Táplálóbb-e, ami dúsított?

Divatba jöttek a hozzáadott vitaminokat, ásványi anyagokat és fehérjét tartalmazó élelmiszerek. Vajon tényleg jók?

Ha nincs ideje a gabonapelyhekre, tejre és gyümölcslére, csak felkap egy doboz kalciumos narancslevet, és úgy gondolja, letudta az egészséges étkezést? Nem feltétlenül. A dúsított élelmiszerek nem mindig jelentik a táplálkozás olyan egyszerű megoldását, mint ahogy ígérik. Íme, pár tudnivaló, mielőtt ráharapna.

Gyors értékelés
Manapság az áruházak polcai roskadoznak a hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó reggelizőpelyhektől, a csontépítő kalciumos narancslevektől és a fehérjével dúsított turmixoktól. Ezek a hétköznapi, ám megváltoztatott tápanyagösszetételű ételek és italok az egészség szupersztárjainak látszanak, de valójában nem jó ötlet ezekre bízni az egészséges, kiegyensúlyozott étkezést.

Bár a különféle dúsított élelmiszerek segíthetnek bizonyos táplálkozási hiányok betöltésében, nem jobbak, mint az egészséges és kiegyensúlyozott étrend, állítják a táplálkozási szakértők.

Mi a helyzet a csokis fehérjeszelettel?
Úgy véli, jó kifogást talált arra, hogy tejszínes-kekszes energiaszeletet vacsorázzon, mivel teli van fehérjével és vitaminokkal? Nincs igaza. A dúsított élelmiszereknek önmagukban is táplálónak kell lenniük. Először keresse a természetes tápanyagokat, a hozzáadottakat pedig tekintse bónusznak. Válassza inkább a kalciumban gazdag zsírszegény tejet és a teljes kiőrlésű, nagy rosttartalmú gabonapelyheket (ha még hozzáadott tápanyagokat is tartalmaznak, az csak hab a tortán). Semmi gond egy kis extra tápanyaggal, de ne ez legyen az oka, hogy az adott ételt választja.

Egyem, vagy ne?
Ha megfelelő, egészséges étrendet követ, nem szükséges mindennap multivitamint szednie, vagy amiatt aggódnia, egyen-e dúsított ételeket. Amire tényleg szüksége van, azok az élelmi rostok, a „jó” zsírok, valamint a zöldségekben és gyümölcsökben lévő védő hatású vegyületek százai – ezek pedig nem kaphatók tabletta formájában.

Mindazonáltal ha ételallergiában vagy valamely más betegségben szenved, hasznosak lehetnek a dúsított élelmiszerek. Például ha laktózérzékeny, és tejtermékekből nem juthat hozzá a kalciumhoz, érdemes megpróbálnia a kalciummal gazdagított narancslevet.

Szintén nem rossz ötlet, ha a sietős napokra, gyors energiafeltöltés céljából kéznél van egy fehérjeszelet vagy egy szuperegészséges gabonapehely, de ne feledje: ezek a vitaminok a tányérban nem helyettesítik a kiegyensúlyozott étrendet.

Vote it up
258
Tetszett?Szavazzon rá!