Szívbarát ételek

Talán meglepi, de bizonyos feltételekkel még a marhahús is lehet szívderítő étel. Ismerjen meg tizenegy másikat is!

Mandula
Gazdag B2-vitamin (riboflavin), E-vitamin, magnézium- és cinktartalmának köszönhetően napi egy marék ropogós mandula (körülbelül 40 gramm) nemcsak szívének, hanem hangulatának is nagyon jót tesz! A B2-vitamin és a magnézium segít a hangulatjavító szerotonin termelésében, a cink a stresszreakciók kellemetlen mellékhatásain enyhít, az antioxidáns E-vitamin pedig semlegesíti a stresszhez és a szívbetegséghez vezető szabad gyököket. Tökéletes rágcsálnivaló, gondolkodás nélkül ezt válassza egy zacskó chips helyett; akár reggeli zabpelyhét is díszítheti szép fehér hámozott mandulával.

Spárga
A spárga többféle gyulladásgátló tápanyagot is tartalmaz, így folsavat, illetve C- és D-vitamint, ráadásul kalóriában szegény, ezért különösen egészséges. Süsse ki hirtelen zöldborsóval, adjon hozzá teljes kiőrlésű lisztből készült tésztát, olívaolajat, citromlevet és egy kevés frissen reszelt parmezán sajtot, borsot – ez fejedelmi vegetáriánus ebéd, ráadásul nagyon egészséges!

Bab
Ez a sokoldalú hüvelyes több fehérjét tartalmaz, mint bármely másik növény – 200 gramm már a napi szükséglet negyedét kiteszi, a benne található B-vitaminoknak, vasnak és kalciumnak köszönhetően pedig vérképzést segítő és csonterősítő hatása is van. Az egy adag babban található 15 gramm rost valósággal kitakarítja a szervezetből a koleszterint. Készítse levesét és pörköltjét babbal, vagy csináljon vegetáriánus csilis babot paradicsommal, répával, zellerrel és kevés erős paprikával. Pürésítsen fehérbabot miután megmosta és megszárította, adjon hozzá két evőkanál olívaolajat, egy kisebb gerezd fokhagymát, majd sózza-borsozza ízlés szerint, és kész is a mediterrán mártogatós.

Fekete áfonya
Szinte az összes gyümölcs jó az egészségre, és persze finom is – cseresznye, eper, mangó, sárgabarack. A kék héjú fekete áfonya azonban mindet lekörözi stresszoldó antioxidáns és C-vitamin-tartalmának köszönhetően. Kalóriában és cukorban is szegény, ezért félelem és az elhízás veszélye nélkül eheti, ameddig jólesik. Gazdag növényi rostokban, így segíthet megszabadulni a stresszel járó görcstől, székrekedéstől – bár nagyon nagy adagban hasmenést okozhat. Tegyen fekete áfonyát müzlijébe, turmixolja össze joghurttal, és banánnal, vagy fogyassza egyszerűen magában.

Brokkoli
A brokkoli kivételesen gazdag B-vitaminokban és folsavban, így segíthet a vérképzésben és az erek állapotának megőrzésében csakúgy, mint az idegesség és a feszültség oldásában. Pár percig pároljon brokkolit mikrohullámú sütőjében (mossa meg, darabolja fel és egy edénybe öntve takarja le), facsarjon rá citromlevet, öntsön hozzá kevés extraszűz olívaolajat, illetve ha bevállalós, szórhat rá erős paprikát is.

Csokoládé
Az igazi étcsokoládé, legalább 75 százalék, de inkább 85 százalék kakaótartalommal, nemcsak stresszoldó – ki ne örülne egy kis csokinak? –, hanem a szívnek is jó! A pennsylvaniai Scranton Egyetemen végzett kutatás eredményei szerint napi 170 gramm étcsokoládé jelentősen csökkenti a rossz koleszterin szintjét; és ez még nem minden! Egy másik tanulmány azt állapította meg, hogy a kakaó fertőzés- és gyulladásgátló fenolt tartalmaz, amely megakadályozza, hogy az artériákat eltömve oxidálódjanak a vérben a zsíros anyagok, ami szívbajhoz vezethet. Hogy hogyan egye? Ebben valószínűleg nem kell segítség!

Leveles zöldségek
A spenót, a kel, a pitypang szára, a fehérrépa és karalábélevél mind-mind nemcsak finom, hanem vas, illetve C-vitamin tartalmuknak köszönhetően egészséges zöldségek is – segítik a vérképzést, megőrzik az íny és a bőr egészségét. Találni bennük a látás szempontjából elengedhetetlen A-vitamin-előanyagot és az idegrendszer és az izmok számára fontos magnéziumot is. Süssön hirtelen ki egy vagy többfélét a fentiek közül citrom vagy narancs levével, fokhagymával; esetleg pürésítse nátriumszegény zöldség- vagy csirkeleveshez, és adjon hozzá fehérbabot.

Marhahús
Meglepi, hogy felsorolásunkban szerepel a szakértők szerint általában kerülendő vörös hús? Pedig a marhahús tömve van cinkkel, vassal és B-vitaminokkal, hogy a fehérjéről ne is beszéljünk! Ráadásul híresen laktató étel, azaz a jóllakottság érzése tovább tart, távol tartva így az éhséggel járó idegességet. Kerülje a zsíros részeket, szorítkozzon a sovány falatokra. Igyekezzen a napi adagot 100-150 grammra korlátozni!

Lazac és egyéb halfajták
A legtöbb hal nagyon gazdag különböző B-vitaminokban, különösen B6- és a B12-vitaminban. Utóbbi az egyik legfontosabb vitamin az idegrendszer egészsége számára, hiánya feledékenységhez, depresszióhoz vezethet. Az omega–3 zsírsavaknak pedig a legjobb forrása a lacaz és a tonhal – még a konzerv változat is ajánlott. Grillezze vagy süsse serpenyőben, és tálalja leveles zöldségekkel, lencsével, répával. A vízben eltett tonhalkonzervet mossa és szárítsa meg, majd egy evőkanál extraszűz olívaolajjal és egy teáskanál kapribogyóval tálalja salátaágyon.

Édesburgonya
Az édesburgonyában található antioxidánsok pajzsként fogják védeni a szívét! Kockázza fel 2-3 centiméteres darabokra, süsse fél óráig 400 °C-on, majd aszalt szilvával tálalja magában, köretként csirkéhez vagy pulykához – de édes ízének köszönhetően desszertként is fogyaszthatja. (A hosszabb sütés mellett viszont csökken az antioxidánstartalom.)

Dió
A dió linolénsavat tartalmaz, amely egy a lazacban és a heringben is megtalálhatóhoz hasonló omega–3 zsírsav. Napi egy marék dió rágcsaként egyszerű és finom módja, hogy hozzájusson ehhez a fontos tápanyaghoz; szórhatja salátája tetejére is, vagy mazsolával és szárított vörös áfonyával egyetemben reggeli zabpelyhébe.

Teljes kiőrlésű gabonaliszt
Tört búza, árpa, köles, quinoa – csak néhány az összesen 19-féle teljes kiőrlésű gabonaliszt közül, amely alapanyagul szolgálhat ételeihez. Emésztésük több időt vesz igénybe, tehát jobban és hosszabban eltelítenek – ráadásul egyes megfigyelések szerint emelik a szerotoninszintet, így még inkább javítanak a hangulaton.

Vote it up
193
Tetszett?Szavazzon rá!