Szüntesse meg az izomgörcsöket!

Számos jól bevált praktika létezik a megelőzésükre is, így könnyen elejét veheti ennek a fájdalmas tünetnek

Akár olyan egyszerű dolgokkal is erélyesen megzabolázhatók a begörcsölt izmok, mint a meleg vagy a masszírozás. Ha a kín megszűnt, fontos, hogy lépéseket tegyen görcs kiújulása ellen: sokszor szervezete valószínűleg kálium, magnézium és kalcium után sóvárog. E három ásványi anyag vesz részt az idegek és izmok működésének szabályozásában. (Ha sok zöldséget és gyümölcsöt fogyaszt, bőségesen ellátja magát káliummal, ha viszont magas fehérjetartalmú étrendet követ, előfordulhat, hogy nem jut belőle elegendő.) Emellett igyon sok vizet, és rendszeresen nyújtóztassa meg a tagjait!

Érszűkületre utal viszont – és ezért mielőbb forduljon orvoshoz – ha lábszára rendszeresen begörcsöl és meg-meg kell állnia, hogy elmúljon a fájdalom.

Melegítsen!
Tegyen elektromos melegítőpárnát vagy egy forró törölközőt a rendetlenkedő izomra: a meleg lazítja a görcsöt, és fokozza a szövetek vérellátását. Állítsa a párnát alacsony hőfokra, használja 20 percig, majd várjon legalább 20 percet, mielőtt újra felteszi.

Vegyen egy hosszú, forró zuhanyt, vagy feküdjön a kádba! Egyesek szerint további enyhülést ad, ha a fürdővízben felold fél pohár keserűsót.

Nyomkodja ki a fájdalmat!
Keresse meg a görcsök középpontját, majd nyomja meg ezt a területet a hüvelykujjával, a csuklójával vagy lazán ökölbe szorított kezével. Tartsa a nyomást 10 másodpercig, lazítson rajta szintén 10 másodpercig, majd nyomja le újra. Akkor végzi helyesen a mozdulatot, ha nem gyötrő fájdalmat, hanem épp csak egy kis kellemetlenséget érez. Pár ismétlés után a görcs okozta fájdalomnak mérséklődnie kell.

Dörzsölje be!
Keverjen el 1 rész fajdbogyó-olajat 4 rész növényi olajjal, és masszírozza a begörcsölt izomba. A fajdbogyó az aszpirinhoz hasonló hatóanyagot, metil-szalicilátot tartalmaz, mely megszünteti a fájdalmat, és élénkíti a vérkeringést. Használhatja a keveréket akár naponta többször is, de soha ne a melegítőpárnával együtt, mert megégetheti a bőrét.

Éjszakai lábgörcsök kínozzák?
Lefekvés előtt igyon meg egy pohár tonikot, mely kinintartalmának köszönhetően népszerű gyógymódot jelent az izomgörcsök ellen. Kutatások is alátámasztották, hogy a kinin hasznos lehet, ha éjszaka begörcsöl a lába – de ne tabletta formájában vegye be, mert az komoly mellékhatásokkal, például fülzúgással és látási zavarokkal járhat.

Úgy is kivédheti az éjszakai vádligörcsöket, ha megpróbál nem kinyújtott lábfejjel feküdni. Ne burkolózzon túl szorosan a takaróba, mivel így általában lefelé hajlanak a lábujjak, ez pedig könnyen kiváltja a görcsöket.

Megelőzésképpen szedjen 250-500 mg E-vitamint: bizonyos vizsgálatok szerint az E-vitamin javítja az erekben a vérkeringést.

Figyeljen az ásványi anyagokra!
Ha túl kevés az elektrolitként működő ásványi anyag – pl. kálium, nátrium, kalcium és magnézium – a szervezetében, az görcsöket idézhet elő. Nátriumból feltehetően nincs szüksége nagyobb mennyiségre az étrendjében, de lehetséges, hogy a többiből igen. Sok a magnézium a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekben és gabonapelyhekben, a magokban és a babfélékben. Káliumot a legtöbb gyümölcs és zöldség tartalmaz, különösen a banán, narancs és sárgadinnye. Tejtermékekből pedig elláthatja magát kalciummal.

Ha az étrendbeli változtatások ellenére még mindig begörcsölnek az izmai, szedjen 500-500 mg kalciumot és magnéziumot naponta kétszer! Azok számára, akiknél magnéziumhiány okozza az izomgörcsöket, gyors enyhülést adhatnak a táplálékkiegészítők. A magnéziumot mindig kalciummal együtt vegye be: a két ásványi anyag párban fejti ki a hatását!

Magas a vérnyomása, és vízhajtót szed? A több vizelettel sok káliumot veszíthet. Az eredmény a hipokalémiának nevezett állapot, mely fáradtsággal, izomgyengeséggel, valamint görcsökkel jár. Kérdezze meg orvosát, lehetséges-e olyan vérnyomáscsökkentő gyógyszerre áttérnie, mely nem vízhajtó hatású.

Igya meg a magáét!
A görcsöket gyakran a kiszáradás okozza, ezért ha rendszeresen kínozza önt ez a probléma, igyon több vizet.

Ha edzés közben hajlamosak begörcsölni az izmai, igyon meg legalább fél liter vizet két órával az edzés előtt. Ezután tartson szünetet, majd igyon edzés közben 1-2 dl-t 10-20 percenként. Ha sokat izzad, választhat valamilyen sportitalt is, mely pótolja az elvesztett nátriumot és más elektrolitokat.

Vote it up
198
Tetszett?Szavazzon rá!