Szakítson rossz szokásaival

Ha jó útra akar térni, próbálkozzon három egyszerű fogással

Kapcsolódó cikkek

Diákjaimmal a Kaliforniai Egyetemen áttekintettük több mint két évezred önfejlesztő technikáit – azokat a jelentősebb eljárásokat, melyeket vallási vezetők, filozófusok, pszichológusok és pszichiáterek javasoltak. Átnéztük a téma szakirodalmát is – a viselkedéstan kutatói csak az 1960-as évek óta foglalkoznak komolyabban e tárggyal.

Az találtuk, hogy az évszázadok során ajánlott több száz önfejlesztő módszer közül alig egy tucat akad, mely jelentősen eltér a többitől. Jó részüket tudományos vizsgálatnak vetették alá, megállapítandó, melyik a leghatékonyabb.

Három közülük kitüntetett figyelmet érdemel: közös vonásuk, hogy egyszerűek, hatásosak és könnyen elsajátíthatók. Mi több, azok, akik sikeresen megváltoztatták étrendjüket, testedzési szokásaikat, szakmai előmenetelüket és feladatmegoldó stratégiáikat, az eredményt gyakran e módszerek valamelyikének köszönhették.

Ha új irányt akar adni életének, próbálkozzon velük ön is!

Alakítsa át a környezetét
Akik ezzel még soha nem próbálkoztak, elámulnak, milyen óriási változást hozhat egy-egy apróság. Egyik diákom azzal vette rá magát a rendszeres napi kerékpározásra, hogy indulás előtt drótszamarát az ajtaja elé állította. Amikor hazaért, első pillantása a biciklire esett, s ez elegendő volt ahhoz, hogy rögtön a nyeregbe pattanjon és elkarikázzon. Többeket ismertem, akik úgy szoktak le a körömrágásról, hogy vettek ötven papír körömreszelőt, úgyhogy mindenhova jutott belőle: a zsebükbe, az íróasztalukra és a hálószobájukba. Minthogy mindig akadt egy a kezük ügyében, körömrágás helyett rászoktak a manikűrözésre.

A gyerekeim gyakran élnek ezzel a kézenfekvő módszerrel. A tizenhét éves Justin hálószobaajtajának belső keretén szemmagasságban sokszor parányi fluoreszkáló emlékeztetőcédulák díszelegnek. Például ilyesfélék: „Kutyát szombaton megfürdetni, különben apa kinyír”. (A túlzás ebben az esetben megtette a hatását.)

 A környezet átrendezésének bámulatos hatását az 1960-as évek óta tanulmányok tucatjai taglalják meggyőzően. A Chicagói Egyetem pszichológusa, Israel Goldiamond rendszeresen javasolja ezt a módszert a legkülönfélébb személyes problémákkal küzdő betegeinek. Egy tanulási nehézségekkel küszködő fiatal nő például bámulatos előrehaladást mutatott, amikor jobb íróasztallámpát vett és az asztalt az ágyától távolabbra helyezte.

Richard Stuart pszichológus, aki a Weight Watchers International tanácsadója is volt, az 1960-as években meggyőzően bizonyította, hogy a túlsúlyos nők tartósan megszabadulhatnak fölös kilóiktól, ha változtatnak evési szokásaikon és csökkentik környezetük „stimuláló hatását” – például kisebb tányérból esznek, és minden ételt a konyhában tartanak. Ha változni akar, változtassa meg környezetét!

Figyelje viselkedését
Húsz éve olvasok önellenőrző módszerekkel foglalkozó tanulmányokat, és magam is végeztem ilyen vizsgálatokat. Ennek ellenére őszintén szólva még mindig nem értem, miért olyan hatékony, márpedig az, sőt az emberek többségénél egyenesen csodákat művel. Vitathatatlan tény, hogy ha az ember figyeli, amit csinál, alighanem a teljesítménye is nő.

Mérje rendszeresen a testsúlyát, és előbb-utóbb fogyni fog. Jegyezze fel, mit eszik, és valószínűleg ésszerűbben fogja összeállítani az étrendjét.

Kerülje a töltelékszavakat. Ha túl gyakran mondja: „izé”, határozza el, valahányszor újból kiejti, a zsebében levő papírfecniből letép egy darabot. Az eredmény nem marad el: cselekvése tudatossá válik, teljesítménye pedig ettől javulhat.

E módszerek első hallásra szamárságnak tűnhetnek, de nem árt, ha tudja, hogy sikerüket az utóbbi négy évtized során kutatások tömege bizonyította. 1978-ban Claire Goss-szal közösen megjelentetett tanulmányunk egy nehezen kezelhető ötödik osztályos fiúról szólt, akit megtanítottunk rá, hogy naponta kétszer értékelje viselkedését az osztályban. Pontoznia kellett, hogyan viselkedett délelőtt, illetve délután. Ahogy fokozatosan tudatosodott magatartása, egyre gyakrabban ült nyugodtan a helyén, több feladatot oldott meg, és ritkán keveredett bajba.

Thomas McKenzie és Brent Rushall kanadai kutató felmérése meggyőzően bizonyította, hogy a tizenévesek pontosabban jártak az úszóedzésekre, ha egy jelenléti ívre fel kellett írniuk érkezésük idejét. A Délkelet-louisianai Egyetem oktatója, Sonya Carr és Rebecca Punzo New Orleans-i tanárnő érzelmileg sérült gyerekekkel foglalkozva arról számolt be, hogy az önmegfigyelés javítja a matematikából, olvasásból és írásból elért iskolai eredményeket. A legfrissebb felmérések szerint a diákok lényegesen jobb fogalmazást írnak, ha előzőleg felhívják a figyelmüket a helyes fogalmazás alapvető szempontjaira. Több tucat tanulmány jut arra a következtetésre, hogy a magatartás tudatosítása javítja az egyéni teljesítőképességet.

Tegyen ígéreteket
Amikor egy másik embernek megígérünk valamit, pszichológiai szakkifejezéssel élve megerősítési eshetőséget teremtünk; az ígéret megtartásáért automatikusan jutalom jár, megszegéséért büntetés. Az ígéret ténye feszültséget kelt bennünk, és sokszor pontosan erre van szükségünk.

Ha például többet szeretne mozogni, beszélje meg a barátjával, hogy menjenek együtt futni. Ha az adott időpontban nem jelenik meg, barátja bizonyára dühös lesz, s ez arra fogja ösztönözni, hogy legközelebb betartsa a szavát. E stratégia hatékonyságát több évtizednyi kutatás eredménye támasztja alá. A Virginiai Műszaki Egyetem kutatója, Dana Putnam és munkatársai 1994-ben kimutatták, hogy az írásos nyilatkozatot adó betegek jóval lelkiismeretesebben szedték a felírt gyógyszereket, mint azok, akik nem tettek ilyen ígéretet. Mary Lou Kau és Joel Fischer, a Hawaii Egyetem oktatói beszámoltak egy asszonyról, aki azzal vette rá magát a rendszeres kocogásra, hogy megbeszélte férjével: valahányszor teljesíti az előírt távot, a férje jelképes összeget fizet neki, és elviszi étterembe vagy moziba.
 

Ez mindannyiunk számára jó hír. Néhány egyszerű készség birtokában – melyeket bárki elsajátíthat, mert nem igényelnek különleges akaraterőt – számos követelménynek megfelelhetünk, és eleget tehetünk az élet kihívásainak. Bízzunk tehát ügyességünkben!

Vote it up
Értékelje a cikket!
Tetszett?Szavazzon rá!