Szelídítse meg étvágyát!

Minden a fejben dől el! Ha különbséget tud tenni az éhség és az étvágy között, nyert ügye van. Hat tanáccsal segítünk

Általában úgy gondoljuk, az étvágy a műszerfal „üres” mutatójának felel: ez tudatja velünk, hogy fogytán az üzemanyag, és meg kell állnunk tankolni. Ám a gyakorlatban ez a leírás jobban illik az éhség működésére, mely nem azonos az étvággyal. Az éhség az a biológiai ösztön, mely biztosítja, hogy eleget együnk, míg a kutatók szerint az étvágynak több köze van ahhoz, mit választunk tanult vágyaink alapján. Az étvágy bonyolult keveréke a szervezet vegyi folyamatainak, szokásoknak, társadalmi viselkedésnek és pszichológiának. A feladat azonban nem lehetetlen, különösen mivel a kutatók és terapeuták egyre több figyelmet szentelnek annak, hogy megértsék és legyőzzék az étvágy hatalmát. Íme, néhány kulcsfontosságú ötlet étvágya ellenőrzéséhez és megfékezéséhez!

Tegye fel a kérdést: miért?
A legtöbb embernél a hízás oka nem a főétkezésekben keresendő, hanem a köztes időben végzett majszolgatásban és rágcsálásban. A szakértők rámutattak, hogy az effajta evésnek semmi köze az éhséghez, annál inkább az unalomhoz, stresszhez vagy az étvágytól független, tanult szokásokhoz (délután fél négy – ideje, hogy vegyek valami rágcsálnivalót az automatából!). Létezik egy egyszerű ellenszer: kérdezze meg magától őszintén, miért vesz ételt a szájához. Ha nem az éhség az elsődleges ok, hagyja abba az evést.

Keressen alternatívákat
Ha az evés ilyen gyakran csak unalom, stressz vagy megszokás kérdése, mit tegyen, ha unatkozik, feszült, vagy rituálékra van szüksége? Egyszerű: sétáljon egyet. Hallgasson zenét. Végezzen nyújtógyakorlatokat. Menjen ki a levegőre. Hívja fel egy barátját. Olvassa a kedvenc magazinját. Kössön. Jódlizzon. Bármit, ami örömmel tölti el és pihenteti. Ha sikerül létrehoznia egy olyan új szokást, mely segít a mindennapos nehézségek legyőzésében, és nincs köze az ételekhez, máris nagy előrelépést tehet a fogyás felé.

Gyújtson villanyt
Ha éjszaka kisomfordál a konyhába, kapcsolja fel az összes lámpát! A Kaliforniai Egyetem kutatása azt állítja, erős megvilágításban szó szerint reflektorfényben érezheti magát. Az ebből fakadó tudatosság, valamint az érzés, hogy pillantásoknak van kitéve, csökkenti az esélyét annak, hogy tiltott dolgokat tegyen – például elmerüljön egy nagy doboz jégkrémben.

Vásároljon gyertyákat
Ha legközelebb megkíván valamit, gyújtson meg egy illatosított gyertyát! A kutatások szerint bizonyos aromák képesek lefegyverezni az étvágyat. A legmegfelelőbb illatok közé tartozik például a zöldalma, a borsmenta és a banán.

Gyakoroljon nyomást étvágyára
Igaz, ezt a tanácsot nem találja meg az orvosi könyvtárban, de ha úgy érzi, túl gyenge az akaratereje az étvággyal szemben, próbálja meg ujjaival összecsípni azt a porcos részt közvetlenül a fül alatt, ahol az állkapocsízület található: akupunktúrás szakemberek azt állítják, ez a pont felelős az étvágy ellenőrzéséért. Tartsa nyomva körülbelül fél percig.

Legyen jóllakott
Annak érdekében, hogy kevesebbet egyen a főétkezések és falatozások alatt, válasszon olyan ételeket, melyeknek a kutatások szerint laktatóbbak más ételeknél. Meglepő, hogy bár a zsíros ételek eltelítenek és élvezetet nyújtanak, mégsem kapnak magas pontszámot a jóllakottsági skálán, mivel általában többet kívánunk belőlük. A leglaktatóbb ételek például a pattogatott kukorica, zselés cukor, burgonya, teljes kiőrlésű lisztből készült tészták, bab, szőlő és narancs.
 

Ismerjen meg további trükköket, amelyekkel kordában tarthatja étvágyát!

Vote it up
312
Tetszett?Szavazzon rá!