Szívroham és megelőzés: ezt nem tanítják?

Hogyan érheti el, hogy egyáltalán ne is kelljen kardiológiai rendelésre járnia?

Az óriási előadóterem pódiumán állva 250 fiatal arc nézett velem szembe. A megelőző kardiológiáról kellett előadást tartanom másodéves orvostanhallgatóknak. Eddigre már sok mindent megtanultak a vér koleszterinszintjét csökkentő gyógyszerekről, a bypassműtétekről. De hogyan érhető el, hogy egyáltalán ne is kelljen kardiológiai rendelésre járni? Nos, erről még semmit sem tanítottak nekik.

Nagyon fellelkesített, hogy a Wayne Állami Egyetem ilyen úttörő változtatást vezetett be a tanrendjébe, s engem, egy orvosprofesszort is felkért. Bárcsak minden leendő kardiológusnak megtaníthatnám, hogy pácienseikkel mindig beszéljék meg az alábbi életmentő tanácsokat! A legfontosabbakat most önökkel is megosztom.

A legjobb orvosság: az étel
Én már évtizedek óta növényi étrenden élek, ám amikor az orvosi szakirodalom arról kezdett cikkezni, hogy ez a fajta táplálkozás csökkentheti a szívroham kockázatát, akkor a betegeimnek is javasolni kezdtem. Sokan közülük nem mondanak le teljesen a húsról, de ezek a tanácsok nekik is hasznosak:

Egyen naponta legalább 500 gramm zöldséget és gyümölcsöt A táplálkozási szokások és az idült betegségek közti összefüggéseket vizsgáló két nagyszabású vizsgálat azt állapította meg, hogy a napi 9 vagy több adag (1 adag = 50–70 g) zöldséget és gyümölcsöt fogyasztók körében 30 százalékkal volt kisebb a szívroham és a szélütés kockázata, mint a naponta legfeljebb 1,5 adagot evőknél. Egyen tehát mindennap 5 adag zöldséget és 4 adag gyümölcsöt. A pácienseim szerint ennek egy részét vegyes zöldség- és gyümölcsturmix formájában a legegyszerűbb – és a legfinomabb – elfogyasztani.

Igyon meg napi 3 csésze teát A zöld, a fekete és az oolong tea is csökkentheti a koleszterin- és trigliceridszintet, megakadályozza a vércukorszint ingadozását és enyhítheti a gyulladást.

Ha húst eszik, ügyeljen a minőségre Az állati eredetű ételek teljes elhagyása sokaknak túl drasztikus váltás. Ha mást nem tesz is, legalább kerülje a sok adalékanyagot tartalmazó húskészítményeket, például a virslit, a húspogácsát, a kolbászféléket, a pácolt füstöltárut. A Harvard Egyetem kutatói megállapították, hogy ha hetente egynél több adag (1 adag = 50 g) ilyen húskészítményt fogyaszt, minden többletadag 42 százalékkal növeli a szívbetegség kockázatát. A hús származzon minél természetesebb körülmények között tartott állatból, ne kezeljék antibiotikumokkal, hormonokkal, egyéb gyógyszerekkel.

Válasszon omega–3 zsírsavakban gazdag halakat A szívbarát omega–3 zsírsavak csökkenthetik az érfal gyulladását, a vérzsírszintet és a vérnyomást. Legkiválóbb forrásuk a szardínia, a makréla, a szardella, a lazac és a hering.

Böjtöljön napi 11 órát
Ha kihagyja az éhezést – például az éjszaka közepén is bekap néhány falatot –, az növelheti a vércukor- és a vérzsírszintet, fokozza az elhízás kockázatát.

Tegyen jót, aktívan
A mozgásszegény életmódot folytató embereknél 73 százalékkal nagyobb a metabolikus szindróma kialakulásának veszélye – ide olyan állapotok (elhízás, inzulinrezisztencia, magasabb vérnyomás) tartoznak, amelyek növelik a szívbetegség kockázatát. A napi rutinba iktatott testmozgásra az egyik legjobb lehetőség, ha valaki más javára végzi. Ha például havat lapátol, takarítsa le a szomszéd járdáját is. Adja át a helyét egy utastársának a buszon. Hasznos, ha nem veszi igénybe mindig gépek segítségét, például gyalog megy fel a másodikra.

