Járványügyi és Betegségmegelőzési Intézet (CDC) szakértői szerint tisztább lesz a kezünk, ha szappanos vízzel mossuk. Több kísérlet is azt mutatta ki, hogy a legtöbb baktériumot és vírust úgy távolíthatjuk el kezünkről, ha folyóvízzel öblítjük, beszappanozzuk és legalább 20 másodpercig dörzsöljük. A meleg vagy forró víz nem tisztít jobban, mint a hideg, de fokozhatja a kézbőr kiszáradását. Ha nem fér hozzá vízhez és szappanhoz, a legalább 60 százalékos alkoholtartalmú kézfertőtlenítő megfelelő helyettesítő lehet, állítja a CDC (viszont ez nagyon erős szárító hatású).

6. Mi a jobb a lábnak – a telitalpú vagy a balerinacipő?
Győztes: a telitalpú.

Mindkettő egyenletes testsúlyelosztást tesz lehetővé, mivel a cipő talpa kellő méretű felületen érintkezik a talajjal (nem úgy a tűsarkú). De a telitalpú mellett szól a jobb alátámasztás, mondja Michele Summers Colon, ortopéd szakorvos és cipőtervező a kaliforniai El Montéből. – A lapos sarkú cipő a legrosszabb – mondja Summers Colon. – Nem támasztja alá a láb közepét, ezért a boka befelé fordul, ami fájdalmat okoz a lábfejben, a lábszárban, de még a térdben is.

7. Melyik fogkefe hatékonyabb – az elektromos vagy a kézi?
Győztes: az elektromos.

A vizsgálatok alapján hosszú ideig nem lehetett megítélni, melyik jobb a két fogkefefajta közül, míg 2014-ben a Cochrane-adatbázis 56 vizsgálat eredményét összegezve megállapította, hogy az elektromos készülékek 11–21 százalékkal több lepedéket távolítanak el, s az ínybetegségek tüneteit is jobban csökkentik, mint a kézi fogkefék. Egyéb érv az elektromos kefék mellett? Az időzítő. – A pácienseim sokszor észre sem veszik, milyen kevés időt töltenek a foguk tisztításával – mondja Ricardo Vidal Gonzalez, a Mayo Klinika fogorvosa. – A szakemberek mind azt javasolják betegeiknek, hogy legalább két percig sikálják a fogukat, de sokan egy percig sem tartanak ki.

Az alapos fogmosás nemcsak a fogazat, hanem az egész szervezet egészsége miatt is fontos, teszi hozzá dr. Gonzales. – A szájüreg fertőzései károsak lehetnek a szívbetegek, a cukorbetegek, de a terhes nők állapotára is.

Az egészségesek számára elegendő lehet naponta kétszer fogat mosni a hagyományos kefével, de a fogínybetegségekkel küszködők, vagy a kezüket nehezebben használó ízületi bántalmaktól szenvedők sokat nyerhetnek, ha elektromos kefét használnak.

8. Melyik jobb az emésztésnek – a joghurt vagy a probiotikus étrend-kiegészítő?
Győztes: a joghurt és a többi erjesztett élelmiszer.

– A legjobb gyógyszerek az ételek – állítja dr. Gerard Mullin, a baltimore-i Johns Hopkins Orvosi Egyetem táplálkozástudományi intézetének igazgatója. A teljes értékű élelmiszerek összetett hatásait nem érhetjük el étrend-kiegészítőkkel. Ha kefirt, joghurtot, savanyú káposztát vagy valamilyen egzotikus ételt, például kimcsit, misót és kombuchát keres a boltban, olyat vegyen, amelynek ez áll a címkéjén: élőflórás. Ha zavarja a probiotikus ételek íze, kérje orvosát, hogy javasoljon önnek jó minőségű étrend-kiegészítőt, mondja dr. Mullin.

Vote it up
126
Tetszett?Szavazzon rá!