Tévhitek a tejtermékek körül

A sovány tej a legegészségesebb? A tejtermékektől eldugulhat az orra? Nem kell mindent elhinni!

Tévhit: A sovány tej a legegészségesebb választás
Valóság:
A zsírmentes tejtermékek egészséges hatásait túlzottan hangsúlyozzák. Nemrég egy vizsgálat kimutatta, hogy a teljes tejtermékek fogyasztása nem növelte nagyobb mértékben a szív- és a cukorbetegség kockázatát, mint az alacsony zsírtartalmú termékeké. Egy másik felmérésből pedig az derült ki, hogy a teljes tejtermékek fogyasztása csökkentheti az elhízás veszélyét. Ezt azzal magyarázzák, hogy a tejtermékekben lévő egyes zsírsavak a telítettség érzetét keltik; a zsírmentes tej, joghurt és sajtok fogyasztása után azonban nem érzi magát jóllakottnak az ember, és hamarosan ismét eszik. Az alacsony zsírtartalmú tejből könnyen felszívódnak olyan hasznos anyagok, mint az A- és D-vitamin és a zsírsavak, állítja Katherine Tucker, a massachusettsi Lowell Egyetem táplálkozás-epidemiológia professzora.

Tévhit: A tej orrdugulást okoz
Valóság:
Semmilyen tejtermék nem súlyosbítja a megfázás tüneteit. A tejivás utáni orrdugulást tévesen észlelik az emberek. A náthások köhögése és orrfolyása nem erősödött tejtermékek fogyasztása után, állapította meg egy svájci felmérés. Csak azok panaszkodtak légúti bántalmaik fokozódásáról, akik elhitték, hogy a tejtermékektől nő a váladékképződés, derül ki a felmérésből. Próbálja ki ezeket a hétköznapi a módszereket nátha ellen.

Tévhit: Több tej, erősebb csont
Valóság:
a kalcium csonterősítő hatását vizsgáló kutatások eredményei nem egyértelműek. A BMJ brit orvosi folyóiratban 2015-ben közölt tanulmányban az olvasható, hogy a kalciumpótló táplálékkiegészítőket és az étrendjükkel több kalciumot fogyasztók ugyanolyan arányban szenvedtek csonttörést, mint akik kevesebb kalciumhoz jutottak. „A táplálékkal bevitt kalcium mennyisége nem függ össze a csonttörés kockázatával, nincs rá kísérlettel igazolt bizonyíték, hogy a kalciumfogyasztás növelése megakadályozza a csonttörést – vonják le a következtetést a tanulmány szerzői. – A kalciumpótlók szedésének csonterősítő hatását bizonyító adatok nem megalapozottak és ellentmondásosak.” További kutatásokra van szükség ahhoz, hogy meghatározzák, melyek a csont egészségét megőrző – és a csonttörést megakadályozó – legjobb módszerek idős korban. A saját súlyos (séta, futás, tánc) és ez egyensúlyt erősítő gyakorlatok (jóga, tajcsi) alighanem fontos szerepet játszhatnak.

Tévhit: Az emberek nagy része nehezen bontja le a laktózt (tejcukrot)
Valóság:
A szervezet hozzá tud szokni a több tejhez. Még a laktózérzékenyek sem tapasztalnak tüneteket kis mennyiségű tej fogyasztásakor, állítja Dennis Savaino, a Purdue Egyetem táplálkozástudományi professzora, aki több mint 30 éve tanulmányozza a laktóz szervezetre gyakorolt hatásait. – Minden gyógyszernek vagy ételnek van optimális adagja – mondja Savaino. – A tejcukorból, azaz laktózból is meghatározható az az adag, amely már tüneteket okoz, de ez rendszerint több mint egy pohár. – A rendszeres tejfogyasztás hozzászoktathatja a szervezetet a laktóz lebontásához, még akkor is, ha korábban az illető nem tolerálta a tejcukrot, véli a professzor. Ha szereti a tejtermékeket, de laktózérzékeny, beszélje meg orvosával, hogyan fogyaszthat biztonságosan tejet gyomorrontás és egyéb kellemetlen tünet nélkül.

Tévhit: A tej a legjobb folyékony kalciumforrás
Valóság:
Más italok is megfelelőek lehetnek. Persze a tej nem elhanyagolható forrása ennek az ásványi anyagnak, hiszen egy pohár tej tartalmazza a napi kalciumszükséglet 30 százalékát. De nem ez az egyetlen forrása a kalciumnak, amelyre szüksége van a csontoknak, az izmoknak, a szívnek és az idegeknek is. Egy pohár kalciummal dúsított narancslé a napi szükséglet 35, egy adag dúsított szójatej a 45 százalékát fedezi. Itt további kalciumban gazdag ételekről olvashat.

Tévhit: Minden tejtermék egyformán tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat
Valóság:
A tejben és a joghurtban több a hasznos tápanyag, mint a sajtban és a tejszínben, mondja Tucker. A sajt a tejszín és a tej között foglal helyet a rangsorban: gazdagabb tápanyagokban, mint a tejszín, de nem tartalmaz annyi D-vitamint, mint több tejtermék. – Ennek ellenére a sajtban még mindig jócskán van kalcium és fehérje is – teszi hozzá –, de nincs benne annyi D-vitamin és magnézium.

Vote it up
117
Tetszett?Szavazzon rá!