J-vitamin hetente
A jógázás kedvezően hat a szívre. A leggyakoribb szívritmuszavarban, a pitvarfibrillációban szenvedő betegeknél háromhavi rendszeres jógázás után csökkent a fibrillációs epizódok száma. Egy másik vizsgálatban magas vérnyomással élőket kértek meg arra, hogy két hónapon át naponta kétszer 5-7 percig jógázzanak, s az eredmények szerint nyugalmi szívritmusuk és vérnyomásuk is alacsonyabb lett, mint a nem jógázó kontrollcsoport tagjaié.

Szeressen egy állatot
A háziállatok nagyon kedvezően befolyásolják a stresszt, a koleszterinszintet és a vérnyomást. Ennek egyik lehetséges oka, hogy az állat megnyugtatja az embert. Azt is észrevették, hogy a kutya jelenléte pozitív hatással van a szívműködésre és a vérnyomásra. Nincs kutyája? Jelentkezzen önkéntesnek egy menhelyre, és élvezze az állatok közelsége nyújtotta előnyöket.

Infraszaunázzon
Japán kutatók szerint az infraszauna kedvezően hathat a szívre. Egy ötéves vizsgálat szerint a hetente legalább kétszer ezzel a módszerrel kezelt szívbetegeknél felére csökkent a szívbetegség miatti kórházba kerülések és halálozások száma a nem szaunázó kontrollcsoporthoz képest. Az infraszauna talán az érfalat burkoló sejtek működését is segíti. A közönséges száraz szauna is jót tehet, de előtte mindenképpen kérje ki orvosa tanácsát.

Mindennapi hála
Glenn Affleck, a Connecticuti Egyetem pszichológusa 287 szívrohamból lábadozó embert kérdezett ki, és megállapította, hogy azok, akik a betegség jó oldalát is észre tudták venni, kisebb valószínűséggel szenvedtek újabb szívrohamot a következő nyolc évben. Mindennap írjon le valamit, amiért hálás az életben, és hetente olvassa el a naplót.

Szerelmeskedjen
A hetente legalább kétszer szeretkező férfiaknál feleakkora a szívroham veszélye, mint azoknál, akik havonta csak egyszer szeretkeznek. Ennyire kedvező hatása még az aszpirinnek sincs! Ha attól tartana, hogy szívrohamot kap aktus közben, hadd nyugtassam meg: a szex nem megerőltetőbb, mint a könnyű testmozgás. Ha nem okoz gondot kétemeletnyi lépcsőzés, akkor a hálószobában sem kell aggódnia.

Nyissa ki az ablakot
Otthonában sok minden lehet légszennyező: hajlakkok, gyertyák, az edények tapadásgátló bevonatából származó gázok. Bár kis mennyiségben talán egyik sem ártalmas, elegyük irritálhatja a légutakat, emelheti a vérnyomást, és elősegíti az érelmeszesedést. Szellőztessen rendszeresen, hogy csökkentse a beltéri légszennyezettséget.

Tisztítson egyszerűen
Számos tisztítószer – még a „zöldnek” mondottak is – tartalmaz olyan vegyületeket, amelyekről kimutatták, hogy összefüggésben állhatnak a szélütéssel és a magas vérnyomással. Ha csak lehetséges, a konyhában olyan anyagokkal takarítson, amelyeket egyébként főzésre, sütésre is használ: ecettel, citromlével, szódabikarbónával és kukoricakeményítővel.

Dobja ki a műanyag dobozokat
A műanyaggyártásban használt vegyületek, mint a biszfenol-A (BPA) és a ftalátok, a bennük tárolt ételekbe is átszivárognak. Ha felhalmozódnak a szervezetben, felboríthatják a hormonrendszer egyensúlyát. A vizsgálatok szerint a vizelet BPA-szintje összefügg a szívbetegség kockázatával. Több mint 15 vizsgálat során találtak kapcsolatot a ftalátok és a keringési rendszer betegségei között. A műanyag helyett használjon inkább üvegből, kerámiából vagy rozsdamentes acélból készült tárolóedényeket.

Vote it up
165
Tetszett?Szavazzon rá!